سیاستگذاران سینما و مدیران فرهنگی بلاتکلیفند
رویا تیموریان در گفتگو با هنرنیوز:
سیاستگذاران سینما و مدیران فرهنگی بلاتکلیفند
یک بازیگر سینما و تلویزیون با اشاره به وضعیت بلاتکلیفی که هم اکنون درحوزه سینما و بویژه اکران وجود دارد گفت: متاسفانه هم اکنون شاهد بلاتکلیفی سیاستگذاران سینما و مدیران فرهنگی هستیم و گویا همه سردرگمند و این سردرگمی نشات گرفته از مدیریت بالا دستی است که سیاست فرهنگی مدونی ندارد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۵۶
رویا تیموریان بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز با اشاره به وضعیت توقیف فیلم ها و از جمله فیلم های خودش که با وجود داشتن مجوز ساخت، مُهر توقیفی خورده اند با بیان اینکه پاسخ این وضعیت برعهده مدیران فرهنگی است یاد آور شد: من به عنوان یک بازیگر همواره سعی می کشنم انتخاب های درستی داشته باشم و در زمینه انتخاب نقش ها، حساس هستم. حتی گاهی اوقات ؛ از برخی از تهیه کنندگان و کارگردانان می خواهم که پروانه ساخت فیلم را به من نشان دهند تا من با خیال را حت کار کنم.

وی ادامه داد: جای تعجب است که این فیلم ها حتی در جشنواره فیلم فجر کاندیدا می شوند و جایزه دریافت می کنند و تماشاگران برای این فیلم ها دست می زنند اما همین فیلم ها به هنگام اکران؛ توقیف می شوند و سال ها پشت درِ اکران می مانند و اجازه نمایش نمی گیرند.

بازیگر فیلم سینمایی« برف» تصریح کرد: تاثیرات بد این رفتارها این است که عوامل فیلم و بویژه تهیه کننده ، سرمایه اش می خوابد و دیگر برای ساخت فیلم های بعدی نه انگیزه دارد نه سرمایه، ضمن اینکه واقعا نمی داند که آیا فیلم بعدی او مجوز نمایش می گیرد یا خیر؟

رویا تیموریان اضافه کرد: تبعات این نوع فیلم ها برای عوامل هنری کار هم، این است که بی انگیزه می شوند و با وجودی که برای این فیلم ها زحمات زیادی کشیدند اما این فیلم ها دیده نمی شوند.

بازیگر فیلم سینمایی «مریم مقدس» با تاکید بر اینکه « ما که نمی خواهیم برای آرشیو بازی کنیم» خاطر نشان کرد: ما به عنوان بازیگر ، دوست داریم که فیلم هایمان را مردم ، منتقدین و خبرنگاران ببینند و راجع به آثارمان بحث و گفتگو کنند ، ایرادهای کارمان را گوشزد و نقاط قوت را تحسین کنند. چرا که فیلم ها برای مردم ساخته می شوند نه برای ماندن در آرشیو.

این بازیگر سینما و تلویزیون افزود: بلاتکلیفی در سیاست های سینما و اینکه یک فیلم با داشتن مجوز ساخت، اکران نمی شود اولین ضررش به سینمای ایران است چرا که سبب می شود چرخه اقتصادی سینما لنگ بزند و تهیه کننده نتواند قدم های بعدی تولید را با موفقیت بردارد و سبب کنار کشیدن تهیه کنندگان سینما از حوزه تولید می شود و اینجا است که سینما مجبور می شود برای تولید آثار، به دنبال اسپانسر باشد و طبیعی است هنگامی که اسپانسرها به حوزه سینما ورود پیدا می کنند شرایطی را به سینما تزریق می کنند که بیشتر در راستای سینمای تجاری است تا فرهنگی.

رویا تیموریان در پاسخ به این سوال که وضعیت بلا تکلیفی در حوزه اکران و توقیف فیلم ها به چه مسائلی برمی گردد که وی تاکید کرد: هم به سلیقه مدیران و هم به بلاتکلیفی سیاستگذاران سینمای ایران و مدیران فرهنگی برمی گردد چون به نظر می رسد که این مدیران، سیاست مدونی در حوزه سینما در اختیار ندارند.

بازیگر سریال « صفر درجه» اظهار داشت: وقتی که در کشور یک برنامه ریزی طولانی فرهنگی وجود نداشته باشد این امر موجب می شود که ما در هر دوره ای با سلیقه های مختلف و با مدیران فرهنگی روبرو شویم که به همراه تیم خودشان ، سلیقه های مختلفی را نیز شکل می دهند. اما زمانی که یک برنامه ریزی طولانی مدت فرهنگی وجود داشته باشد. مطمئن باشید که با تغییر مدیریت هم ؛ هیچ مدیری نمی تواند در آن برنامه ریزی تغییرات بنیادین ایجاد کند مگر تغییرات بسیار کوچک که آن هم در راستای زمان خودش خواهد بود. اما چون درحال حاضر ، برنامه ریزی طولانی و اساسی درحوزه سینما وجود ندارد و به طول کل، اصلا اساسی وجود ندارد همه بلاتکلیف هستند و هیچ کس نمی داند آیا کاری را که انجام می دهد خوب است یا بد؟! ممکن است یک مدیر اعتقاد داشته باشد که فلان فیلم خوب است اما بلافاصله مدیر بعدی، آن فیلم را توقیف کند! گویا همه سردرگمند و این سردرگمی البته نشات گرفته از مدیریت بالا دستی است که سیاست فرهنگی مدونی ندارند.

بازیگر فیلم سینمایی« دفتری از آسمان» در پاسخ به این سوال « شاید یکی از دلایلی که برخی از فیلم های شما توقیف می شوند این باشد که شما نقش های خاصی را ایفا می کنید؟ » گفت : باید قبول کنیم که این نقش های خاص، در جامعه موجود هستند و هنگامی که فیلمنامه نویس به سراغ این نقش ها می رود حتما این نقش ها هستند که او از آنان ایده گرفته است. ضمن اینکه من به عنوان یک بازیگر ، همیشه ایده های خودم را از مردم می گیرم و سعی می کنم با مردم باشم و از آنان چیز یاد بگیرم. از سوی دیگر؛ تشویق مردم به من دلگرمی می دهد تا کارم را ادامه دهم چرا که برای من ؛ بازیگری مقدس است و از نظر من، بازیگری یک خلق است و من دوست دارم که نقش های خاص را تجربه کنم اما یادمان نرود که این نقش های خاص ، در جامعه حضور دارند و نباید آنان را در فیلم ها نادیده بگیریم.

رویا تیموریان در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا باز هم به سراغ نقش های خاص خواهید رفت نقش هایی که ممکن است توقیف شوند که وی تصریح کرد: من واقعا نمی دانم که این ها چه فیلمی را توقیف می کنند؟! چون هیچ چیز معلوم نیست. ممکن است فیلمی که به نظر من، هیچ ایرادی نداشته باشد از دید مدیران فرهنگی ، ایراد داشته باشد و یا برعکس. اما من به کارم ادامه خواهم داد چون بازیگری ، حیات روحی من است و همه جوانی ام را برای این حرفه گذاشتم.

وی با اشاره به کارهای در دست اقدام  خود گفت: در حال حاضر دو قرار سینمایی دارم که هنوز مشخص نشده است ولی هم اکنون در سریال «نفس گرم» به کارگردانی آقای عسگرپور حضور دارم که هنوز نقشم تمام نشده است.
کد خبر: 82243
Share/Save/Bookmark