دیدن فیلم‌های مستند برای مسئولین کشور ضروری است
قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش در گفتگو با هنرنیوز:
دیدن فیلم‌های مستند برای مسئولین کشور ضروری است
قائم مقام مدیر عامل مرکز گسترش تاکید کرد باید مسئولین کشوری فیلم‌های مستند را بیشتر از فیلم‌های داستانی ببینند و حتی پکیچ‌هایی از آثار مستند برای آن تهیه شود تا آنان با معضلات و مشکلات جامعه از نمای نزدیکتری آشنا شوند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۷
مرتضی رزاق کریمی قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز گفت: معتقدم مسئولین کشور با تمام مشغله‌های کاری که دارند حتما باید فیلم‌های مستند را – بیشتر از فیلم‌های داستانی - ببینند و حتی بر این باورم که باید پکیج‌هایی از آثار مستند تهیه شود و به صورت منظم به آنان ارائه شود تا آنان از نمای نزدیک‌تر با مشکلات و معضلات جامعه روبرو شوند. هر چند که باید بپذیریم که یک ویژه گی خاص فیلم‌های مستند، بخش «نقادانه» آن است که متاسفانه این وجه نقادانه با «سیاه نمایی» اشتباه گرفته می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش نقادانه فیلم‌های مستند و حتی داستانی نه تنها اشکالی ندارد بلکه ضروری است برای اینکه جامعه با دیدن این انتقاد‌ها می‌تواند خودش را اصلاح سازد. یاد آور شد:. البته باید دقت کنیم «که چه فیلمی را کجا عرضه می‌کنیم چرا که محل عرضه فیلم مهم است» برخی از فیلم‌ها، مناسب دیدن «مسئولین کشور» است. برخی از فیلم‌ها را باید «مردم» ببینند. بعضی از فیلم‌ها نیز وجود دارند که باید در «مجامع بین المللی» نمایش داده شود.

این مدیر حوزه فیلم و سینما تصریح کرد: ما دارای فرهنگ غنی‌ای هستیم که این فرهنگ مملو از ارزش‌ها و زیبایی‌ها است که با کمی دقت و ظرافت هنری می‌توانیم همه آنان را به شکل خلاقانه و هنرمندانه و نه به صورت کلیشه‌ای و شعاری به جهانیان عرضه کنیم. اگر چه این کار شدنی است اما باید قدری صبور باشیم تا این مسیر را به خوبی طی کنیم.

قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند و تجربی در پاسخ به این سوال که این مرکز برای تولیدات خود چقدر بر روی بحث «تحقیق و پژوهش» تاکید دارد اظهار داشت: ما در مرکز گسترش، علاوه بر معاونت پژوهش و آموزش که آقای قاسم خان مسئولیت آن را برعهده دارند؛ فعالیت‌هایی هم در زمینه آموزش از طریق برگزاری کلاس‌ها، دوره‌های آموزشی، ورک شاپ‌ها، ترجمه و تالیف کتاب‌های مختلف را برعهده دارد و حتی بر روی برخی از پروژه‌ها به صورت مستقل، خواهان تحقیق و پژوهش است. تا آثاری که تولید می‌شوند از عمق لازم برخوردار باشند. ما حتی برای بعضی از پروژه‌هایی که به این مرکز ارائه می‌شود داشتن تحقیق و پژوهش‌های لازم را به عنوان پیش شرط این پروژه‌ها اعلام می‌کنیم.

مرتضی رزاق کریمی اضافه کرد: ما هنگامی که مشاهده کنیم اثری که به ما ارائه می‌شود نیازمند پژوهش و تحقیق جدی قبل از تولید است آنان را به «معاونت پژوهش» معرفی می‌کنیم و این درحالی است که این پژوهش‌ها زیر نظر اساتیدی که در این زمینه در مرکز گسترش حضور دارند انجام می‌گیرد. لذا هنگامی که احساس شد مستند ساز به آن شرایط لازم به لحاظ تحقیق و پژوهش رسیده است آنگاه شرایط تولید آن اثر را فراهم خواهیم کرد. البته برای ما آنقدر بحث تحقیق مهم است که ما حتی آن پروژه‌هایی را هم که نیاز تحقیق و پژوهش به صورت مستقل را نداشته باشد باز هم این آثار را به معاونت فرهنگی مرکز معرفی کنیم تا برای آنان بودجه‌ای جهت تحقیق و پژوهش قبل از تولید در نظر گرفته شود.

وی گفت: متاسفانه برخی از فیلم‌های مستند با وجودی که دارای مضامین خیلی خوبی هستند اما فیلم نتوانسته است به لایه‌های عمیق‌تر موضوع بپردازد که این امر بی‌شک، نشان از ضعف پژوهش و تحقیق است.

قائم مقام مدیرعامل مرکز گسترش سینما مستند و تجربی با اشاره به نزدیک‌تر شدن سی و سومین دوره جشنواره بین المللی فیلم فجر افزود: ما امیدواریم فیلم‌های مستندی که در جشنواره فیلم فجر حضور دارند به گونه‌ای برنامه ریزی شوند که این فیلم‌ها به خوبی دیده شوند و اینگونه نباشد که در هیاهوی فیلم‌های بلند سینمایی ، شاهد گم شدن این آثار باشیم.

وی ادامه داد: اگر چه جشنواره فیلم فجر فقط فیلم‌های بلند مستند را نمایش می‌دهد ولی فیلم‌های بلند منتخب جشنواره فیلم سینما حقیقت نیز به صورت مستقیم وارد این جشنواره خواهند شد. سال گذشته هم، فیلم‌های بلند مستند جشنواره سینما حقیقت؛ بدون بررسی هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر، در این جشنواره حضور داشتند.
کد خبر: 78049
Share/Save/Bookmark