زاویه جدیدتر به ادبیات مذهبی / « برج 110» کامل ترین گام در حوزه ادبیات دینی
در نقدو بررسی کتاب « برج 110» عنوان شد؛
زاویه جدیدتر به ادبیات مذهبی / « برج 110» کامل ترین گام در حوزه ادبیات دینی
خالق کتاب « برج 110» تاکید کرد: اگر پاره ای از دوستان به دنبال نهج البلاغه در این کتاب می گردند حتما آدرس را اشتباه آمدند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۳ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۰۳
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، عصر گذشته دوازدهم دیماه نشست نقدو بررسی کتاب « برج 110 » با حضور نویسنده فیروز زنوزی جلالی ، کامران پارسی نژاد و احمد شاکری به عنوان منتقدین جلسه و با حضور علیرضا مختارپور دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، علی نیکنام مدیرکل کتابخانه های عمومی استان تهران ، محسن پرویز و راضیه تجار از اعضای انجمن قلم ایران و جمعی از مدیران و علاقه مندان به حوزه کتاب در کتابخانه عمومی شهید دستغیب برگزار گردید.

فیروز زنوزی جلالی در این نشست با بیان اینکه برج 110 محصول چندین سال تلاش من است گفت: من همیشه در مورد داستانهای مذهبی این نظر را داشتم که به ادبیات مذهبی خودمان از زاویه جدیدتری نگاه کنم چرا که خیلی از آثار مذهبی که نوشته شده یا می شوند بیشتر سرگذشت شخصیت های مذهبی در اثر است که برخی از دوستان در واقع سینه زنی ادبی می کنند.

وی تاکید کرد: اگر پاره ای از دوستان از بیرون به دنبال نهج البلاغه در کتاب برج 110 می گردند آدرس را اشتباه آمدند در این اثر حتی یکبار هم نام حضرت علی (ع) برده نشده است و شاکله اثر بر یک کلیت جامع و جهان شمولی استوار است چون ارزش و قدر حضرت علی (ع) جهانی است.

زنوزی تصریح کرد: سعی کردم در این اثر شعار ندهم و شخصیت ها همان طور که واقعی هستند حضور داشته باشند.

کامران پارسی نژاد نیز در این نشست به عنوان منتقد اظهار داشت: معتقدم این کتاب برای افرادی مناسب است که وقت مطالعه داشته باشند چرا که این کتاب ، کتاب خوش خوانی نیست و نیازمند زمان برای مطالعه است.

وی با بیان اینکه این کتاب حتی برای نویسندگانی که در حوزه نثر و فضا سازی و ساختاربندی داستان فعالیت می کنند مناسب است یادآور شد: دایره واژگان در این کتاب بسیار بالاست و تدبیر این بود که نویسنده در پی نوشت های کتاب، واژگان را معنا می کردند.

این منتقد اظهار داشت: کتاب دارای انبوهی از کلمات و واژگان زیادی است و به همین لحاظ کتاب سنگینی محسوب می شود.

به گفته وی، کتاب برج 110 پس زمینه های جبرگرایی دارد و سرمنشاء بسیاری از سوالات این کتاب در نهج البلاغه نهفته است.

پارسی نژاد گفت: در حوزه ادبیات دینی ما گام های خوبی برداشته شده است که کامل ترین آن در کتاب برج 110 دیده می شود ضمن اینکه لازم است درحوزه داستانهای دینی ، نویسندگان در قالب داستان های امروزی ، داستانها را به جلو ببرند.

این منتقد ادبی با بیان اینکه شخصیت های این کتاب حالت اسطوره ای به خود می گیرند افزود: نویسنده در این اثر گام به گام به اثر مسلط است و ما با انبوهی از حوادث ، گفتگو ، نمادها و تمثیل ها در این اثر روبرو هستیم که نویسنده همه آنان را یک کاسه کرده و در قالب داستان بیان کرده است.

وی تصریح کرد: ما در این اثر با یک راوی قلدر روبرو هستیم که اجازه نفس کشیدن را به خواننده نمی دهد و این سبک به نظر می رسد که از سوی نویسنده ، آگاهانه انتخاب شده است.

پارسی نژاد با بیان اینکه کتاب برج 110 با کتاب آلیس در سرزمین عجایب قابله مقایسه است گفت: بخش هایی از این کتاب به رئالیسم جادویی و سوررئالیسم نزدیک است.

وی درخاتمه اضافه کرد: فضا سازی نویسنده آگاهانه بوده است هر چند که ممکن است در ابتدای اثر، قدری این فضا سازی آزاردهنده نظر بیاید.

احمد شاکری دیگر منتقد برنامه در مورد کتاب برج 110 گفت: شخصیت اصلی این اثر شخصی به نام سندر است . سندر کسی است که داستان با حرکت او در راه مقدرش آغاز می شود و درنهایت پس از 662 صفحه به پایان و مقصد این حرکت می رسد و به نظر می رسد فاصله ای که به لحاظ رتبه ای برای سندر در نظر گرفته شده است قابل توجه است اما او در آغاز چوپان معمولی است که با ندایی به مسیری انداخته می شود و در نهایت همنشین فرشتگان می شود و در بالاترین طبقه برج 110 قادر به درک محضر مرد هزار پروانه می شود اما ارکان حرکت به نحو آشکاری در سندر ضعیف و غیر کارآمد است . او از آغاز و در طول مسیر نه می داند این راه کجاست و نه می داند چگونه به این راه باید برود و نه حتی می داند مقصد کجاست و نه می داند چرا باید به این راه برود!

وی ادامه داد: سندر در این اثر به چرمینه ای می رسد که آن هم مبهم است و چیز زیادی از ارکان حرکت آشکار نمی شود و همه اینها جدای از آسیب هایی است که به فرض سیرو سلوک معنوی وارد می سازد. حتی می توان گفت این مسیری است که سندر پس از طی آن تصور روشنی درباره آن ندارد تنها چیزی که در مقابل همه تردیدها و شک ها در سندر دیده می شود و بارها بر آن تمرکز می شود آن است که باید برود.

شاکری تصریح کرد: نکته دیگردر ارزیابی وجوه و مراتب نمایشی در این رمان است . اصل اولیه رمان ، روایت حرکت شخصیت و نمایش مضمون مورد نظر است این اصل حاکی از آن است که نمایش در ادبیات داستانی به واسطه حرکت شخصیت محقق می شود و آن را از گفتن که خصوصیت دیگر قالبهای غیر روایی است متمایز می نماید بهترین اثر روایی عمیق ترین آنها در نمایش امور درونی و غیبی و ذهنی است در حقیت نمایش شخصیت از آن جهت که موجود مفکر و باورمند است با نمایش فکرو باور و اعتقادات و احساسات روحی ممکن می شود.

در خاتمه نیز محسن پرویز از اعضای انجمن قلم طی سخنان با ارزج نهادن بر حوزه کتاب و جلسات نقدوبررسی ، زنوزی جلالی را نویسنده پیشکسوت و از مفاخر اهل ادبیات یاد کرد و خواستار سلامتی ایشان و نگارش کتابهای جدیدتر از وی شد.

تقدیر و اهدای هدایا به فیروز زنوزی جلالی با حضور دبیرکل نهاد کتابخانه ها از دیگر برنامه های این مراسم بود.
کد خبر: 93781
Share/Save/Bookmark