ممکن است در داوری‌های جشن خانه سینما نگاه سیاسی وجود داشته باشد
گزارش هنر نیوز از نشست خبری جشن سینمای ایران ؛/2/
ممکن است در داوری‌های جشن خانه سینما نگاه سیاسی وجود داشته باشد
مدیرعامل خانه سینما با اشاره به حامیان مالی جشن سینمای ایران گفت: اگر چه پوشش تلویزیونی یک اولویت مهم برای هر جشنی است که برای حامیان مالی هم جذابیت دارد. اما گویا جشن خانه سینما برای صدا و سیما جذاب نیست و پخش زنده این برنامه در دستور کار مدیران تلویزیون قرار ندارد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۴۲
به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز، صبح امروز نشست خبری شانزدهمین جشن سینمای ایران در خانه سینما با حضور محمد مهدی عسگرپور مدیرعامل خانه ‌سینما به همراه محمد بزرگ نیا دبیر و مازیار میری دبیر اجرایی این جشن برگزار گردید. در این نشست مدیرعامل خانه سینما درپاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید: چقدر خانه سینما مراقبت می کند تا در این جشن که بعد از تعطیلی دو ساله خانه سینما برگزار می شود از شائبه های سیاسی در داوریها و بیانیه ها اجتناب کند گفت: یکی از نکاتی که خیلی از شما خبرنگاران و سینماگران به ما می گویند این است که چرا طی ۴ سال گذشته این همه بیانیه صادر می کردیم ولی الان آنقدر آرام هستیم. البته جواب ما این است که همواره وضعیت خانه سینما همیشه آرام بوده است. شما باید ۴ سال گذشته را از وضعیت خانه سینما خارج کنید و در مورد بقیه سالهای آن با هم صحبت کنیم که چه تفاوت ماهیتی ایجاد شده است.
عسگر پور ادامه داد: ۴ سال گذشته وزارت ارشاد رسما با ما یک وضعیت جنگ را ایجاد کرد! بحث تعطیلی خانه سینما و مسائلی از این دست، باعث می شد تا خانه سینما هم در مقابل؛ رفتارهای صنفی خودش را داشته باشد لذا این که ممکن است در داوریهای این جشن، نگاه سیاسی وجود داشته باشد. تفکیک این مسائل همیشه برای من سخت بوده است.
وی اضافه کرد: من احساس می کنم که ما در هر جشنواره با یک گروه داوری روبرو هستیم که ممکن است در یک جشنواره ای ۵ یا ۷ یا ۱۰۰ نفر داور وجود داشته باشد که این داورها با گرایش های خاص خودشان که – هر گرایشی می تواند باشد – دور هم جمع می شوند و با هم صحبت می کنند که می توان نام این صحبت کردن را « لابی » یا « گفتگو» نامید. لذا ما دنبال نگاه سیاسی نیستیم و اینگونه نیست که داوران را جمع کنیم و به آنان بگوئیم حتما نگاه سیاسی داشته باشند. به نظرم این مسائل دیگر بیشتر به کاریکاتور نزدیک است.این درحالی است که ما یک جریان صنفی هستیم و به صنوف اعلام می کنیم که داوران خودتان را معرفی کنید و خیلی هم تاکید نداریم که چه کسانی را معرفی کنند یا نکنند. چون هم آنان دارای شعور هستند و هم به آنان برخواهد خورد. بنابراین این دوستان دور هم جمع می شوند و فیلمی یا فردی را کاندید می کنند.
مدیر عامل خانه سینما در خصوص حضورش در این نشست خبری تصریح کرد: دلیل حضور من در این نشست به برخی از نگاه‌هایی که به این جشن می شود برمی گردد. بعد از چند سال جشن خانه سینما می خواهد برگزار شود و ما باید بر اساس آیین نامه عمل کنیم. وقتی در شرایط اجرا قرار می گیریم باید یک شیوه آکادمیک برای برگزاری جشن در نظر گرفته شود. در دوره های پیش از این نحوه برگزاری جشن به شکل های مختلف بوده است. خروجی و مکانیزم داوری ها حاصل تلاش محدود در هر صنف است و خانه سینما نمی تواند پاسخگوی این مسأله باشد که چرا این فیلم یا آن فیلم در این لیست جایی ندارد. داوری ها اگر خوب یا بد است حاصل یک نگاه صنفی است.
عسگرپور تاکید کرد: می خواهیم یک نگاه مشخص به سینما داشته باشیم، این قاعده در تمام دنیا هم رعایت می شود. جشن سینما ایران یک جشن صنفی است و هرگز ما به این جشن نگاه سیاسی نداریم به هیچ فردی نیز نمی‌گوییم که در داوری به چه کسی رای بدهد یا رای ندهد.
وی در باره گروه‌های داوری و افرادی که در جشن شانزدهم آنها را همراهی می کنند یاد آور شد : معمولا تمام افرادی که در برگزاری این جشن سهیم هستند، پولی دریافت نمی کنند و همه به صورت همدل می خواهند که این جشن برگزار شود. بودجه ای که برای جشن خانه سینما هزینه شده است یک پنجم بودجه جشن های دولتی هم نیست.
این سینماگر در مورد حامیان مالی جشن شانزدهم اظهار داشت : خانه سینما همواره در جذب اسپانسر مشکل داشته است. از ۱۰ تا ۲۰ سال گذشته بودجه خانه سینما بودجه محدودی بوده و صرف هزینه های مختلف شده است. در تعامل خانه سینما با سازمان سینمایی هیچ سرفصلی برای هزینه های جاری خانه سینما وجود ندارد و ما برای تامین هزینه های جاری با مشکلاتی مواجه هستیم.
مدیرعامل خانه سینما گفت : اسپانسرها مایل هستند در برنامه های دیگری شرکت کنند و ما تا به امروز با برخی از آنها وارد مذاکره شدیم که به نتیجه قطعی هنوز نرسیده ایم. برخی از اسپانسرها اعلام آمادگی کردند که ما با بررسی های انجام شده دریافتیم که این حامیان مالی در شان خانه سینما نیستند. پوشش تلویزیونی یک اولویت مهم دیگر است که برای حامیان مالی جذابیت دارد. جشن خانه سینما برای صدا و سیما جذاب نیست و پخش زنده این برنامه در دستور کار مدیران تلویزیون قرار ندارد. اما چیزی که مسلم است در طول این سالها جشن خانه سینما برگزار شده و در این دوره هم با وجود مشکل ها و سختی های فراوان قطعا برگزار می شود.
به گزارش خبرنگار سینمایی هنرنیوز ، عسگرپور در خصوص وضعیت معیشتی اهالی سینما افزود: اقداماتی برای تامین وضعیت معیشتی سینماگران در طول سالهای اخیر صورت گرفته و برخی کمک های مالی به آنها داده شده است اما امروز ما با حجم عظیمی از مشکلات مواجه هستیم و وضعیت معیشتی هنرمندان و اعضای خانه سینما به شدت خراب شده است. در بخش تولید در سینما ورودی افراد با خروجی همخوانی ندارد و در طول این سالها برخی از همکاران با صدا و سیما و تلویزیون همکاری می کردند که در طول سالیان گذشته از این امکان هم محروم شدند.
وی اضافه کرد: با یک آمار جدی و خطرناک در بحث وضعیت معیشتی همکاران مواجه هستیم. یکی از اختلافات ما با دولت قبل بحث تشکیل صندوق بیمه بیکاری بود که دولت باید این صندوق را تشکیل می داد که متاسفانه این اتفاق نیفتاد. آنها به جای این کار با توزیع کوپن و بن های مختلف می خواستند بگویند ما حامی هنرمندان هستیم. امروز ما به دولت جدید هم بحث تشکیل صندوق بیمه بیکاری هنرمندان را ارائه کردیم. وضعیت معیشتی در طول ماههای اخیر وخیم‌تر شده و باید هر چه زودتر اقدامات ریشه ای در این زمینه انجام بگیرد.
مدیرعامل خانه سینما تصریح کرد : در شورای سیاست گذاری خانه سینما تصمیم گرفتیم که به دلیل مشکلات به وجود آمده و اعلام همدردی با همکارانی که در وضع معیشتی خوبی به سر نمی برند، جشن خانه سینما را کم هزینه تر از دوره های قبل برگزار کنیم.
عسگرپور با بیان اینکه در طول سالهای گذشته پدیده تکنولوژی باعث شده که تعداد زیادی از همکاران ما و اعضای صنوف خانه سینما بیکار شوند، اظهار داشت: امروز بسیاری از فیلم ها در خانه ها صداگذاری می شود و همین اتفاق باعث بیکار شدن گروهی خواهد شد. در این ایام خیلی‌ها به خانه سینما مراجعه و از ما درخواست کمک کردند. ما به دلیل محدودیت هایی که داریم، نمی توانیم به آنها کمک کنیم. خانه سینما کمیته امداد نیست و باید برای تامین هزینه معیشتی هنرمندان، مدیران دولتی تصمیم های جدی تری بگیرند.
وی با اشاره به اینکه برخی می‌گویند بودجه لازم برای تامین وضعیت معیشتی هنرمندان به خانه سینما ارائه شده، تأکید کرد: اما بودجه خانه سینما باید ۵ میلیارد باشد که بتوانیم بخشی را به این جریان اختصاص دهیم. بودجه خانه سینما در طول سالهای گذشته تا به امروز کمی بالاتر از هزینه های تولید یک فیلم متوسط بوده است. من این خانه سینما را با ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان تحویل گرفتم. بودجه خانه سینما عدد محرمانه ای نیست.
عسگرپور درباره تعامل با سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در بحث صندوق بیمه بیکاری ما خیلی جدی هستیم و در جلسات زیر شاخه‌ای شورای عالی سینما این مسأله را عنوان کردیم. نوع گفتگوی ما با دولتمردان جدید خیلی متفاوت است و امیدوارم که آقای ایوبی و تیم جدید سازمان سینمایی ما را در این بخش یاری کنند.
به گزارش خبرنگار ما، محمد بزرگ‌ نیا نیز در ادامه این نشست در پاسخ به این سؤال که فیلم های بنیاد سینمای فارابی در این دوره از جشن مورد توجه قرار گرفتند و بیشترین تعداد نامزدی را دارند، گفت: سیستم انتخاب فیلم ها بر اساس قضاوت داوران صنوف بوده است و هیچ دخل و تصرفی در انتخاب داوران وجود نداشته، هر اتفاقی که افتاده است خود داوران صنوف باید پاسخگو باشند.
وی ادامه داد: در طول این مدت ۱۰۹ فیلم نمایش داده شد و اگر قرار بود فیلم هایی که در طول این مدت پروانه ساخت گرفتند، مورد قضاوت قرار بگیرند تعداد فیلم ها به ۴۰۰ فیلم می رسید.
مازیار میری دبیر اجرایی شانزدهمین جشن هم گفت: تمام داوری ها صنفی بوده و هر صنف ۵ نفر از نمایندگان خود را به ما معرفی و آنها فیلم ها را قضاوت کردند.
وی در خصوص نامزد شدن فیلم «حوض نقاشی» افزود: من از ابتدا اعلام کردم که فیلم من را در این دوره قضاوت نکنید، اما دوستان تاکید داشتند که این اتفاق بیفتد و نمی شد از حق بازیگران و دیگر عوامل فیلم گذشت.
مازیار میری ادامه داد : ما حتما یک نشست دیگر با حضور اهالی رسانه برگزار خواهیم کرد که در آن جایزه مربوط به سیف‌الله داد و داوری فیلم ها که از ۴ شهریور ماه آغاز می شود را اعلام خواهیم کرد. جشن شانزدهم قطعا برگزار خواهد شد و در خصوص جشن های چندگانه خانه سینما که قبل از جشن اصلی در روز ۲۱ شهریورماه برگزار می شود، هنوز به جمع بندی نرسیده‌ایم.
کد خبر: 74189
Share/Save/Bookmark