حذف پسوند «فجر» از جشنواره ، عقبه فکری دارد
شفیع آقا محمدیان در گفتگو با هنرنیوز:
حذف پسوند «فجر» از جشنواره ، عقبه فکری دارد
یک کارگردان سینمای ایران خبر داد حذف پسوند «فجر» از جشنواره فیلم فجر ، عقبه فکری دارد و در دوره های قبل تر نیز یک جریان سیاسی - فرهنگی قصد چنین کاری را داشت که به دلایلی میسر نشد.
 
تاريخ : شنبه ۳۱ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۸
شفیع آقا محمدیان کارگردان سینمای ایران و مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد حذف پسوند «فجر» از جشنواره بین المللی فیلم فجر گفت:من خودم به چند دلیل به شدت با جدایی بخش ملی جشنواره فیلم فجر از بخش بین المللی جشنواره مخالف هستم. اولین دلیل این مخالفت، هزینه های مالی است که برگزاری دو جشنواره به فاصله چند ماه می تواند بر روی دست کشور بگذارد. اما مهمترین دلیل آن این است که حذف پسوند «فجر» از جشنواره بین المللی فیلم فجر که «نماد فرهنگی» برگرفته از «انقلاب اسلامی» است. این خطر را ایجاد می کند که سینمای ایران را به سمتی سوق دهد که دیگر سیاست گذاران سینمایی و فیلمسازان کشور، التزامی به تولید فیلم هایی در جهت اهداف انقلاب اسلامی نداشته باشند و این خلاء ای است که در آینده نزدیک با آن روبرو خواهیم شد.

کارگردان فیلم سینمایی« روی خط مرگ» با بیان اینکه ما می توانیم هم پسوند فجر را در جشنواره داشته باشیم و هم در زیرمجموعه نام فجر، شاخصه های ایرانی بودن خودمان را در فیلم ها پُر رنگ تر کنیم افزود: بودن نام «فجر» مغایرتی با این موضوع نخواهد داشت.

آقامحمدیان با اشاره به جریانی که در دوره های قبل تر نیز قصد چنین جدایی سازی را داشت تصریح کرد: اگر یادتان باشد در دوره های قبل تر نیز زمزمه ای برای جدایی سازی پسوند فجر از جشنواره فیلم فجر براه افتاده بود و یک جریان سیاسی و فرهنگی قصد جدایی سازی این کار را داشت که به سرانجام نرسید. لذا این موضوع عقبه فکر ی دارد. از این رو ، من همیشه نگران این موضوع بودم که نکند همان آدم ها و همان جریان فکری بخواهند در این دوره ، چنین تصمیمی را حاکم کنند.

این کارگردان سینمای ایران یادآور شد: باید بپذیریم بعد از گذشت بیش از سه دهه از برگزاری جشنواره فیلم فجر، دنیا جشنواره ما راد با نام و هویت «فجر» می شناسد و این نام فجر است که به فیلم های ما در جهان اعتبار بخشیده است و همه سینمای ایران را با همان پسوند فجر و تاثیری که کشور از فجری که از انقلاب اسلامی نصیب ایران شده است می شناسند. لذا اینکه به یکباره این پسوند از جشنواره بخش بی الملل که اتفاقا ما باید بر ماهیت فرهنگی فجر تاکید داشته باشیم حذف شود ، حتما اشتباه فاحشی است.

کارگردان فیلم سینمایی« چشم عقاب» با بیان اینکه ما در زیر عنوان نام «فجر» می توانیم سینمای ملی خودمان را هم به جهانیان معرفی کنیم تاکید کرد: من از چنین تصمیمی متعجبم و برای من جای سوال است ؟! شاید دوستان تصور می کنند با بودن نام فجر ، سینمای ایران از بین المللی بودنش فاصله گرفته است! این درحالی است که ما باید شناخت خودمان را نسبت به قاعده بازی در عرصه بین المللی بیشتر کنیم وگرنه با این حذف و اضافه ها ، سینمای ما خود به خود بین المللی نمی شود.

مدیرعامل سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی یاد آور شد:حذف پسوند فجر ، این احتمال را تقویت می کند که نگاه سیاست گذاران سینمایی را فقط به سمت تولید فیلم هایی با نگاه بین المللی - آن هم در سطح بسیار پایین - تشویق کند. در حالی که همه فیلمسازان بارها تاکید کردند که سینمای ایران با عرصه جشنواره های بین المللی فاصله گرفته است و ما باید این فاصله ها را پر کنیم و در عین حال هم؛ نباید از ماهیت و اندیشه فرهنگی انقلاب اسلامی خودمان هم ، فاصله بگیریم.

کارگردان فیلم سینمایی« راننده سفیر» با اشاره به جشنواره های دنیا گفت: در جهان بسیاری از جشنواره ها وجود دارند که با اسم ها شناخته می شوند. برخی از جشنواره ها با اتفاقی که در کشورشان رخ داده معروفند. برخی از جشنواره ها با نام شهر و کشورشان و بعضی ها با ماهیتی فرهنگی که در آن کشورها روی داده مشهورند. لذا این امر یک روال طبیعی است. بنابراینمعتقدم ما با حذف پسوند «فجر»، امتیازهای فرهنگی کشورمان را از دست خواهیم داد. یعنی آن اتفاق بزرگ انقلاب اسلامی که به وسعت جهان رخ داده است را با حذف نام «فجر» از «جشنواره فیلم فجر» به طور ناخواسته در جهان از دست خواهیم داد. درحالی که با توجه به حرفهای نویی که انقلاب اسلامی برای جهان دارد وجود فجر و تکیه بر ماهیت فرهنگی انقلاب اسلامی؛ می تواند نکته مثبتی در عرصه بین الملل برای سینمای ایران محسوب شود.
کد خبر: 82413
Share/Save/Bookmark