فارابی هیچ حمایتی از اکران «گورداله» نکرده است
نادره ترکمانی در گفتگو باهنرنیوز:
فارابی هیچ حمایتی از اکران «گورداله» نکرده است
کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» گفت: با وجودی که فیلم «گورداله» درحال اکران است و بنیاد سینمایی فارابی به عنوان سرمایه گذار این فیلم بهتر از همه می‌داند که این فیلم چه جوایزی را از جشنواره فیلم کودک اصفهان کسب کرده اما متاسفانه تا کنون هیچ حمایتی از اکران این فیلم نکرده است!
 
تاريخ : يکشنبه ۱۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۱
نادره ترکمانی کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» که هم اکنون در سینماهای تهران روی پرده است در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد اکران این فیلم افزود: خوشبختانه سینمادار‌ها تاکنون از این اکارن این فیلم راضی بودند و بر این باور بودند که استقبال مردمی از این فیلم خیلی خوب بوده است.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه، بیشتر فیلم‌هایی که هم اکنون بر روی اکران هستند فیلم‌های شاد و سرگرم کننده نیستند امیدواریم فیلم «گورداله» فرصت دیده شدن را داشته باشد.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» با اشاره به سینماهای پخش کننده این فیلم تصریح کرد: پخش کننده این فیلم؛ با ۲۵ سینما قرار داد بسته است و سینماهای شهرستان‌ها نیزبرای اکران آن ابراز رضایت داشتند. لذا اطلاع دارم که شهرستان‌هایی مثل اصفهان، اراک، کرج و خرم آباد از جمله شهرستان‌هایی هستند که خواستار نمایش گورداله بودند.

این کارگردان سینمای ایران با بیان اینکه درخواست اولیه من برای اکران فیلم گورداله، سوم دیماه بود ولی شورای صنفی نمایش با این درخواست موافقت نکرد یاد آور شد: به من قول دادند که اول بهمن گورداله را اکران کنند و تا قبل از آن هم هیچ فیلم کودکی اکران نشود اما اواسط دی ماه بود که فیلم «رستم و سهراب» را شورای صنفی نمایش اکران کرد.

نادره ترکمانی اظهار داشت: ما طی این سال‌ها، یک بحثی را مطرح کردیم که این بحث نه در میان فیلمسازان و نه در مدیران جا نیفتاد. متاسفانه خیلی از فیلم‌های کودک اگر چه به اسم «کودک» ساخته می‌شوند. اما به درد بزرگسالان می‌خورند و حضور کودکان درآن، محلی از اعراب ندارد. لذا معتقدم نباید شکل ظاهری فیلم‌ها یا نام آنان، ما را به این تصور بیندازد که فلان فیلم حتما متعلق به کودکان است. ما هنوز نتوانستیم در سینمای ایران به یک تعریف درست و واحد از فیلم کودک برسیم که بلاخره فیلمی که قرار است برای کودکان ساخته شود چه نوع فیلمی باشد؟

وی افزود: من خیلی دوست داشتم که فیلمم در پاییز اکران می‌شد اما از آنجایی که اکران ما بی‌رحمانه است این کار عملی نشد. شما ببینید فیلم «شهرموش‌ها» از اواسط مرداد ماه اکران شد و عملا فضای اکران فیلم‌های کودک را تا آذر ماه قبضه کرد. و آن تیمی هم که پشتیبان شهرموش‌ها بودند. علی رغم اینکه شهرموش‌ها برای کودک نبود – هر چند که قدری شناسه کودک را به همراه داشت- ولی تیمی که فیلم شهر موش‌ها را پخش کردند اگر فیلم کودکی در این زمان اکران می‌شد آیا اجازه تنفس و خودنمایی به آن می‌دادند؟ فضای اکران در کشور ما، فضای متعادلی ندارد و بی‌رحمانه است. من دلم می‌خواست اواخر پاییز این فیلم اکران شود که شرایط مهیا نشد اما اکران آن در زمانی محقق شد که ما به جشنواره فیلم فجر نزدیک می‌شدیم و این در حالی است که در این ایام نیز، تعدادی از سینماهای تهران در اختیار جشنواره قرار می‌گیرد و من امیدوارم فیلم «گورداله» صدمه زیادی نبیند. باید صبر کنیم و ببینیم که چه اتفاقی برای این فیلم خواهد افتاد هر چند که معتقدم جشنواره فیلم فجر، تبعات خودش را بر روی فیلم‌های روی اکران خواهد داشت.

کارگردان فیلم سینمایی «گورداله» در پاسخ به این سوال که چرا فیلمی مثل گورداله که جوایز زیادی را کسب کرده از سوی فارابی یا نهادهای دیگر به هنگام اکران مورد حمایت قرار نمی‌گیرند گفت: متاسفانه تصمیم گیرنده‌های ما در حوزه نمایش فیلم‌ها، اعتقادی به کسب جوایز فیلم‌ها ندارند و به همین علت این فیلم‌ها مورد حمایت آنان در اکران قرار نمی‌گیرند. الان فیلم «گورداله» درحال اکران است و با وجودی که این فیلم مشارکت بنیاد سینمایی فارابی را داشته است و فارابی بهتر از همه می‌داند که این فیلم چه جوایزی را کسب کرده است. اما متاسفانه هیچ حمایتی از اکران این فیلم نداشته است! یعنی تا این لحظه، بنیاد فارابی که خودش حامی این فیلم بوده و می‌داند که این فیلم در چندین جشنواره معتبر دنیا نمایش داده شده است و فیلم برگزیده یونیسف بوده که در بسیاری از کشور‌ها برای بچه‌ها نمایش داده شده اما هیچ حمایتی از این فیلم نکرده است!

نادره ترکمانی خاطرنشان کرد: حوزه حمایت از فیلم‌هایی که جایزه می‌گیرند یا فیلم‌هایی که امتیازهایی برای سینماهای کشور به ارمغان می‌آورند بحثی است که مسئولین فرهنگی ما به آن اعتقاد ندارند. هنگامی که مدیران ما به این موضوع اعتقادی ندارند چگونه می‌توان از توده مردم انتظار داشت که به این موضوع توجه کنند.

وی با اشاره به جوایزی که فیلم گورداله از جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان دریافت کرده یادآور شد: این فیلم، هفت جایزه بر‌تر جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان را از قبیل تندیس پروانه طلایی بهترین کارگردانی، بهترین دست آورد هنری، بهترین فیلمنامه نویسی، بهترین موسیقی، بهترین عروسک و همچنین جایزه انجمن منتقدین سینما را کسب کرده است. ولی با این وجود فارابی حتی یک گام هم برای این اثر برنداشته است و هر تلاشی برای معرفی و تبلیغات این فیلم بود تلاش‌هایی بوده که ما خودمان انجام دادیم و انگار فارابی با این اثر، غریبه بوده است!!
کد خبر: 78842
Share/Save/Bookmark