«انوشیروان ارجمند» یکی از وزنه‌های بازیگری بود
محمد تقی فهیم در گفتگو با هنرنیوز:
«انوشیروان ارجمند» یکی از وزنه‌های بازیگری بود
یک منتقد و تحلیل گر سینما گفت: مرحوم «انوشیروان ارجمند» در حوزه بازیگری به حدی درخشید که اگر نگوییم سوپر استار اما باید اعتراف کنیم وی یکی از وزنه‌های بازیگری کشور درعرصه سینما، تا‌تر و تلویزیون بود و باید مسئولین سینمایی توجه بیشتری به این اسطوره‌ها را داشته باشند.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۱
محمد تقی فهیم کارگردان فیلم‌های مستند و منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد ویژگی‌های زنده یاد «انوشیروان ارجمند» افزود: وجود مرحوم انوشیروان ارجمند همیشه همچون نور امیدی برای امثال ما بود. ایشان قله‌ای برای همه برو بچه‌های خراسانی بودند و اهالی خراسان همواره نگاه الگویی به خانواده محترم ارجمند داشتند.

وی اضافه کرد: «ارجمند‌ها» در سطح کشور به عنوان خانواده هنرمند و سینمایی شهرت دارند و گویا ارزش‌ها و فرهنگ در خانواده آنان نهادینه شده است. این خانواده هیچگاه سعی نکردند فرا‌تر از این ارزش‌ها برای رسیدن به مادیات دنیوی و همچنین رسیدن به شهرت‌های کاذب، حرکتی انجام دهند. بویژه مرحوم انوشیروان ارجمند که برای ما‌ها و نسل بعد از ما، همیشه به منزله یک الگو بود. به این معنا که اگر در راه هنر زحمتی کشیده شود و اگر برای رسیدن به مقصودی ایستادگی صورت بگیرد و اگر باور عمیقی برای موفقیت داشته باشید بلاخره به آن چیزی که دوست داشته باشید خواهید رسید. اگر چه مرحوم ارجمند خیلی دیر به آن چیزی که حقش بود رسید اما با توجه به اینکه همیشه کسانی که خاک صحنه می‌خورند و کسانی که ریگ ته رودخانه محسوب می‌شوند بلاخره دیده خواهند شد ایشان هم در حوزه بازیگری به حدی درخشید که اگر نگوییم سوپر استار، اما یکی از وزنه‌های بازیگری کشور در عرصه سینما، تا‌تر و تلویزیون محسوب می‌شد. باید مسئولین سینمایی دقت بیشتری بکنند و این اسطوره‌ها را در زمان حیاتشان دریابند.




محمد تقی فهیم با بیان اینکه امثال مثل ارجمند، زحمات زیادی را برای بازیگری کشیدند تصریح کرد: ایشان رنج‌های زیادی را برای تا‌تر مشهد که معمولا در سالن‌های کوچک و کم امکانات اجرا می‌شد متحمل شد تا اینکه توانست خودش را مطرح کند و به نوعی خودش را از رودخانه به دریا رسانید و نشان داد که دارای چه مهارت‌هایی است و برای رسیدن به اینجایگاه؛ واقعا مرارت‌های زیادی را متحمل شد. وی غم و رنج فراوانی از بی‌عدالتی‌هایی که به هنر شهرستان‌ها می‌شد بر دل داشت و امثال مرحوم ارجمند برای اینکه بتوانند توانمندی خودشان را نشان بدهند مجبور به ترک شهرستان و آمدن به تهران شدند. درحالی که اگر امکانات عادلانه‌ای در شهرستان‌ها وجود می‌داشت چه بسا امثال مثل ایشان در محیط زندگی خودشان بیشتر می‌توانستند موثر باشند.

این کارگردان فیلم‌های مستند یاد آور شد: واقعا در گذشت مرحوم انوشیروان ارجمند برای ما خراسانی‌ها یک اتفاق جبران ناپذیری است. اگر چه خانواده هنرمندی از وی به جا مانده است بویژه «برزو ارجمند» که در حال پِر کردن جای پدر است که جای بسی امیدواری است اما معتقدم باید مسئولین فرهنگی هم، بیش از پیش به بزرگانی مثل انوشیروان ارجمند توجه کنند.




این منتقد سینما گفت: کسانی مثل مرحوم انوشیروان ارجمند به حق نمایندگی خطه هنرمند خیز خراسان را برعهده داشت چرا که خودش انباشته از فرهنگ خراسان بزرگ بود و می‌توان به صراحت گفت که در وجود مرحوم ارجمند، نشانه‌ها و نمادهای امروزین هنر خراسان بزرگ متبلور بود. ایشان در هر نقشی که ظاهر می‌شد - چه نقش‌های تاریخی و چه نقش‌های امروزی - حضورش در هر صحنه، سبب ارتقای آن صحنه می‌شد و نشان می‌داد که وی جدا از بحث کارگردانی و امکانات فیلم، فی نفسه دارای توانمندی‌های ذاتی و اکتسابی پرورش یافته بود که می‌توانست سبب ارتقای آن صحنه شود.




وی در خاتمه با تسلیت به خانواده ارجمند و همه هنرمندان کشور بویژه هنرمندان خراسانی اظهار داشت: امیدواریم همشهری‌های هنرمند وی همچنان تلاش کنند تا مسیری که نسل اولی‌هایی مثل انوشیروان ارجمند باز کردند همچنان ادامه داشته باشد و خلاء وجود ایشان توسط نسل جدید بازیگری به زودی پُر گردد.
کد خبر: 77473
Share/Save/Bookmark