مجید ملانوروزی: بخش دولتی، چابکی و تخصص بخش خصوصی را ندارد
گزارش هنرنیوز از نشست دومین جشنواره بین المللی عکس خیام؛
مجید ملانوروزی: بخش دولتی، چابکی و تخصص بخش خصوصی را ندارد
دومین جشنواره عکس بین المللی خیام با حضور جمع کثیری از اهالی رسانه در حالی برگزار شد که مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد که در این نشست حضور داشت شرکت تعداد بالای خبرنگاران در این نشست را رشک برانگیز نامید و گفت: ما تاکنون در بخش دولتی شاهد حضور این همه خبرنگار در یک نشست خبری نبودیم.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۰۹:۱۷
به گزارش خبرنگار هنرنیوز در این نشست خبری که در سالن vip برج میلاد برگزار شد مجید ملا نوروزی مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد، علی سامعی نماینده فدراسیون بین المللی هنر عکاسی (فیاپ) در ایران و دبیر جشنواره و همچنین علی دلاوری نماینده فرهنگستان هنر حضور داشتند و جای علیرضا شریفی مدیر عامل برج میلاد که نامش جزو حاضرین در این نشست از قبل عنوان شده بود نیز خالی بود.

مدیر کل دفترهنرهای تجسمی وزارت ارشاد در این نشست با بیان اینکه سیاست‌های وزارت ارشاد حمایت از بخش خصوصی است گفت: سیاست دولت یازدهم بر این بوده که تصدی‌گری در انجمن‌ها و موسسات تخصصی هنری بسپارد و خودش نقش سیاست گذاری و نظارت را داشته باشد تا بتواند بخش خصوصی را حمایت کند.

وی افزود: جشنواره جوان خیام طی دو دوره‌ای که برگزار شده به عنوان یکی از بهترین جشنواره‌های هنری توسط کار‌شناسان شناخته شده و نیازی نیست که وزارت ارشاد یا شهرداری و یا دیگر موسسات دولتی وارد این حوزه بشوند.

مجید ملانوروزی ادامه داد: بخش دولتی نه چابکی بخش خصوصی را دارند و نه نگاه تخصصی به موضوع خواهند داشت لذا ما بر آنیم تا حوزه فرهنگ و هنر ، کارهای خودش را به دست خودش انجام دهد.

مدیر کل دفتر هنرهای تجسمی وزارت ارشاد تصریح کرد: من به دست اندرکاران این جشنواره تبریک می‌گویم که این جشنواره در همین عمر کوتاه خود توانسته به عقیده کار‌شناسان این حوزه در میان جشنواره‌های ایران جا باز کند و حضور ۷۵ کشور در این جشنواره نشان می‌دهدکه این جشنواره از بسیاری از جشنواره‌های دولتی جلو‌تر است.

علی دلاوری نماینده فرهنگستان هنر نیز در این نشست با بیان اینکه جشنواره بین المللی عکس خیام یک رویداد هنری منحصر به فردی است گفت: مخاطبین خارجی حاضر در این جشنواره بیش از حد تصور ما بودند. این درحالی است که ما دچار تحریم ناخواسته‌ای هستیم که بسیاری از رویدادهای هنری کشور ما توسط خارجی‌ها به درستی منعکس نمی‌شوند. لذا اینکه این جشنواره توانسته برای دوره دوم هم برگزار شود و از ۷۵ کشور عکس دریافت کند یک کار بسیار عالی محسوب می‌شود.

وی از رسانه‌ها خواست استقبال خارجیان از جشنواره عکس خیام را به گونه‌ای متفاوت منعکس کنند تا این حجم از استقبال به طرز آشکاری بیان شود.

نماینده فرهنگستان هنر با اشاره به اهداف این جشنواره؛ تبدیل شدن هنر ایرانی به یک برند بین المللی و همچنین تبدیل شدن جشنواره خیام به یکی از بهترین جشنواره‌های عکس در عرصه منطقه‌ای و حتی جهانی را از اهداف این جشنواره بیان کرد و در مورد کتاب جشنواره نیز یاد آور شد: کتاب جشنواره دارای پنج ستاره است  و از استانداردهای لازم برخوردار است که هم به شرکت کنندگان ایرانی داده می‌شود و هم هزار نسخه از آن به کشورهای خارجی فرستاده می‌شود.

وی شناسایی و جذب و حمایت از هنرمندان جوان و نخبه در حوزه عکاسی را یکی دیگر از اهداف این جشنواره برشمرد و اظهار داشت: کانون نخبگان فرهنگستان هنر نیز از جوانان برگزیده جشنواره حمایت خواهد کرد اینگونه که هنرمندان جوانی که در جشنواره برگزیده می‌شوند در سه طرح ثبت نام خواهند شد. تکریم این هنرمندان جوان در عرصه خدمات درمانی، بیمه عمر و بازنشستگی خواهد بود. تا این هنرمندان ایرانی نیز به جهانیان معرفی شوند.

علی سامعی نماینده فدراسیون بین المللی هنر عکاسی در ایران و دبیر جشنواره عکس خیام در پاسخ به این سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید چه تعداد از برندگان این جشنواره ایرانی و چه تعداد خارجی هستند در ابتدا گفت: «نمی‌دانم! اما فقط می‌دانم که از ۱۶۰ نفری که باید روی صحنه بروند و تقدیر بشوند ۷۰ نفر ایرانی هستند». اما وی بعد توسط اطلاعاتی که به او رسید حرفش را تصحیح کرد و ادامه داد: آن طوری که دوستان به من اطلاع دادند ۷۰ نفر از برندگان ایرانی و ۷۲ نفر دیگر خارجی می‌باشند.

وی در مورد انتخاب نام «خیام» برای این جشنواره گفت: با توجه به اینکه خیام در میان هنرمندان ایرانی شناخته شده است این نام را انتخاب کردیم ضمن اینکه هنرمندان خارجی و حتی مردم جهان، با نام خیام و فردوسی آشنایی بیشتری دارند.

علی سامعی افزود: فدراسیون بین المللی عکاسی در ۸۵ کشور شعبه دارد و در کنار انجمن عکاسی آمریکا هر سال بیش از ۷۰۰ جشنواره را برگزار می‌کند و هر کدام از این جشنواره‌ها ۳۰ صفحه دستورالعمل دارند. معمولا برگزاری این جشنواره‌ها دو سال طول می‌کشد.

وی با بیان اینکه فراخوان جشنواره بین المللی عکس خیام قبل از نوروز ۹۲ بود خبر داد ۲۵ هزار قطعه عکس از ۲ هزار و ۸۰۰ شرکت کننده از ۷۵ کشور به این جشنواره رسیده است. این درحالی بوده که در دوره اول این جشنواره، ۱۶ هزار عکس از ۲ هزار و ۴۰۰ عکاس از ۷۶ کشور به دبیرخانه رسیده بوده است.

سامعی اظهار داشت: این عکس‌های در چهار بخش به دست ما رسیده که بخش آزاد رنگی، آزاد تک رنگ، بخش سفر و بخش خلاقه از جمله قسمت‌های مختلف جشنواره هستند. البته در بخش سفر جایزه ویژه‌ای را برای نجوم در نظر گرفته‌ایم و تندیس خیام به احترام خیام به برگزیدگان اهدا می‌شود.

دبیر جشنواره عکس خیام از ۱۸ اسفند به عنوان روز افتتاحیه این جشنواره یاد کرد و گفت: این جشنواره ساعت پنج و نیم عصر در سالن همایش‌های برج میلاد افتتاح خواهد شد ضمن اینکه پس از تهران در ۳۲ شهر نمایشگاه این آثار برگزار خواهد شد و سپس در کشورهای عمان و تاجیکستان آثار این جشنواره به نمایش در خواهند آمد.
کد خبر: 79779
Share/Save/Bookmark