نوید جوانگرایی در سینمای ایران / « تلخی و ناامیدی» اپیدمی فیلم های سال 94
ارزیابی جمال شورجه از سینمای ایران در سال 94:
نوید جوانگرایی در سینمای ایران / « تلخی و ناامیدی» اپیدمی فیلم های سال 94
کارگردان فیلم « 33 روز» با اشاره به فیلم های جشنواره فیلم فجر، سال 94 را برای سینمای ایران ، سال جوانگرایی عنوان کرد اما تاکید کرد بیش از 70 درصد نگاه فیلمسازان نگاههای تلخ و ناامیدکننده ای بوده است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۵۵
جمال شورجه کارگردان و تهبه کننده پیشکسوت سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد ارزیابی سینمای ایران در سال 94 افزود: آثار سال 94 در جشنواره فیلم فجر دیده شد و بر این اساس تعداد فیلمسازان جوانی که وارد حوزه سینما شدند و فیلم ساختند بسیار قابل توجه بودند و این یعنی نوید جوانگرایی در سینمای ایران.

وی اضافه کرد: البته این جوانانی که وارد سینما شدند بیشتر سینمای کم هزینه و آپارتمانی را در دستور کار خود قرار داده بودند. این درحالی بود که بیش از 70 درصد نگاه این فیلمسازان، نگاههای تلخ و ناامید کننده بود و این ناامیدی، متاسفانه بر روی مدیریت سینما نیز تاثیرگذار بوده است. هر چند که در شورای پروانه ساخت روی این موضوع خیلی دقت شد اما معمولا در فیلمنامه های ارائه شده ؛ این تلخی ها خیلی آشکار نیست اما به هنگام ساخت و با توجه به اعمال نفوذ ها ، بعدا لحن فیلم ها به سمت تلخی کشیده می شود.

این کارگردان سینمای ایران ادامه داد: متاسفانه حرکت فیلمسازانی که بتوانند در راستای نظام جمهوری اسلامی ایران گام بردارند، حرکت امیدوارکننده ای نبوده است لذا از این لحاظ ، معتقدم سینمای ایران پیشرفت آن چنانی نداشته است. هر چند که برخی از فیلم ها، از ساختارهای خوب و قوی برخوردار بودند مثل فیلم«ابد و یک روز» که به لحاظ ساختاری ، بازی ها، میزانسن و عناصری که بتواند یک کارگردان را تثبیت کند کار قوی ای بود اما پیام و نتیجه گیری آن بسیار تلخ ، سیاه و گزنده بود. این درحالی است که بقیه فیلمسازان اول نیز همین مسیر را در پیش گرفته بودند.


                                                           نمایی از فیلم « ابد و یک روز »                             

کارگردان فیلم سینمایی« خلبان» یاد آور شد: البته تعداد اندکی از فیلم ها هم ، کارهای قابل توجه ای بودند مثل فیلم «گیتا» اثر آقای مسعود مددی که فیلم شریفی است و پختگی در کارگردانی این فیلم به خوبی احساس می شود. این اثر با وجودی که می توانست به سمت سیاهی و تباهی بلغزد اما کارگردان با مدیریت خوب خودش ، فیلم را از رفتن به این فضاها نجات داده و اثر به لحاظ ساختار و محتوا ، اثر قابل دفاعی است.

 

نمایی از فیلم « گیتا»    

این سینماگر با اشاره به فیلم « ایستاده در غبار» اثر محمد حسین مهدویان گفت: آقای مهدویان نشان داد در اولین کارسینمایی خودش، لیاقت دریافت چندین سیمرغ را دارد. اما امیدوارم این فیلمساز به سمت و سوی نگاههای شخصی خود نلغزد و همین مسیر را با صلابت ادامه دهد. ضمن اینکه می بایست نهادهای انقلابی هم، پشت سر فیلمسازانی مثل آقای مهدویان را خالی نکنند تا این فیلمسازان از مسیر درستی که برای خودشان انتخاب کردند منحرف نشوند.


                                                            نمایی از فیلم« ایستاده در غبار»

جمال شورجه با اشاره به فیلمسازان قدیمی تر خاطر نشان کرد: اگر چه آثار فیلمسازان قدیمی در جشنواره، آثار کمی بودند اما همین آثار نتوانستند چنگی به دل بزنند به جز آقای ابراهیم حاتمی کیا که فیلمش ( بادیگارد) فیلم ویژه ای بود که البته مورد بی مهری داوران جشنواره فیلم فجر قرار گرفت.

این کارگردان فیلم های ارزشی با اشاره به نزدیکی سال جدید، ضمن تبریک به همه سینماگران و  هم وطنان ایرانی ؛ برای سینمای ایران، سال خوش و برای همه ایرانیان، سالی پُر بار از نیکی و حسنات آرزو کرد.
کد خبر: 90253
Share/Save/Bookmark