بازی در نقش « مادر» کار سختی است
هنگامه قاضیانی در گفتگو با هنرنیوز:
بازی در نقش « مادر» کار سختی است
بازیگر مورد تقدیر نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر گفت: اولین حضور سینمایی من در نقش مادر بود و تا به امروز نقش مادرهای زیادی را ایفا کردم لذا معتقدم بازی کردن در نقش مادر ، کار بسیار سختی است.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۶ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۳۷
هنگامه قاضیانی بازیگر سینمای ایران که در مراسم افتتاحیه نخستین جشنواره فیلم و عکس مادر مورد تقدیر قرار گرفت در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد این تقدیر یاد آور شد: این تقدیر برای من خیلی خوشحال کننده بود که در اولین جشنواره فیلم مادر مورد تقدیر قرار گرفتم و این تقدیر حسی خوبی به من می دهد و مرا به راهی که آمدم مطمئن می کند و باعث می شود که ادامه راه را نیز با اطمینان گام بردارم.

بازیگر فیلم سینمایی« من مادر هستم» در مورد ضرورت برگزاری جشنواره فیلم مادر افزود: معمولا هر جشنواره ای که در دنیا راه اندازی می شود ضرورت ایجاد آن پس از گذشت چندین سال مشخص می شود. ما الان نمی توانیم در مورد ضرورت جشنواره فیلم و عکس مادر به صورت مطلق صحبت کنیم. مثلا باید چند سال آینده راجع به این موضوع گفتگو کنیم. اما در مورد ضرورت اولیه آن می توانم بگویم که پرداختن به جایگاه زنان موفق امر پسندیده ای است که باید دیده شود. هنگامی که زنی موفق است یعنی اینکه من گسترده تر می شوم. من جمله ای را خواندم مبنی بر اینکه «پاپ» مقام مهمی است اما هرگز «مادر» مسیح نیستند.

بازیگر فیلم سینمایی« سعادت آباد» در پاسخ به این سوال که «معمولا هنگامی که به زنان بازیگر ، نقش مادر پیشهاد می شود به تصور اینکه دیگر پیر شدن؛ با سختی آن نقش را می پذیرند. آیا شما هم چنین  عقیده ای دارید؟» تصریح کرد: متاسفانه فقط در ایران این موضوع صادق است و در هیچ قاره ای اینگونه نیست. من خودم از سن ۲۹ سالگی که از امریکا به ایران بازگشتم و وارد
فیلمنامه هایی به من پیشنهاد می شد که من می توانستم نقش دخترهای هم سن سال خودم را بازی کنم ولی وقتی می دیدم که فیلمنامه ای قوی تر و بهتر به من پیشنهاد می شد که نقش مادر بود. من آن نقش را انتخاب می کردم و البته برای من مایه افتخار است که نقش های مادر را بازی کردم.
حوزه بازیگری شدم. اولین کار سینمایی ام را با فیلم سینمایی« سایه روشن» کار آقای حسن هدایت با نقش مادر شروع کردم . من در آن فیلم ، نقش فرنگیس، مادر فرزندان دو قلو را برعهده داشتم که در مقابل آقای عزت الله انتظامی بازی می کردم و تا امروز هم ؛ نقش مادرهای زیادی را ایفا کردم.


این بازیگر سینمای ایران که بارها در جشنواره های مختلف موفق به دریافت جایزه بازیگری شده است ادامه داد: با وجودی که من نقش مادرهای زیادی را در سینما بازی کردم اما معتقدم با توجه به اشتراک هایی که میان تمامی مادرها وجود دارد. اما باز در نهایت با همدیگر تفاوت هایی دارند. یعنی باز هم می شود نقش مادری را خلق کرد که نو و تازه باشد. به عبارت دیگر ، باز هم می توان چهره جدیدی از مادر را به تصویر کشید.

بازیگر فیلم سینمایی «به همان سادگی» اظهار داشت: همان طوری که گفتم شروع بازیگیری من در سال ۷۹ با نقش مادر بود و گویا این تقدیر من بوده است. این درحالی است که در همان موقع که من ۲۹ سال سن داشتم فیلمی مثل «آواز قو» ساخته شد و من هیچگاه به این فکر نکردم که چرا در این نوع فیلم ها بازی نکردم. یا حتی بعد از آن که موقعیت های زیادی داشتم هم به این فکر نکردم. به عنوان مثال، فیلمنامه هایی به من پیشنهاد می شد که من می توانستم نقش دخترهای هم سن سال خودم را بازی کنم ولی وقتی می دیدم که فیلمنامه ای قوی تر و بهتر به من پیشنهاد می شد که نقش مادر بود. من آن نقش را انتخاب می کردم و البته برای من مایه افتخار است که نقش های مادر را بازی کردم.

بازیگر فیلم سینمایی« روزهای زندگی» با بیان اینکه ایفای نقش مادر کار کمی نیست و کار سختی است گفت: امیدوارم از این به بعد هم ، نقش های سخت نصیب من بشود و خوشحالم که توانستم نقش های مادر را آنگونه ایفا کنم که دیده شود و تقدیر از سوی جشنواره فیلم مادر نشان می دهد که من راهم را درست رفتم و خوشحالم که این تقدیر از سوی هیات داوران این جشنواره و همچنین مردم سرزمینم بوده است.

هنگامه قاضیانی اضافه کرد: ایفای نقش مادر، سختی های خاص خودش را دارد همان طوری که «مادر بودن» کار سختی است. سینما هیچ فرقی با زندگی ندارد به مثابه یک حضور متکثر در فلسفه است. ما یک حضور متکثر هستیم و اصولا حضور متکثر، کار سختی است همچون یک اتفاق و حرکت فلسفی است. لذا معتقدم مادر بودن یک «فلسفه» به همراه خود دارد. این درحالی است که فلسفه کار آسانی نیست و جواز تفکر است.

بازیگر فیلم سینمایی« آزادی مشروط» در پاسخ به این سوال که هم اکنون مشغول به چه کاری هستید یاد آور شد: در حال حاضر مشغول به کاری نیستم و استراحت می کنم. اما در حوزه اکران ، بزودی فیلم سینمایی « پدر آن دیگری» ساخته آقای یدالله صمدی را دارم که تصور می کنم آخر شهریور ماه یا اول مهرماه اکران خواهد شد.
کد خبر: 82323
Share/Save/Bookmark