گزارش کامل از بازیگران و داستان ۱۸ فیلم راه‌یافته به جشنواره کن
گزارش کامل از بازیگران و داستان ۱۸ فیلم راه‌یافته به جشنواره کن
با اعلام رسمی دبیرخانه جشنواره بین المللی فیلم کن، فهرست آثار حاضر در بخش مسابقه هفتاد و یکمین دوره این فستیوال مشخص شد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۹ فروردين ۱۳۹۷ ساعت ۰۰:۳۲
به گزارش هنرنیوز ، روز 8 می 2018 هفتاد و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن توسط ادوارد بائر، مجری مراسم افتتاحیه آغاز خواهد شد و تا 19 می با رقابت 18 فیلم سینمایی بر سر نخل طلای جشنواره ادامه خواهد داشت. به جز فیلم «همه می دانند» اصغر فرهادی که با سرمایه اسپانیایی ها و به نمایندگی از این کشور در جشنواره امسال حاضر است و پیشتر اعلام شده بود که در روز نخست روی پرده خواهد رفت تا فستیوال را رسما افتتاح کند، 17 فیلم دیگر هم هستند که اسامی آنها به تازگی مشخص شده است.

در جنگ

کارگردان: استفان بریزه

بازیگران: وینسنت لیندون و...

محصول فرانسه

خلاصه داستان: دو سال پیش یک شرکت صنعتی آلمانی اعلام کرد اگر کارگرانش قبول کنند حقوقشان کمتر شود و شرکت از ورشکستگی نجات پیدا کند، آنها تضمین می کنند که این کارگران حداقل تا پنج سال آینده سر کار خودشان باقی می مانند. امروز اما شرکت اعلام کرده به زودی تعطیل می شود و کارگران به دنبال حفظ شغلشان هستند.

شاید در میان آنهایی که مخاطب ثابت سینمای فرانسه هستند هم نام استفان بریزه چندان شناخته شده نباشد. این دومین بار است که کارگردان 51 ساله فرانسوی پا به کن گذاشته. قبلا او با «اندازه یک مرد» در حالی پا روی فرش قرمز این جشنواره گذاشته بود که فیلمش در روز اختتامیه جایزه بهترین بازیگر مرد و جایزه کلیسای جهانی را به خودش اختصاص داد. حالا وینسنت لیندون که با «اندازه یک مرد» دست پر سواحل جنوب فرانسه را ترک کرده بود دوباره با بریزه همکاری کرده تا شاید این بار هم بتوانند جایزه ای از هیئت داوران به خودشان اختصاص دهند.

آساکو I و II

کارگردان: ریوسوکی هاماگوچی

بازیگران: ماساهیرو هیگاشیده، اریکا کاراتا و...

محصول ژاپن

خلاصه داستان: آساکو دختر 21 ساله ای است که در اوزاکا زندگی می کند. او عاشق مردی به نام باکو می شود اما پس از چندی باکو به ناگاه ناپدید می شود. دو سال بعد، او مقیم توکیو است که ریوهی را می بیند. مردی که از نظر ظاهری بسیار شبیه باکو است اما از نظر شخصیتی تفاوت های فراوانی دارد. آساکو حالا عاشق ریوهی است.

هاماگوچی شاید در میان کارگردانان سرشناس کشورش نامی شناخته شده نباشد اما حضورش در جشنواره هایی مثل نانتس، لوکارنو و سنگاپور و همین طور بردن جایزه بهترین فیلمنامه از مراسم آسیاپاسیفیک نشان می دهد در جشنواره ها چندان کم تجربه نیست. این اولین بار است که ریوسوکی هاماگوچی به جشنواره ای با اعتبار کن می آید و باید دید آیا می تواند یک بار دیگر نام سینمای ژاپن را بر سر زبان ها بیندازد یا خیر.

خاکستر، سفید خالص است

کارگردان: جیا ژانکو

بازیگران: ژائو تائو، لیائو فان و...

محصول چین

خلاصه داستان: این فیلم داستان یک رابطه عاشقانه خشونت بار را از سال 2001 تا 2017 روایت می کند.

جیا ژانکو شاید مشهورترین چهره سینمای شرق آسیاست که در جشنواره کن امسال حاضر است. او که پیشتر به خاطر نوشتن فیلمنامه «لمس گناه» موفق شد جایزه بهترین فیلمنامه کن را در سال 2013 به خودش اختصاص دهد بارها برگزیده فستیوال های برلین و ونیز هم شده است. از او به عنوان مهم ترین فیلمساز نسل ششم سینمای چین نام می برند که برای ششمین بار برای شرکت در جشنواره بین المللی فیلم کن پا به سواحل جنوب فرانسه می گذارد. باید دید ایا او می تواند چهل و دومین جایزه رسمی دوران کاریش را از این فستیوال به خانه ببرد یا خیر.

سوختن

کارگردان: لی چانگ دونگ

بازیگران: یو آه این، استیون ین، جئون جونگ سون و...

محصول کره جنوبی

خلاصه داستان: جونگ سو یک کارگر تمام وقت است. روزی سر راه با هائه می برخورد می کند. زنی که چون مسافر آفریقاست گربه اش را برای مدتی به وی می سپارد. چندی بعد وقتی هائه می بر می گردد، مردی به نام بن را به جونگ سو معرفی می کند. بن کمی مرموز است. یک روز او همراه با هائه می به خانه جونگ سو می رود و آنجا به سرگرمی مرموزش اعتراف می کند....

لی چانگ دونگ از کارگردانان سرشناس کره جنوبی است. این چهارمین بار است که از وی در جشنواره کن پذیرایی می شود. در چهار دوره گذشته یک بار توانسته با فیلم «شاعری» جایزه کلیسای جهانی را به خودش اختصاص دهد. کارگردان فیلم «آب نبات نعناع» بارها از سوی جشنواره های برلین، کن، ونیز و کارلووی واری تحسین شده و در سال 2006 نشان لژیون دونور را هم به خودش اختصاص داده است. «سوختن» جدیدترین اثر اوست که بر اساس داستانی از هاروکی موراکامی نویسنده سرشناس ژاپنی ساخته شده است.

کفرناحوم

کارگردان: نادین لبکی

بازیگران: -

محصول لبنان

اگرچه تقریبا هیچ اطلاعاتی از نماینده لبنان نداریم اما نادین لبکی را با فیلم های قبلیش می شناسیم. یکی از معدود کارگردانان زن لبنان که پیشگام روشن فکری غربی و فیمینیزم در کشور خودش است. او در سال 2007 با فیلم «کارامل» به بخش جنیب جشنواره کن رفت. اثری پر حاشیه در مورد چهار زنی که در یک آرایشگاه زنانه کار می کنند و هر کدام در زندگی با مشکلاتی رو به رو است. او با کمدی/ درام دومش، «الان کجا برویم؟» به تداخلات مذهبی بین زنان مسلمان و مسیحی در یک روستا پرداخته است. سومین فیلم بلند سینمایی او که در بخش اصلی جشنواره کن پذیرفته شده اما «کفرناحوم» نام دارد. اسمی که مربوط به یکی از مناطق اشغال شده توسط رژیم اشغالگر صهیونیستی است و به ادعای برخی مورخین محل زندگی حضرت مسیح علیه السلام و حواریون ایشان بوده است. باید دید آیا لبکی پس از نمایش مشکلات ریز و درشت جنسی، فیمینیستی و مذهبی حالا این بار سراغ درگیری های سیاسی منطقه رفته است یا خیر!

بلکککلنزمن

کارگردان: اسپایک لی

بازیگران: جان دیوید واشنگتن، آدام درایور، تافرگریس و...

محصول ایالات متحده آمریکا

خلاصه داستان: ران استالوورث پلیس آفریقایی- آمریکایی کلرادو اسپرینگز، موفق می شود وارد شاخه کلرادوی گروه کوکلاکس کلان شود و با تدابیری تا ریاست آن بالا رود.

اسپایک لی برای نخستین بار است که به جشنواره کن می آید. او که کارنامه خودش را وقف ساختن فیلم هایی با موضوعات مشکلات و چالش های اقلیت های نژادی آمریکا و بالاخص سیاه پوستان کرده، پیشتر به خاطر نوشتن فیلمنامه «کار درست را انجام بده» و ساخت مستند «4 دختر بچه» دوبار نامزد اسکار شده که البته نتوانسته جایزه را به خودش اختصاص دهد. در سال 2015 اما آکادمی علوم و هنرهای فیلمسازی آمریکا وی را مستحق جایزه اسکار افتخاری دانست و تندیسی به وی اهدا کرد. مشهورترین اثر او را شاید بتوان «مالکوم ایکس» دانست که بارها از رسانه ملی هم پخش شده است. او برای ساخت فیلم جدیدش سراغ ژانر درام جنایی رفته و «بلکککلنزمن» را در این قالب ساخته است. نام لاتین فیلم BlacKkKlansman است که ترکیبی از دو واژه Black و Klansman به حساب می آید و معنای آن «سیاه پوست عضو کوکلاکس کلان» است. لی اما کمی با نوشتن اسم فیلمش بازی کرده و میان دو واژه Black و Klansman یک K دیگر قرار داده تا KkK یادآور مخفف واژه Ku Klux Klan باشد.

جنگ سرد

کارگردان: پاول پاولیکوفسکی

بازیگران: یوانا کولیگ، ژان بالیبار، توماژ کوت و...

محصول لهستان

خلاصه داستان: این فیلم روایت گر داستان عاشقانه دو نفر در میانه جنگ سرد و در لهستان دهه پنجاه میلادی است.

بعد از موفقیت های «ایدا» و بردن جایزه اسکار بهترین فیلم خارجی زبان، پاولیکوفسکی یک بار دیگر سراغ ساخت فیلمی به صورت سیاه و سفید رفته است. این نخستین بار است که پاولیکوفسکی به جشنواره کن می آید. این کارگردان 60 ساله لهستانی، که سه بار سابقه بردن جایزه بفتا را دارد، در جشنواره های برلین و ونیز شرکت کرده بود و حالا امسال قصد دارد سه گانه خودش از حضور در جشنواره های درجه یک اروپایی را به پایان برساند. باید دید آیا همان قدر که ونیزی ها از «ایدا» خوششان آمد، کنی ها هم از «جنگ سرد» خوششان می آید یا خیر. روی کاغذ فستیوال کن نشان داده به فیلم هایی با موضوعات جنگ جهانی دوم علاقه مند است. چه بسا همین رویکرد را در برابر جنگ سرد هم داشته باشند. خصوصا این که شرایط امروز جهان و منطقه چندان کم از دهه پنجاه ندارد.

مرد سگی

کارگردان: متیو گارونه

بازیگران: آدامو دیونیسی، فرانچسکو آکوارولی، جیانلوکا گوبی و...

محصول ایتالیا

یک سال دیگر متیو گارونه پنجاه ساله می شود. در طول این سال ها 9 فیلم سینمایی ساخته که آخری، امسال راهی کن شده است. او با فیلم های قبلی اگرچه پای ثابت جشنواره های معتبر جهانی بوده اما تقریبا هیچ وقت از آنها جایزه درجه یکی نبرده است. تنها دو فیلم «گومورا» و «واقعیت» توانسته اند در سال های 2008 و 2012 جایزه ویژه هیئت داوران جشنواره کن را به خودشان اختصاص دهند. گارونه آخرین بار سال 2015 با فانتزی «داستان داستان ها» به جشنواره کن رفت که نتوانست از آنجا با خود سوغاتی به ایتالیا ببرد.

دختران خورشید

کارگردان: اوا هاسن

بازیگران: امانوئله برکو، ارول افسین، گلشیفته فراهانی و...

محصول فرانسه

خلاصه داستان: بهار سر دسته گروهک زنانه «دختران خورشید» است. گروهی از زنان کرد که می خواهند شهرشان را از تکفیری ها پس بگیرند.

این دومین فیلم بلند سینمایی اوا هاسن است. کارگردان زنی که با فیلمی پر از مسائل جنسی پا به سینما گذاشت حالا تصمیم گرفته سراغ داعش برود و مسائل خاورمیانه را در قالب پروپاگاندایی فیمینیستی به تصویر بکشد و احتمالا از نقش نیروهای فرانسوی بگوید. نشانه اش هم امانوئل برکویی است که در قامت خبرنگاری به اسم ماتیلد به پوشش فعالیت های گروه «دختران خورشید» می پردازد. جالب است که امسال فرانسوی ها با پروپاگاندایی در مورد شرایط منطقه در کن حاضر هستند اما هنرمندان سایر کشورها را با مثلث های عشقی و خیانت های کلیشه ای سرگرم کرده اند.

به خوشحالی لازارو

کارگردان: آلیس رورواچر

بازیگران: نیکولتا براسچی، سرجی لوپز، آلبا رورواچر و...

محصول ایتالیا

سومین فیلم آلیس رورواچر هم مثل دو فیلم قبلیش راهی جشنواره کن شده است. او پیشتر فیلم های «شگفتی ها» و «Corpo Celeste» را ساخته بود که هر دو در جشنواره کن مورد تحسین واقع شدند. «شگفتی ها» در بخش مسابقه سال 2014 روی پرده رفت، نامزد نخل طلا بود و جایزه ویژه هیئت داوران را هم به خودش اختصاص داد و فیلم دوم هم در سال 2011 نامزد جایزه «دوربین طلایی» بود. تندیسی که به بهترین فیلم اولی داده می شود که به فستیوال کن راه پیدا کرده است.

کتاب تصویری

کارگردان: ژان لوک گودار

بازیگران:-

محصول مشترک فرانسه و سوییس

خلاصه داستان: در خلاصه داستان این فیلم آمده است: چیزی به جز سکوت نیست. چیزی به جز ترانه ای انقلابی، یک داستان با پنج فصل، درست مثل پنج انگشت یک دست.

ژان لوک گودار 87 ساله اکنون دیگر با آن نویسنده کایه دو سینما زمین تا آسمان تفاوت دارد. او حالا یکی از نمادهای جشنواره بین المللی فیلم کن است. سال گذشته میشل آزناویشس، کارگردان سرشناس فیلم «آرتیست» با «موحش» بر اساس زندگی گودار به کن آمد. امسال هم پوستر جشنواره ادای دینی به فیلم «پی یرو خله» ساخته سال 1965 این کارگردان مشهور است. اما رابطه گودار و کن همیشه این قدر درجه یک نبوده. او یکی از کارگردانانی است که تحت تاثیر عقاید چپی اش در دهه 60، سال 1968 جشنواره بین المللی فیلم کن را به تعطیلی کشاند. در هشت دوره گذشته که گودار به کن آمده هیچ وقت نتوانسته نخل طلایی را ببرد و فقط یک بار سال 2014 جایزه ویژه هیئت ژوری را به خودش اختصاص داده است. شاید به خاطر کشوت هم که شده امسال نخل طلا بالاخره به او برسد. پوستر امسال نشانه خوبی است که فعلا جشنواره با گودار آشتی کرده است.

دزدان فروشگاه

کارگردان: هیروکازو کورئیدا

بازیگران: لیلی فرانکلی، ساکورا آندو، مایو ماتسوکا و...

محصول ژاپن

خلاصه داستان: خانواده ای از دزدان خرده پا بچه ای را در خیابان پیدا می کنند.

کورئیدا یکی از سرشناس ترین کارگردانان ژاپنی حاضر در جشنواره کن است. او تاکنون 4 بار نامزد نخل طلا شده و دو بار هم با آثارش به بخش «نوعی نگاه» جشنواره رفته است. سال 2013 او با «مثل پدر، مثل پسر» توانست دو جایزه کلیسای جهانی و جایزه ویژه هیئت داوران را به خودش اختصاص دهد. اتفاقی که نه پیش از آن رخ داده بود و نه بعد از آن رخ داد. این کارگردان ژاپنی با اثارش در جشنواره های ونیز و آسیا پاسیفیک هم رفته است تا چهره ای جهانی از خود به نمایش گذاشته باشد. نتیجه تجربیات او، درامی است که امسال با خود به جنوب فرانسه آورده است.

فرشته متاسف

کارگردان: کریستوف اونوره

بازیگران: وینسنت لاکوست، پی یر دولادونشا، دنی پودالیدس و...

محصول فرانسه

این کارگردان همجنسباز فرانسوی سال هاست که تحت تاثیر فیلم هایی که گاهی با این مضامین ساخته در مراسمات مختلف در صدر نشانده شده و با وجود این که حتی از هنری ترین جشنواره های سینمای به اصطلاح مستقل هم تقریبا هیچ جایزه ای نگرفته است از او به عنوان یکی از معدود فیلمسازان مولف فعلی فرانسه و ادامه دهنده نسل موج نوی سینمای این کشور یاد می کنند. موضوع فیلم تازه این کارگردان 48 ساله هنوز مشخص نیست اما حضور بازیگر یکی از فیلم های همجنسبازانه سال های اخیر سینمای فرانسه در کنار چند بازیگر نه چندان خوشنام دیگر ما را کمی بدبین می کند.

تابستان

کارگردان: کریل سربرنیکوف

بازیگران: ایرینا استارشنباوم، تئو یو، رومن بیلیک و...

محصول روسیه

خلاصه داستان: جشنواره فیلم کن در سال های اخیر کمک زیادی به چهره شدن تعدادی از کارگردانان جوان اروپای شرقی و ساکنان حوزه بالکان کرده است. حالا سربرنیکوف جا پای چهره هایی چون آندری زیواگینتسف می گذارد به عنوان یکی از کشف های روسی کن روی فرش قرمز این جشنواره راه خواهد رفت. او که سابقه حضور در جشنواره های لوکارنو، ورشو، کارلووی واری و ونیز را در پرونده اش دارد، برای دومین بار است به جشنواره کن می آید. او در سال 2016 در بخش نوعی نگاه این جشنواره حاضر بود. جالب است بدانید سربرنیکوف به اتهام کلاهبرداری در سال 2017 توسط دولت روسیه به حبس خانگی محکوم شد. باید دید ساخته فیلمسازی که احتمالا با دولت متبوعش به مشکل خورده چگونه در جشنواره کن مورد استقبال قرار می گیرد.

سه رخ

کارگردان: جعفر پناهی

بازیگران: بهناز جعفری، مرضیه رضایی، مائده ارتقایی و...

محصول ایران

خلاصه داستان: «سه رخ» روایت گر داستان سه بازیگر زن است که هر یک شرایط ویژه ای دارند. یکی بازیگری از زمان طاغوت است که اکنون نمی تواند کار کند. نفر دوم در اوج خودش به سر می برد و سومی کسی است که می خواهد وارد این حرفه شود.

سایه روشن: با وجود این که به ظاهر جعفر پناهی بیست سال از ساخت فیلم منع شده اما می بینیم که بعد از سال 88 او چهار فیلم ساخته است. جالب این که از سال 1995 که وی کار خودش را آغاز کرد تا 2010 که ممنوع الکار شد، پناهی فقط پنج فیلم ساخته بود اما به ناگاه از سال 2011 با تمام مظلوم نمایی های تبلیغاتی 4 فیلم ساخته است: «این یک فیلم نیست»، «پرده»، «تاکسی» و حالا «سه رخ» آثاری هستند که در این مدت تولید کرده و هر کدام با حواشی فراوان در جشنواره های مختلف اروپایی حاضر شده اند. گفته شد از میان این 4 اثر، فیلم نخست درون یک فلش که در کیک تولدی مخفی شده بود به جشنواره کن رسیده. فیلم دوم بدون این حواشی به برلین رفت و خرس نقره ای بهترین فیلمنامه را برد. «تاکسی» هم که در سال 2015 برنده خرس طلایی این جشنواره شد. این اولین بار است که پناهی به بخش اصلی جشنواره کن راه داده می شود و بعید نیست که فیلم چهارم او هم دست خالی سواحل جنوب فرانسه را ترک نکند. جالب است بدانید پخش فرانسه «سه رخ» را ممنتو فیلمز خریده که با سابقه همکاری با اصغر فرهادی کاملا برای ایرانی ها شناخته شده است. اما پخش جهانی این اثر بر عهده سلولوید دریمز است. شرکتی فرانسوی با مدیریت شخصی به نام هنگامه پناهی که سال گذشته پخش ساخته غیر اخلاقی، ضد ایرانی و ضد اسلامی علی سوزنده، «تهران تابو» را بر عهده داشت.

زیر دریاچه نقره ای

کارگردان: دیوید رابرت میچل

بازیگران: اندرو گارفیلد، رایلی کیو، تافر گریس و...

محصول ایالات متحده آمریکا

خلاصه داستان: یک میلیونر کشته و دختری دزدیده می شود. این دو اتفاق زندگی سم را تحت تاثیر قرار می دهد.

سایه روشن: امسال خبری از فیلم های پر حاشیه تارانتینو در کن نیست. برد پیت و آنجلینا جولی روی فرش قرمز راه نمی روند و هاروی وینشتاینی هم نیست که آن میهمانی مشهور خودش را بر پا کند و با حاتم بخشی پای چهره های سرشناس هالیوود را به کن باز کند. در این شرایط احتمالا اندرو گارفیلد، با سابقه حضور در نقش مرد عنکبوتی، بزرگ ترین ستاره ایست که فرش قرمز کن در بخش اصلی به خود می بیند. دیوید رابرت میچل در سومین ساخته خودش به سمت تلفیقی از نئو نوآر، کمدی و درام رفته که باید منتظر ماند و دید نتیجه اش چه می شود. میشل دو فیلم دیگر هم در پرونده خودش دارد که با آنها فقط توانسته بود در بخش هفته منتقدان کن حاضر شود و این اولین فیلم رسمی اوست که به یکی از بخش های اصلی فستیوال راه پیدا می کند.

یوم الدین

کارگردان: ابوبکر شوقی

بازیگران: رادی جمال و احمد عبدالحافظ

محصول مصر

خلاصه داستان: یک قبطی جذامی و دستیارش برای اولین بار از قرنطینه خارج می شوند تا خانواده اش را پیدا کنند.

سایه روشن: نماینده مصر تنها فیلمی است که می تواند جایزه «دوربین طلایی» جشنواره کن را به خودش اختصاص دهد. این جایزه به بهترین فیلم اول در همه بحش ها می رسد. ابوبکر شوقی کار بزرگی کرده و توانسته با نخستین فیلمش از کشوری که صاحب سینما هم شناخته نمی شود در بخش مسابقه جشنواره کن حاضر شود.

برگزیدگان هفتاد و یکمین دوره جشنواره بین المللی فیلم کن روز 19 ماه می در مراسمی اعلام می شوند. گفتنی است هنوز نام فیلم اختتامیه این فستیوال مشخص نشده است.

باشگاه خبرنگاران پویا
کد خبر: 96239
Share/Save/Bookmark