کاری به شعار دولت ندارم، فیلمم را می سازم
هنرنیوز در گفتگو با کارگردان فیلم سینمایی «نزدیک تر»؛
کاری به شعار دولت ندارم، فیلمم را می سازم
مصطفی احمدی گفت: من به عنوان یک سینماگر رفتار و برخوردم در فیلم‌‌ همان چیزی است که از جامعه می‌گیرم اگر دولتمردان امید را در جامعه به وجود بیاورند قطعاً فیلم ساز هم تاثیرات آن را می‌گیرد و به فیلم انتقال می دهد.
 
تاريخ : سه شنبه ۲۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۹
مصطفی احمدی کارگردان فیلم سینمایی «نزدیک‌تر» است که در سی و سومین جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور داشت. این فیلم اولین حضور احمدی به عنوان کارگردان در جشنواره فجر است که در بخش نگاه نو شرکت کرده بود. وی در اولین حضورش در جشنواره فیلم فجر در همین بخش برای کارگردانی این فیلم جزو کاندید‌ها است از این رو با وی در کاخ جشنواره به گفتگو نشستیم.

به نظرتان آثار سینمایی در این دوره از جشنواره فیلم فجر توانسته است نمایانگر شعار دولت مبنی تدبیر و امید باشد و آیا امید، وارد فیلم‌های این دوره از جشنواره شده است؟ 

من فیلم خودم را می‌سازم و کاری به شعار و مواردی از این دست ندارم.  به عنوان یک سینماگر رفتار و برخوردم در فیلم‌‌ همان چیزی است که از جامعه می‌گیرم . اگر دولتمردان امید را در جامعه به وجود بیاورند، قطعاً فیلم ساز هم نیز تاثیرات آن را می‌گیرد و به فیلم انتقال می دهد. البته آثارمان به سمتی می‌رود که این امید در مردم دیده شود. در این شرایط من نیز فیلم امیدوار کننده خواهم ساخت. تماشاگر برای من بسیار مهم است و اصلاً نمی‌خواستم آن را گمراه کنم و علاقه‌مند هم نیستم در فیلم‌هایم نا‌امیدی را به تماشاگر القاء کنم. البته امیدوارم فیلم در زمان اکران دیده شود و مورد پسند مخاطب قرار بگیرد تا شرمنده تهیه کننده‌ام نشوم.

بعد از سال‌های زیاد فعالیت در سینما چرا در بخش فیلم نامه از بهرام توکلی نیز کمک گرفتید و در سایر بخش‌های دیگر شاهد حضور افراد مطرح در کارتان هستیم آیا نگران نیستید که برخی اذعان کنند شما به تنهایی این فیلم را نساختید؟

با قرار گرفتن چند پلان که در ذهن دارم نمی توان به این معنی باشد که من کارگردان هستم و یا اگر چند ایده خوب دارم نمی‌توانم نام خود را فیلم نامه نویس بگذارم بلکه باید در این مسیر آزمون و خطا کرده باشم. این فیلم به دلیل اینکه من از افراد حرفه‌ای و کار کشته در آن استفاده کردم ،نتوانسته برایم اطمینان خاطر بیاورد چرا که اولین کار سینمایی ام بود. هر چقدر هم که سنم بالاتر برود، باید دقت کرد که اولین فیلم سینمایی خودم را ساختم و ممکن است با آن همه تجربه دچار هیجان زدگی‌هایی شده باشم که البته گروه حرفه‌ای در کنترل آن به من بسیار کمک کردند. فیلم نامه نویسی هم یک نوع فن است و نیاز شدید به تخصص دارد و نمی‌توان بی‌گدار به آب زد بلکه باید از افراد حرفه‌ای کمک خواست تا حداقل در قدم‌های اولیه حمایتتان کنند. فیلم نامه به نظرم یکی از دست آورد‌های آن فیلم است چرا که استاندارد‌های لازم را دارا است.

فکر می‌کنم به راحتی فیلم اولتان را نساختید و مدت زیادی برای تحقق بخشیدن به آن انرژی گذاشتید؟


کسی برای من در این سینما فرش قرمز پهن نکرد و نگفت  بیا  فیلم بساز و قطعاً پروانه ساخت را به دلیل سوابق حرفه ای‌ام به من داده‌اند. باید بدانیم جوانی که اولین فیلم خود را می‌سازد برای ساخت آن حداقل سه الی چهار سال انرژی صرف کرده است و باید به درستی آن را هدایت کنیم .باید به جوان بهاء داد اما در عین حال به پیشکسوتان نیز باید احترام گذاشت.

خودتان در فیلم به دنبال چه چیزی بودید و کدام نکته برایتان مهم است که مخاطب آن را درک کند؟

چیزی که در فیلمم برایم مهم بود و تلاش می‌کردم تا بر روی آن تاکید داشته باشم گفتگو بین مردم و از همه مهم‌تر بین اعضای خانواده است در بد‌ترین شرایط هیچ چیزی بیشتر از گفتگوی رو در رو ارزش ندارد و نمی‌تواند حلال مشکلات خانوادگی و جامعه باشد. سینما در وهله اول برای سرگرمی مخاطب ساخته شده است. تماشاگر در داخل سالن قرار می‌گیرد تا یک قصه را به صورت تصویری ببیند. مخاطب اگر علاقه‌مند باشد، کمی فکر می کند و لایه های زیرین فیلم را کشف می کند و حتماً موضوع این فیلم و دغدغه آن را متوجه می‌شود.

به نظرم پایان فیلم به یکباره همه روابط اصلاح می‌شود و تمام اعضای خانواده با هم رفتار مثبت و خوبی دارند، این روند یکباره نیست؟


اگر کمی دقت کنیم، متوجه می‌شویم که آنچه در پایان فیلم رخ می‌دهد، تماماً اتفاق مثبت و خوش نیست. آن‌ها در پایان دور هم جمع می‌شوند اما همچنان اختلاف‌هایی را دارند که بنا به دلایلی که به وجود می‌آید، سعی می‌کنند در خودشان و رفتار ظاهریشان تا حدی آن را حل کنند. صحنه‌ای که همه در کنار هم ایستاده‌اند و آش می‌خورند در پایان فیلم می‌تواند نمایانگر این باشد که با انبوه مشکلات به خاطر برخی از موارد از جمله رضایت مادر می توان دور هم جمع شد و تصمیم گرفت اختلافات را فراموش کرد. مادر و مواردی از این دست که دارای ارزش هستند بهانه‌های خوبی برای به وجود آوردن چنین شرایطی هستند.

نظرتان در مورد تاثیرات جشنواره فیلم فجر به روی فیلم‌ها چیست؟


جشنواره فیلم فجر در طول این چند سال که برگزار شده، ثابت کرده که می تواند  تاثیر گذار باشد. اگر نگاهی به فیلم‌ها و روند کار سینماگران بعد از برگزاری جشنواره بیاندازیم، می‌توانیم به این موضوع پی ببریم. چه بخواهیم و چه نخواهیم این تاثیر گذاری وجود دارد، البته بیشتر تاثیرات از نظر من فنی و تکنیکی است که باید در فرصت مناسب در مورد آن حرف زد.

گفتگو: علی اکبر دهبان
کد خبر: 79139
Share/Save/Bookmark