متاسفانه تئاتری به نام تئاتر نوجوان وجود ندارد
رضا فیاضی:
متاسفانه تئاتری به نام تئاتر نوجوان وجود ندارد
 
تاريخ : دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۴۷
رضا فیاضی در برنامه "پرده آخر" از شبکه رادیویی گفت و گو اظهار داشت: متاسفانه امروزه در کشور جایگاهی به نام تئاتر نوجوان وجود ندارد، علاوه بر این موضوع، حتی سالنی برای این نوع از تئاتر در ایران ساخته نشده است.
برنامه "پرده آخر" با موضوع بررسی آموزش تئاتر به کودکان و با حضور رضا فیاضی (کارگردان و بازیگر)، مریم معترف (کارگردان و بازیگر)، ناصر آویژه (کارگردان و نویسنده) و سروناز نانکلی (کارگردان و بازیگر) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
در این برنامه رضا فیاضی در خصوص نمایش «پدر یک دقیقه ای»، گفت: نمایش «پدر یک دقیقه ای» نگاهی روانشناختی به تئاتر کودک دارد. به طوری که در این نمایش کودک و محیط خانواده به چالش کشیده می شود.
وی درباره ی فضای کاری نمایش «پدر یک دقیقه ای» اظهار داشت: طبق داستان این نمایش در یک حادثه ای مادر خانواده از دست رفته و کودکان پدر خانواده را در این کار موثر می دانند. به طوری که پدر دچار معضلات گوناگونی شده و در نهایت به یک روانپزشک مراجعه می کند.
ابن بازیگر تئاتر کودک با اشاره به فضای کاری تئاتر نوجوان در کشور، افزود: متاسفانه امروزه در کشور جایگاهی به نام تئاتر نوجوان وجود ندارد، علاوه بر این موضوع حتی سالنی برای این نوع از تئاتر ساخته نشده است.
وی در خصوص برخورد خانواده ها برای حضور در تئاتر کودکان، گفت: اکثر خانواده پذیرای حضور در سالنی که برای کودکان اجرای می کند، نیستند.
در بخش دیگر برنامه مریم معترف در خصوص نمایش «قصه های من و تو و رستم و شاهنامه» در فرهنگسرای ابن سینا تهران، گفت: این نمایش حدود ۶ سال پیش با بازی آقای ناصر آویژه به روی صحنه رفته بود که با استقبال بسیار زیادی مواجه شد.
وی همچنین در خصوص نمایش «قصه های من و تو و رستم و شاهنامه» اظهار داشت: این نمایشنامه علاوه بر بار آموزشی خود، می تواند فصل آشنایی باشد با یکی از بزرگترین حماسه های ادبیاتی جهان که شاهکار فردوسی بزرگ است.
این کارگردان تئاتر کودک با اشاره به نمایش «قصه های من و تو و رستم و شاهنامه»، خاطر نشان کرد: این نمایش تا آخر مردادماه سال جاری هر شب ساعت ۷ و نیم در فرهنگسرای ابن سینا به روی صحنه می رود تمام علاقه مندان ۷ تا ۷۰ ساله می توانند مخاطبان این تئاتر باشند.
در ادامه ی برنامه گفت و گو اجتماعی از شیکه رادیویی گفت و گو ناصر آویژه در خصوص عدم وجود تئاتر تخصصی نوجوان در کشور، گفت: در تئاتر های نوجوان موضوع های قابل اجرا باید طوری انتخاب شود که مرز بین جوان و کودک در آن برقرار شده و اصطلاحا احساسی تر باشد.
وی همچنین در ادامه اظهار داشت: یکی از دلایل کم بود تئاتر نوجوان در کشور برمی گردد به وحشت تولید گنندگان و متولیان آن از حضور خطوط قرمز در این نوع از کارها دارند.
این کارگردان تئاتر درباره ی فضا تولید تئاتر نوجوان در کشور، گفت: تولید تئااتر نوجوان به صورت مطلوب در کشور انجام نمی گیرد، به طوری که در طول سال شاید یک تئاتر نوجوان تولید و اجرا شود.
در بخش پایانی این برنامه سروناز نانکلی با اشاره به عمده ی مشکلات تئاتر کودک و نوجوان، گفت: عدم شناخت مخاطب از تئاتر خردسال، کودک و نوجوان یکی از مهم ترین مشکلات این حوزه ی نمایشی در کشور است.
وی همچنین در ادامه اظهار داشت: اکثر تولیدکنندگان تئاترهای کودک و نوجوان اطلاع دقیقی از موارد فنی کار خویش نداشته و به عبارتی دیگر طیف سنی مخاطبان خود را نمی شناسند.
این بازیگر تئاتر کودک با اشاره به این که تئاتر کودک در نهادهای دولتی و خصوصی رها دشه است، افزود: به دلیل عدم وجود دغدغه و مطالعه دقیق در حوزه ی تئاتر کودک و نوجوان، این نوع از تئاتر توانایی برقراری ارتباط صحیح با تمام مخاطبان خود را ندارد.
وی همچنین در ادامه ی همین موضوع تاکید داشت: سهل انگاشتن کار تئاتر نوجوان و کودک باعث می شود تا افراد مختلف و با تجربه های مختلف خودشان را در این نوع تئاتر متخصص دانسته و بدون اطلاعات دقیقی از این کار وارد حوزه ی کودک و نوجوان شوند.
فایل صوتی برنامه "پرده آخر" از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر جمعه از ساعت ۱۶ الی ۱۷ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.
کد خبر: 92223
Share/Save/Bookmark