تمام نمایش ها ضبط خواهد شد / انتظار داریم این جشنواره در تقویم فرهنگی کشور دیده شود / بودجه داشته باشیم جشنواره را بین المللی برگزار می کنیم
محمد لارتی مدیر اجرایی پنجمین دوره جشنواره سراسری تئاتر ایثار در گفتگو با هنرنیوز عنوان کرد:
تمام نمایش ها ضبط خواهد شد / انتظار داریم این جشنواره در تقویم فرهنگی کشور دیده شود / بودجه داشته باشیم جشنواره را بین المللی برگزار می کنیم
محمد لارتی ، کارگردان تئاتر، زبان شناس و آهنگساز کشورمان که تاکنون دبیر اجرایی دوره های مختلف جشنواره سراسری تئاتر ایثار را برعهده داشته است از مسئولین وزارت ارشاد می خواهد تا این رویداد هنری در تقویم فرهنگی کشور ثبت شود.
 
تاريخ : جمعه ۱۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۴
خبرنگار تئاتر هنرنیوز با محمد لارتی گفتگویی را در مورد کم و کیف این برگزاری ، آثار رسیده و مسایل دیگر ؛ انجام داده است که هم اینک می خوانید:

سابقه جشنواره تئاتر ایثار به چه سالی برمی گردد؟

این جشنواره تقریبا از سال 84 طرح ریزی شد و در دوره های اولیه آن در قالب استانی برگزار می شد. اما بعد ما ایران را به سه منطقه تقسیم کردیم و این جشنواره در سه استان از جمله خراسان شمالی، آذربایجان شرقی و استان فارس برگزار شد و در دوره های بعدی، این جشنواره را به صورت سراسری تعریف کردیم.

قدری در مورد پنجمین جشنواره سراسری «تئاتر ایثار» بگوئید که چه تعداد نمایش به دبیرخانه این جشنواره ارسال شد؟


بعد از فراخوان جشنواره ، ما شاهد حضور 735 اثر به دبیرخانه بودیم که این نمایش ها بررسی شد و در نهایت ما میزبان 35 اثر نمایشی در دو بخش بزرگسال و کودک و نوجوان هستیم. نمایش کودک این جشنواره با سه اثر در تالار هنر و محراب از ساعت 9 صبح اجرا می شود که ما شاهد حضور مخاطبین کودک و نوجوان از مدارس مختلف شهر تهران خواهیم بود که تقریبا این تئاترها به صورت روزانه، میزبان 600 الی 700 دانش آموز در این سالن ها خواهند بود. در بخش بزرگسالان نیز ما با مشارکت معاونت اجتماعی شهرداری تهران، مجموعه پردیس تئاتر شهر را که با همین جشنواره افتتاح خواهد شد را در اختیار داریم که این مجموعه، چهار تالار بلک باکس با امکانات ویژه دارد که از ساعت 15 روز چهارشنبه 15 مهرماه و به مدت دو روز در اختیار نمایش، گروههای تهرانی و از جمعه به بعد هم در اختیار گروههای شهرستانی خواهد بود.

گستردگی این جشنواره چگونه خواهد بود؟

در این جشنواره 12 الی 13 استان همچون تهران ، کرمانشاه، ایلام ، یزد، اصفهان ، گلستان، کهکیلویه و بویراحمد و دیگر استانها حضور فعال دارند که به لحاظ گستردگی حضور وسیعی از کشور را شامل می شوند.

وضعیت نمایش های انتخابی به لحاظ کیفی در چه سطحی هستند؟

با توجه به اولویت های موضوعی که در جشنواره داشتیم ما یک اولویت را در مفهوم ایثار و شهادت در رویدادهای تاریخی تعریف کردیم و به همین منظور، برخی از نمایش ها به موضوع ایثار و شهادت در دوره های گذشته مثل دوره صنعت نفت می پردازند. برخی از نمایش ها در مورد برهه ای از زندگی شهدا است. برخی دیگر از آثار در مورد اتفاقاتی است که در زمان جنگ روی داده است اما تاثیرش همچنان در زندگی کنونی موجود است. ضمن اینکه دو سوم از نمایش های رسیده به دبیرخانه ، نمایش های تازه نگارش شده هستند که این امر نشان از تعلق خاطر هنرمندان به حوزه ایثار و شهادت است.

در مورد افتتاحیه و اختتامیه توضیح بدهید؟

ما افتتاحیه خاصی نداریم چون گروهها به صورت پراکنده در جشنواره حضور پیدا می کنند اما زنگ افتتاحیه جشنواره از روز چهارشنبه 15 مهرماه با نمایش « یک گربه و یک ماهی» در سالن هنر نواخته خواهد شد و این جشنواره تا 19 مهرماه ادامه خواهد داشت و اختتامیه ما هم در روز بیستم مهرماه ساعت 15 خواهد بود.

دوره های قبل این جشنواره سالانه بوده یا خیر؟

برنامه ریزی ما برای برگزاری این جشنواره به صورت سالانه بوده اما به دلیل مشکلات مالی؛ این جشنواره چند سالانه برگزار شده است.

آیا این جشنواره همزمان در تهران در دیگر استانها هم برگزار خواهد شد؟

خیر؛ این جشنواره فقط متمرکز در تهران خواهد بود.

تصمیمی برای ضبط تلویزیونی نمایش های این جشنواره دارید؟

بله ، اتقاقا برنامه ریزی که ما برای امسال کردیم این بوده که هر نمایش دو اجرا داشته باشد که یکی برای تماشاگران و داوران خواهد بود و اجرای بعدی، بدون تماشاگر و برای ضبط تلویزیونی باشد که ما این نمایش ها را با سه دوربین و به صورت فول اچ دی ضبط خواهیم کرد که بعدا در اختیار شبکه خانگی و صدا و سیما خواهیم گذاشت.

معمولا همه جشنواره ها با قوت شروع می شوند اما ادامه پیدا نمی کنند این جشنواره که دچار تعطیلی نخواهد شد؟

ما از وزارت ارشاد می خواهیم که همواره از جشنواره تئاتر ایثار حمایت کند کما اینکه تاکنون این کار را کرده است. در این دوره هم، تالار هنر و تالار محراب را در اختیار ما گذاشتند که من از همین جا از این دوستان تشکر می کنم. اما ما انتظار داریم جشنواره تئاتر ایثار در تقویم فرهنگی کشور دیده شود.

آیا به لحاظ مالی وزارت ارشاد یا دیگر نهادها از این جشنواره حمایت کردند؟

به لحاظ مالی خیر، چرا که تاکنون بنیاد شهید خودش به تنهایی هزینه ها را تقبل کرده است و چشمداشتی هم به دیگر نهادها ندارد. اما وزارت ارشاد و شهرداری تهران به لحاظ در اختیار قرار دادن سالن های نمایشی به ما کمک کردند.

حمایت های صدا و سیما از این جشنواره چگونه خواهد بود؟ ضمن اینکه به نظر می رسد تبلیغات میدانی این جشنواره ، قدری کم رنگ است. در این زمینه چه فعالیت هایی خواهید داشت؟

شاید بتوان گفت که گروه شاهد بخشی از صدا وسیما محسوب می شود چرا که گروه تلویزیونی شاهد در اداره کل بنیاد شهید مستقر است اما صداوسیما قرار شده اخبار این جشنواره را به صورت برنامه های گزارشی و پوشش خبری منعکس کند و از امشب نیز شبکه های دو ، چهار و نمایش به صورت اختصاصی تیزر جشنواره را پخش خواهند کرد. ضمن اینکه ما از برنامه های«در شهر» و «گزارش روز» هم دعوت کردیم که در طول جشنواره حضور داشته باشند. در مورد تبلیغات میدانی هم، ما قدری دیر هنگام شروع کردیم. اما امیدواریم به صورت گسترده و با سرعت این تبلیغات را در سطح شهر انجام دهیم.

با توجه به اینکه جشنواره ایثار پنجمین دوره خود ش را برگزار می کند. طی این دوره ها؛ چقدر سطح آگاهی جامعه نسبت به حوزه ایثار و شهادت افزایش یافته است؟


ما دوره های گذشته را ارزشیابی و نظرسنجی کردیم و حاصل این نظرسنجی ها را هم به مسئولین بنیاد شهید تقدیم کردیم. این درحالی است که متاسفانه سازوکار مناسبی در اختیار جشنواره ها نیست که این نظر سنجی را در سطح کلان انعکاس دهند و تنها این نظرسنجی ها به دبیر جشنواره یا نهاد برگزار کننده ارائه می شود. لذا ما در نظر سنجی هایی که انجام دادیم متوجه شدیم در ارتباط با انتقال «مفاهیم و ایثار و شهادت» 70 درصد از مخاطبین ما معتقد بودند که جشنواره در این زمینه موفق بوده است. حدود 65 الی 70 درصد نیز معتقد بودند که این جشنواره به لحاظ برگزاری توانسته است انتظارات کیفی را برآورده سازد و به لحاظ «محتوایی» نیز، 80 درصد از مخاطبین نظر مساعد داشتند. ما در این دوره هم، نظرسنجی ها را انجام خواهیم داد و سعی می کنیم این نظر سنجی ها را به شکل مقتضی انعکاس دهیم.

این جشنواره از استانی شروع شد به منطقه ای و در نهایت به کشوری رسید آیا ممکن است که در آینده نزدیک شاهد برگزاری این جشنواره در سطح بین المللی هم باشیم؟

این امر به بازخورد هنرمندانی که در این جشنواره حضور داشته و دارند بستگی دارد و رضایت آنان است که به ما ثابت می کند آیا این جشنواره، ظرفیت بین المللی را دارد یا خیر؟ جالب است که بدانید ما یکسری فراخون پژوهشی برای هنرمندان و اساتید داشتیم تا مفهوم ایثار را بررسی کنند تا مشخص شود جایگاه مفهوم ایثار در ایران و دیگر ملل چه گونه است؟ در این رابطه ، مقاله ای را دکتر قطب الدین صادقی نوشتند که ما آن را چاپ کردیم و ایشان «مفهوم ایثار را در ادبیات نمایشی ایران و جهان» بررسی کردند و ما در این مقاله به طرز چشمگیری می بینیم که مفهوم ایثار و ایثارگری یک تعریف جهان شمولی دارد. لذا به لحاظ زیر ساختی ، ظرفیت بین المللی شدن این جشنواره وجود دارد. ضمن اینکه بحث بودجه برای این کار نیز حائز اهمیت است که امیدواریم هر چه زودتر شاهد رشد اعتبارات و بودجه در همه رشته های هنری باشیم.

حرف آخر؟

ما در حال حاضر، طرح « جشنواره بین المللی تئاتر محیطی» را با موضوع «مناسب سازی زندگی شهری برای جانبازان» در اختیار داریم و با توجه به اینکه جانبازان ما به لحاظ زندگی اجتماعی نیاز به یکسری ساختارهای اجتماعی دارند که ساخت همه این زیر ساخت ها از عهده شهرداری خارج است چرا که بخشی از آن نیاز به فرهنگ عمومی دارد و این درحالی است که هنر نمایش، توانایی این بستر سازی را دارد . لذا اگر بودجه این جشنواره محقق شود می توان شاهد برگزاری این رویداد هنری در سالهای آتی بود.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 83459
Share/Save/Bookmark