تصنیف های امروزی با خلاء مواجه هستند
یک خواننده ایرانی عنوان کرد:
تصنیف های امروزی با خلاء مواجه هستند
 
تاريخ : يکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۱۸
شهرام آبرومند در برنامه "ارغنون" از شبکه رادیویی گفت و گو اظهار داشت: عدم پرداخت و مطالعه در ساخت تصانیف، این قطعه ی موسیقی را با خلا های بسیاری مواجه کرده است، به طوری که بعد از دوران اساتیدی چون پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی و ... دیگر تصنیف های خوبی در ایران ساخته نشده است.
برنامه "ارغنون" با موضوع بررسی تصنیف در موسیقی ایرانی و با حضور شهرام آبرومند (خواننده) از شبکه رادیویی گفت و گو روی آنتن رفت.
در این برنامه شهرام آبرومند با اشاره به آخرین فعالیت های خود در حوزه ی موسیقی، گفت: در حال حاضر درگیر ضبط آلبومی هستیم به نام «حال زمین خوب نیست» که مقداری به شرایط زیست محیطی ارتباط دارد.
وی همچنین در ادامه در خصوص آهگنسازی این آلبوم موسیقی اظهار داشت: آهنگسازی آلبوم حال زمین خوب نیست، توسط آقای آقازاده از شاگردان استاد مشکاتیان، انجام شده است.
این خوانده ایرانی، در خصوص اهداف انتشار این آلبوم، افزود: ابتدا با اجرای کنسرتی قطعات حال زمین خوب نیست به روی صحنه رفته بود؛ در آن به بعد تصمیم گرفیتم با توجه به بازخوردهای خوبی که از آثار بود، کار را بخ صورت آلبوم موسیقی نیز منتشر کنیم.
وی با اشاره به اولین تجربه ی خود در آواز گفت: من آواز را به طور جدی از سال ۶۸ شروع کردم و همچنین در ادامه فعالیت ها ادامه دادم.
شهرام آبرومند در خصوص فضای تدریس موسیقی و علاقه شخصی خویش به این کار، گفت: بنده علاقه ی زیادی به تدریس موسیقی ندارم، با درحال حاضر شریط موسیقی هر فعال موسیقی را به این کار مجبور می کند.
وی در ادامه تصریح کرد: تدریس موسیقی علاوه بر انرژی زیاد نیازمند توانایی ویژه ای در حوزه ی موسیقی است، به طوری که در این کار دایره ی مفروضات فرد بسیار اندک است.
خواننده ی آلبوم حال زمین خوب نیست با اشاره به فضاهای اجرایی روی صحنه، اظهار داشت: حوزه ی کاری کنسرت و ضبط آلبوم به مراتب از تدریس و فعالیت های دیگر بیشتر و وسیع تر است.
وی همچنین با شاره به به علاقه و اشتیاق خود به موسیقی اقوام ایرانی، گفت: موسیقی اقوامی که به مراتب کم تر شنیده شده اند می تواند زمینه ی بسیار خوبی برای موسیقی ایرانی باشد.
شهرام آبرومند در خصوص موسیقی اصیل ایرانی، تاکید داشت: نسل امروز آواز ایرانی در مقایسه با نسل های قبلی از شجاعت کمتری در ازائه اثر هنری برخوردار هستند.
وی همچنین ادامه داد: اکثر هنرمندان امروزی به دلیل تعدد و تداخل کارهای مختلف فرصتی را برای مطالعه و تحقیق و بررسی ندارند. برای مثال طراحی آواز و موسیقی آلبوم موسیقی شب، سکوت و کویر سال ها وقت برده و فقط پروسه ی آواز آن دو سال طول کشیده است اما امروزه کم تر شاهد چنین چیزهایی هستیم.
این فعال موسیقی ایرانی درباره ی فضای تصنیف در ایران، افزود: امروزه تصنیف به خاطر سهل الوصول بودن اش به یک پدیده ی دم دستی تبدیل شده است، به طوری که در حال حاضر در ایران خواننده های مولف بسیار اندکی وجود دارند.
وی همچنین در ادامه اظهار داشت: اکثر خوانندگان امروزی با ویژگی ها و مولفه های خاص خودشان شناخته نمی شوند.
شهرام آبرومند در ادامه ی همین موضوع و عدم وجود ویژگی های منحصر به فرد در خوانندگان امروزی، افزود: عدم مطالعه و تحقیق در تولید آلبوم های موسیقی در ایران و پرداخت های مطلوب به آثار یکی از مهم ترین دلایل خلا ویژگی در موسیقی امروزی است.
وی با بیان این که مهمترین بخش آسیب پذیری آواز ایرانی در عدم پرداخت مطلوب به آواز است، گفت: عدم پرداخت و مطالعه در ساخت تصانیف، این قطعه ی موسیقی را با خلا های بسیاری مواجه کرده است، به طوری که بعد از دوران اساتیدی چون پرویز مشکاتیان، محمدرضا لطفی و ... دیگر تضانیف خوبی در ایران ساخته نشده است.
فایل صوتی برنامه "ارغنون" از وبگاه شبکه رادیویی گفت و گو قابل دریافت است، همچنین متذکر می شود که این برنامه هر پنچشنبه ساعت ۲۱ الی ۲۲ از شبکه رادیویی گفت و گو پخش می شود.
کد خبر: 92206
Share/Save/Bookmark