برنامه سینما روایت همچون کلاس آموزشی است / چرا فیلمسازان دغدغه مند مورد حمایت قرار نمی گیرند
در برنامه سینما روایت عنوان شد؛
برنامه سینما روایت همچون کلاس آموزشی است / چرا فیلمسازان دغدغه مند مورد حمایت قرار نمی گیرند
کارگردان فیلم مستند « شیخ صباح» از تمامی مستند سازان کشورمان خواست حالا که آتش جنگ در فلوچه ، موصل و حلب فروکش کرده است در پی تولید فیلم های متفاوت با پرداخت های هنری باشند.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۰ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۲
به گزارش هنرنیوز و به نقل از سینما روایت ، شب گذشته 19 دیماه ، یکصدو پنجمین برنامه سینما روایت در مجموعه اسوه و با حضور جمع کثیری از علاقه مندان به حوزه فیلم به نقد و بررسی فیلم مستند «شیخ صباح »به کارگردانی محسن اسلام زاده و با حضور جبار آذین منتقد سینمایی و رسول شادمانی مجری – کارشناس اختصاص داشت.

محسن اسلام زاده کارگردان مستند «شیخ صباح » در این برنامه با بیان اینکه تولید این فیلم به فروردین سال 93 برمی گردد که تا اواسط سال 94 نیز تدوین آن ادامه داشت گفت: یکی از نقدهایی که به لحاظ محتوایی به مستندسازانی که در عراق و سوریه کار می کنند این است که آنان بیشتر در خط نبرد فعالیت می کنند و از پرداختن به نیروهای اهل تسنن که حتی بیشتر از شیعه در حال جنگ با داعش هستند غفلت کردند لذا هنگامی که من به عراق رفتم و به دنبال بچه های اهل تسنن ضد داعشی می گشتم همه تعجب کرده بودند.

فیلم روی میز تدوین جمع و جور شد

وی با بیان اینکه تصمیم گرفتم فیلمی بدون مصاحبه با حضور کاراکتر شیخ صباح داشته باشم افزود: یک هفته ای با ایشان همراه بودم و چون شب عید بود هیچ مترجمی هم با من نبود لذا چون احساس می کردم که ایشان در همین منطقه ثابت خواهند بود چند روزی برای کار دیگری منطقه را ترک کردم اما هنگامی که بازگشتم دیدم شیخ صباح و گروهش منطقه را ترک کردند درحالی که اگر با او می ماندم شاید می توانستم موقعیت های بهتر و حتی درگیری با داعش را هم در فیلمم ضبط کنم اما بعد از بازگشت به ایران سعی کردم این فیلم را روی میز تدوین جمع و جور کنم .

چون کاراکتر اصلی اهل تسنن بود در ایران مورد استقبال قرار گرفت

به گفته وی، چون کاراکتر فیلم اهل سنت بود در ایران مورد استقبال قرار گرفت و حتی به جشنواره های فیلم مقاومت و عمار راه یافت و از شبکه های مختلف تلویزیونی پخش شد.

برنامه سینما روایت همچون کلاس آموزشی است

این مستند ساز ادامه داد: اینکه این فیلم خیلی نمی تواند مخاطب را با خودش درگیر کند و به شیخ صباح نزدیک نمی شود را می پذیرم و چون برنامه سینما روایت را به چشم یک کلاس آموزشی می دانم قبول کردم تا این فیلم در این برنامه نقدو بررسی شود.

اسلام زاده از تمامی مستند سازان خواست حالا که آتش جنگ در فلوچه ، موصل و حلب فروکش کرده است در پی تولید فیلم های متفاوت با پرداخت های هنری تر باشند.

چرا فیلمسازان دغدغه مند مورد حمایت قرار نمی گیرند

جبارآذین منتقد برنامه نیز در این برنامه با اشاره به محسن اسلام زاده اظهار داشت : معمولا هنرمندانی مثل آقای اسلام زاده می توانند همچون بخشی از فیلمسازان ما فیلم های تبلیغاتی ، تجاری و فیلم های جشنواره پسند بسازند اما این کار را نمی کنند چون که یک هنرمند واقعی ، دغدغه مند و متعهدی هستند که به کشور عراق سفر می کنند تا بخشی از واقعیت هایی را که در آنجا در مورد داعش هست را برای ما به تصویر بکشد. آیا واقعا نباید این نوع فیلمسازان مورد تشویق و حمایت از سوی مدیران فرهنگی قرار بگیرند؟

فیلم مستند باید داستان و شخصیت داشته باشد

وی با اشاره به فیلم « شیخ صباح» گفت: با توجه به اینکه یک اثر هنری بویژه فیلم برای مخاطب ساخته می شود و مخاطب هم شامل قشرهای مختلفی می شود لذا فیلم باید به گونه ای ساخته شود که مخاطب را راضی نگه دارد. بنابراین «شیخ صباح» به عنوان یک مستند شخصیت محور، باید داستان و شخصیت داشته باشد و هنگامی که نامی از شخصیت می بریم منظورمان تیپ و کاریکاتور نیست چرا که شخصیت تعریفی دارد و باید تمامی افعال درونی و بیرونی شخصیت به شکل تصویری به تماشاگر منتقل شود که در این فیلم ما شاهد شخصیت نیستیم.

فیلم اطلاعاتی در مورد داعش به مخاطب نمی دهد

این مستند ساز ادامه داد: در مستند «شیخ صباح» که به خوبی تدوین شده است ما فقط شاهد بخش هایی از افعال این شخصیت هستیم و مخاطب ، شیخ صباح را به عنوان یک شخصیت نمی شناسد چرا که تنها به عنوان یک تیپ به ما معرفی می شود - هرچند که ممکن محدودیت هایی برای فیلمساز وجود داشته باشد - اما تماشاگر فقط اثر را می بیند. آیا واقعا این اثر یک اثر جذاب ، دراماتیک و مخاطب پسندی است؟ وقتی که شما فیلم شخصیت محور می سازید اما شخصیت شما خوب پرداخت نمی شود بدیهی است که خیلی از مسائلی که شما می خواهید از طریق این شخصیت در مورد داعش به مخاطب منتقل کنید الکن می ماند. به عبارت دیگر، اگر تماشاگر در مورد داعش اطلاعاتی نداشته باشد این فیلم به او اطلاعاتی در مورد داعش نمی دهد.

«شیخ صباح» تلاش ارزشمندی است که جای تقدیر دارد

آذین تصریح کرد: درست است که فیلمساز از عملیات داعش ، تصویری ندارد اما می توانست آثار ویرانی ها و تباهی های داعش را در فیلمش نشان دهد و چون این صحنه ها در فیلم غایب است بنابراین فیلم تاثیر دراماتیک اساسی بر مخاطب نخواهد داشت هر چند که تولید این فیلم تلاش ارزشمندی است که جای تقدیرو سپاس دارد.

«القاعده» فرزند استعمار و « داعش» فرزند اسلام امریکایی است

این منتقد سینمایی اظهار داشت: داعش سازان از طریق تریبون های تبلیغی درصددند القاعده ، داعش و وهابیت را فرزندان اسلام معرفی کنند در حالی که این یک دروغ وحشتناک است چون «القاعده» فرزند استعمار و «داعش» فرزند اسلام امریکایی است و هیچ ربطی به اسلام ناب محمدی (ص) ندارند.

تولید آثار شاخص در گرو حمایت های مسئولین

وی تاکید کرد: مسئولین فرهنگی ما باید سرمایه و امکانات کافی در اختیار امثالی مثل اسلام زاده ها قرار بدهند تا آنان بتوانند آثار شاخصی را در این زمینه تولید کنند.

تولید فیلم های سطحی ناشی از عدم تعهد مسئولین است

جبارآذین افزود: آنقدرکه هنرمندان متعهد ما نسبت به مسائل اجتماعی تعصب دارند مسئولین ما به آن اندازه توجه ای ندارند و اگر اینگونه بود ما هرگز شاهد تولید فیلم ها و سریال های سطحی، خنثی ، بی هویت و تجاری نبودیم.

بی توجه ای برخی از فیلمسازان مستند به اتفاقات منطقه

رسول شادمانی در خاتمه تصریح کرد: در حالی که برخی از مستند سازان در پی واکاوی چهره های ملی هستند و توجه ای به اتفاقات خارج از مرزهای کشورمان ندارند آیا تولید فیلم های مثل «شیخ صباح» غنیمت و ارزشمند نیست؟

وی ازنمایش فیلم سینمایی «گیتا» ساخته مسعود مددی به عنوان فیلم آینده برنامه سینما روایت خبر داد.
کد خبر: 93853
Share/Save/Bookmark