باز شدن راه درست فیلمسازی توسط جشنواره خورشید / سینمای ایران فاقد خلاقیت های زیاد است
در نشست خبری پنجمین جشنواره مستقل فیلم کوتاه خورشید مطرح شد:
باز شدن راه درست فیلمسازی توسط جشنواره خورشید / سینمای ایران فاقد خلاقیت های زیاد است
دبیر پنجمین جشنواره مستقل فیلم کوتاه «خورشید» در پاسخ به هنر نیوز گفت: نسل فیلمساز موفق ما تغییر کرده است و یکی از دلایل آن این است که راه برای خیلی ها بازشده و جشنواره خورشید تلاش کرده تا این مسیره به درستی گشوده شود.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۱ دی ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۳
به گزارش خبرنگارهنرنیوز، نشست خبری پنجمین جشنواره فیلم کوتاه«خورشید» با حضور«محمدرضا اصلانی» مدیر هنری این جشنواره ،«مهدی یارمحمدی» دبیر جشنواره مستقل خورشید ، «دکتر حمید آیتی» رئیس پژوهشکده فرهنگ، هنر معماری، «میترا اصلانی شهرستانی» نماینده انجمن همقدم فرانسه در تالار همایش‌ها پژوهشکده فرهنگ، هنر و معماری تهران برگزار گردید.

دراین نشست خبری «مهدی یارمحمدی» دبیر پنجمین جشنواره مستقل فیلم کوتاه «خورشید»اظهارداشت: امسال سال سختی بود اما با تمام این سختی‌ها با افراد و دوستان زیادی آشنا شدیم و در حقیقت آنها را کشف کردیم.

وی تاکید کرد: جهان ، جهان پریشانی است و دنیا نیاز به عشق دارد ما فیلمسازان وظیفه داریم امید را زنده نگه داریم و به همین منظور از فیلمسازان دعوت کردیم که زیباترین رویاهایشان را بسازند و به بهترین فیلمی که به این نگاه بپردازد جایزه ویژه‌ جشنواره تعلق می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ازاردیبهشت ماه کارمان را آغاز کردیم که طی این مدت 500 فیلم مستقل به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و 55 فیلمنامه را نیز مورد بررسی قرار دادیم که از این میان 56 فیلم در 4 بخش به نمایش در خواهند آمد و 6 فیلمنامه نیز وارد بخش مسابقه شد.

دبیر پنجمین جشنواره مستقل فیلم کوتاه «خورشید» عنوان داشت: رویکرد آموزشی در جشنواره مستقل خورشید از نکات بسیار با اهمیت آن است، به دلیل اینکه فیلمساز جشنواره مستقل خورشید باید به روز باشد، به همین منظور کارگاه‌هایی را برگزار می‌کنیم تا حداقل آگاهی که مورد نیاز است به فیلمساز منتقل کنیم.

وی با اشاره به انجمن همقدم فرانسه یادآور شد: با انجمن همقدم فرانسه صحبت کردیم تا از اساتید تخصصی پاریس 10 کمک بگیریم تا استانداردهای لازم را در ارتباط با اهداف جشنواره آموزش دهند که در نتیجه شاهد 7 کارگاه خواهیم بود و بحث مرور یکی از فیلمسازان مهم فرانسه که در امر فیلم‌سازی تجربی شناخته شده است در دستور کار داریم تا بتوانیم مروری بر سینمای تجربی فرانسه داشته باشیم.

یارمحمدی اظهارداشت: معرفی سینمای ایران به فرانسه و ایجاد بازاریابی در آنجا مهم است چرا که همواره یکی از علاقه‌مندان و بازارهای فیلم کوتاه سینمای ایران در فرانسه بوده است. این تلاش‌ها باعث شده تا فیلم‌های برگزیده در پاریس به نمایش در بیاید.

وی با بیان اینکه در بسیاری از جشنواره های جهان فیلم های کوتاه ایرانی نباشد آن جشنواره ، جشنواره الف محسوب نمی شود ادامه داد: چرا نباید یک جشنواره همچون خورشید که یکی از شایسته‌ترین جشنواره‌ها است دچار مشکل مالی باشد این درحالی است که ما واقعا شایسته‌ترین فیلم‌های کوتاه را داریم.

دبیر پنجمین جشنواره فیلم کوتاه«خورشید» از فیلمسازان و رسانه ها به عنوان حامیان واقعی این جشنواره یاد کرد و گفت : چگونه برخی طی مدت 3 ماه جشنواره برگزار می‌کنند؟ اگر مسترکلاس‌هایی را در این رابطه می‌شناسند به من معرفی کنند تا آن را بگذرانم! ما 9 ماه است که برای این جشنواره به دنبال اسپانسر می‌‌گردیم.

مهدی یارمحمدی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« فیلم های برگزیده در چهار دوره پیشین این جشنواره چقدر توانسته اند در جشنواره های خارجی بدرخشند؟» گفت: امسال سال درخشانی برای فیلم های تجربی نسبت به سال گذشته بوده و این فیلم ها از رشد خوبی برخوردار بودند. اما در بخش فیلم های مستند شاهد رشد خوبی نبودیم.

وی با بیان اینکه ما امسال تعداد فیلم های راه یافته به جشنواره را کم کردیم تا فیلم های شاخص تری به جشنواره راه پیدا کنند خبرداد که امسال فیلم های انیمیشن های خوبی در جشنواره حضور دارند.

دبیر جشنواره فیلم کوتاه خورشید با اشاره به درخشش فیلم های برگزیده خورشید در جشنواره های خارجی افزود: فیلمی که پارسال جایزه «زیباترین رویاها» را از جشنواره خورشید دریافت کرد توانست جایزه فیلم دوم جشنواره کانادار را با موضوع «توانمند سازی جوانان» را که جایزه بسیار معتبری است را بگیرید یا فیلم چله که برگزیده فیلم داستانی جشنواره خورشید بود ، بهترین فیلم جشنواره فیلم کوتاه تهران شد.

وی با بیان اینکه جشنواره فیلم خورشید توانسته است اثر گذار باشد اظهار داشت: بحث مسیر یابی صحیح فیلم یکی از اهداف جشنواره خورشید بوده است و این جشنواره سعی کرده است فیلم های جشنواره خورشید را به عنوان سینمای روز ایران معرفی کند

یار محمدی افزود: نسل فیلمساز موفق ما تغییر کرده است و یکی از دلایل آن این است که راه برای خیلی ها بازشده است و جشنواره خورشید تلاش کرده تا این راه به درستی گشوده شود.

دکترحمید آیتی رئیس پژوهشکده فرهنگ،هنرمعماری نیزدراین نشست خبری طی سخنانی اظهارداشت: امیدواریم فعالیت‌های مشترک پژوهشکده و جشنواره به نتایج مثبتی برسد.چرا که دنیای کنونی ما پر از خشونت و ناامیدی است و دور از معنویت شده و در مقابل آن نگاهی که این جشنواره مطرح می‌کند احترام به انسان و نگاه انسانی است .

وی یادآور شد: پنجمین جشنواره فیلم کوتاه«خورشید» تصویر فردای بهتر را در اذهان متبلور می کند و راه رسیدن به عرفان مثبت و معرفت نیز جزو نگاه‌های این جشنواره است ما در غرب شاهد نگاه اومانیسمی هستیم که این دیدگاه می‌گوید انسان هم عرض خداوند قرار دارد اما دیدگاه انسانی می‌گوید انسان به دنبال خداست و جلوه‌ای از خداوند است.

محمدرضا اصلانی مدیر هنری پنجمین جشنواره فیلم کوتاه«خورشید» نیزدر ادامه این نشست گفت: پنجمین جشنواره فیلم کوتاه خورشید اختصاص دارد به امر تجربه کردن، اما تجربه به معنای غیر حرفه‌ای و آماتور نیست بلکه به معنای حرفه‌ای‌ترین بخش نگاه فیلمساز است که او باید به تمام بخش‌ها در سینما اجحاف داشته باشد تا بتواند زبان جدیدی را به سینما پیشنهاد دهد.

اصلانی تاکید کرد: در واقع ما در این بخش نگرانی عمیقی داریم و شاهد هستیم سینمای ما از خلاقیت تا حدودی زیادی بری است و همواره شاهد بودیم که سینمای ما پیرو سینمای جهان است و به جای اینکه پیشرو باشد همواره ادامه‌دهنده راه آنها بوده است.

وی عنوان داشت: 115سال است که سینما داریم و اگر تاریخ را ورق بزنیم اسمی از ایران را در این بخش نمی‌یابیم و این حیرت‌آور است چرا باید اینگونه باشد؟ ملتی که در تاریخ حضور ندارد چگونه ملتی است؟ ملتی ماندگار می‌شود که به جهان پیشنهاد داشته باشد. این جشنواره می‌خواهد مسئله طرح کند، پیشنهاد دهد و راهکارهایی برای آن بیابد.

میترا اصلانی شهرستانی نماینده انجمن همقدم فرانسه در ادامه این نشست خبری اظهارداشت: انجمن همقدم فرانسه بر پایه معرفی فرهنگ ایرانی به فرانسه و متقابلاً معرفی فرهنگ فرانسه به ملت ایران است و از سال 2009 مدیریت این انجمن را بر عهده گرفتم و در بخش‌های مختلف آن مانند فرهنگی فعالیت داشته‌ام.

نماینده انجمن همقدم فرانسه اضافه کرد: تا به امروز چندین نمایشگاه عکس و نقاشی از هنرمندان ایرانی مقیم اروپا در آنجا برگزار کرده‌ایم و توانسته‌ایم دو فستیوال فیلم کوتاه ایرانی را در فرانسه برگزار کنیم. این درحالی است که حمایت ما از این جشنواره حمایت معنوی است.
کد خبر: 87391
Share/Save/Bookmark