افزایش قیمت بلیت سینما در کاهش فروش اکران‌های نوروزی موثر بود
جواد مزدآبادی در گفتگو با هنرنیوز:
افزایش قیمت بلیت سینما در کاهش فروش اکران‌های نوروزی موثر بود
یک کارگردان سینما، افزایش قیمت بلیت‌های سینما را در کاهش ۵۰ درصدی فروش فیلم‌های نوروزی امسال موثر دانست.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۲۷
جواد مزدآبادی کارگردان سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد فروش اکران فیلم‌های نوروزی امسال سینمای ایران گفت: متاسفانه بر اساس آمارهایی که منتشر شده است فروش فیلم‌های نوروزی امسال نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد کاهش داشته است! و این خبر خوبی برای سینمای ایران در سال ۹۴ نیست. اما شاید بتوان گران شدن قیمت بلیت سینما‌ها و همچنین مصادف شدن ایام نوروز با دهه فاطمیه (س) که موجب شد دست شورای اکران برای انتخاب فیلم‌های شاد و کمدی قدری بسته‌تر شود را بی‌تاثیر در این افت فروش ندانست.

کارگردان فیلم سینمایی «ورود زنده‌ها ممنوع» افزود: مصادف شدن ایام فاطمیه با ایام نوروز باعث شده فیلم‌هایی برای اکران نوروزی انتخاب شوند تا به هنگام نمایش، خیلی حساسیت برانگیز نباشند.

جواد مزدآبادی با اشاره به برخی از فیلم‌های اکران نوروزی یاد آور شد: فیلم سینمایی «رخ دیوانه» ساخته آقای ابولحسن داودی با وجودی که در ایام نوروز اکران شد اما فیلم کمدی نبود بلکه یک درام اجتماعی با ساختار خوب و قوی بود. یا فیلم سینمایی «روباه» ساخته آقای بهروز افخمی که یک فیلم پلیسی – جاسوسی است و باز هم یک فیلم کمدی برای این ایام نبود. اما فقط فیلم سینمایی «ایران برگر» یک فیلم با لایه‌های طنز و کمدی بود که اثر کارگردانی با سابقه مثل آقای جعفری جوزانی است. این فیلم به دلیل دهه فاطمیه، تبلیغات تلویزیونی خود را به بعد از این ایام موکول کرد و خوشبختانه با تبلیغات خوب و وسیعی که انجام داد به نظر می‌رسد از فروش خوبی تا پایان اکران برخوردار باشد. لذا فیلم‌های اکران نوروزی امسال، فیلم‌های خیلی شادی نبودند.

کارگردان فیلم سینمایی «طاوسهای بی‌پر» با اشاره به افزایش قیمت بلیت سینما‌ها در سال ۹۴ خاطر نشان کرد: با توجه به شرایط اقتصادی خانواده‌ها و همچنین شرایط قهر مخاطب از سینما، افزایش قیمت بلیت سینما یک کارغیرمنطقی بود. چرا که این افزایش موجب بی‌رغبتی خانواده‌ها برای رفتن به سینما می‌شود و هزینه رفتن به سینما را گران‌تر می‌کند.

این کارگردان سینما و تلویزیون گفت: متاسفانه یکی از مشکلات عمده سینمای ایران در مورد فیلم‌های روی اکران این است که این فیلم‌ها بلافاصله بعد از اکران به صورت دی وی دی از سوی رسانه‌های مختلف تصویری راهی بازار می‌شوند و این موضوع لطمه بزرگی به سینمای ایران وارد ساخته است و بسیاری از مردم نیز به این امر آگاه هستند و با توجه به اینکه می‌توانند فیلم‌های روی اکران را بزودی از طریق خرید دی وی دی تماشا کنند لذا تمایلی برای رفتن به سینما و هزینه کردن اضافی ندارند درصورتی که باید فیلم‌های روی اکران بعد از گذشت مثلا شش ماه از آخرین اکران در شهرستان‌ها اجازه ورود به شبکه رسانه‌های خانگی را داشته باشند. این نکته ظریفی است که به نظر می‌رشد مسئولین سینمایی از آن غافل شدند.

کارگردان سریال «خون بهاء» ادامه داد: اگر چه اکران نوروزی امسال، اکران بدی نبوده است و توانسته است سلیقه‌های مختلف مخاطب را پوشش دهد اما هنگامی که فروش امسال در قیاس با فروش نوروزی که فیلم‌های آقای مسعود ده نمکی حضور دارند مقایسه می‌شود فروشش کم به نظر می‌رسد. اما واقعیت این است که باید به این موضوع توجه کرد که چرا فیلم‌های فردی مثل ده نمکی می‌تواند آنقدر در فروش اکران نوروزی موثر باشد؟ این درحالی است که وقتی یک فیلمی از فروش خوبی برخوردار باشد این امکان برای کسانی که آن فیلم را می‌بینند به صورت روانی فراهم می‌شود تا در‌‌ همان ایام برای دیدن یک فیلم دیگر به سینما بروند. لذا باید بپذیریم که فیلم خوب در سینما می‌تواند در فروش سایر فیلم‌ها تاثیر گذار است.

جواد مزدآبادی تصریح کرد: اگر فیلمی نتواند نظر تماشاگر را به خودش جلب کند این امکان وجود دارد که مخاطب برای مدت طولانی از رفتن به سینما منصرف شود چرا که آخرین تجربه فیلم دیدن او، تماشای یک فیلم ضعیف و بد بوده است. بنابراین باید به معیار‌ها و شاخص‌های فیلم‌های پُر مخاطب در اکران‌ها توجه کافی شود.

وی یاد آور شد: متاسفانه برخی از فیلمسازان با نگاه‌های غلطی که به تولید فیلم‌های بفروش و عامه پسند دارند ساخت این نوع فیلم‌ها را، بی‌ارزش و غیر هنری می‌دانند! و همواره به دنبال ساخت فیلم‌های خاص و هنری هستند درصورتی که در تمام دنیا، همه به قصه، جذابیت و کشش تماشاگران توجه ویژه دارند و این مسائل جزو ذات سینما محسوب می‌شود. این درحالی است که بخش عمده‌ای از تولیدات سینمایی ما، فیلم‌های دولتی است که سرمایه گذار اصلی آن دولت است که به فروش فیلم؛ اهمیت خاصی نمی‌دهد و به صراحت هم به کارگردانان اعلام می‌کند که فروش فیلم برای ما مهم نیست. در حالی که آنان باید به کارگردانان توصیه کنند که شما باید یک فیلم بفروش و خوب تولید کنید. هنگامی که فاکتور فروش به کناری گذاشته می‌شود فیلم‌ها حالت سفارشی به خود می‌گیرند که عملا گیشه را از دست می‌دهند.

مزدآبادی در پاسخ به این سوال که از آخرین اثر سینمایی شما بیش از ۵ سال گذشته است آیا به فکر تولید یک اثر سینمایی جدید نیستید گفت: در حال حاضر وضعیت سینما وضعیت مناسبی نیست و من به دنبال یک فرصت برای تولید یک اثر خوب سینمایی هستم. هر چند که سال گذشته نیز شرایط تولید یک فیلم سینمایی برای من مهیا شد اما فیلمنامه آن نتوانست از شورای پروانه ساخت مجوز دریافت کند.
کد خبر: 80146
Share/Save/Bookmark