ساخت و ساز برخلاف ضابطه مصوب در رامسر ملاک قانونی ندارد
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بنا‌ها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی:
ساخت و ساز برخلاف ضابطه مصوب در رامسر ملاک قانونی ندارد
مدیرکل دفتر حفظ و احیای بنا‌ها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی گفت: اتفاقات دربارهٔ حریم رامسر قبل از هر گونه تغییر و بازنگری رخ داده است، بنابراین هر گونه ساخت و ساز برخلاف ضابطه مصوب، ملاک قانونی ندارد.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۴ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۴
به گزارش هنرنیوز،رامسر حریمی مصوبی مربوط به دهه ۸۰ دارد که این حریم هیچ گونه تغییری نکرده است و همچنان رعایت آن برای همه مسئولان از جمله شهری و میراث فرهنگی لازم الاجرا است. به عبارتی تا زمانی که ضوابط حریم دگرگون نشده و تا حریم ابلاغی اش توسط ریاست سازمان و معاونت میراث فرهنگی تغییر نکند، حریم آن برای همگان قانونی و غیر قابل تغییر است و هرکس در چارچوبی غیر از این، ساخت و ساز کند، طبیعتا کارغیر قانونی انجام داده است. هرچند ممکن است متصدیان امر پیش از این به کسانی که چنین ساخت و سازهایی را کردند، مجوزی داده باشند که آنها هم می توانند مدعی شوند خودشان چنین کاری نکردند و از اداره میراث فرهنگی مجوز گرفته اند اما در نهایت اخذ مجوز باید در چهارچوب قانونی اش یعنی بر اساس حریم مصوب باشد و در اینجا خلاف حریم مصوب مجوز اقدام صادر شده است. 

از سویی فعالان میراث فرهنگی رامسر در بیانیه ای تحت عنوان « یک بام و دو هوا» نسبت به صدور مجوز برای برجهای آرامش رامسر آن را مصداق برخورد دوگانه با شهروندان رامسری عنوان کردند و این پرسش را مطرح کرده اند که اگر این کار خلاف ضوابط میراثی نیست پس چگونه در موارد مختلف رفتار دیگری با شهروندان شده است مثلاً برابر حکم دادگاه اضافه بنای ساختمان دو شهروند تخریب شده است. یا پرونده اضافه بنای ساختمان ۲۳ شهروند در دادگاه در دست بررسی است. و یا پنج شهروند به اضافه بنا داشتن ساختمان ‌شان تمکین و خود اقدام به تخریب آن کرده‌اند؟ آنها تأکید کرده اند هنگامی که خود سازمان میراث فرهنگی، هرازگاهی حتی در عرصه میراثی مجوز ساخت و ساز صادر می‌کند، مردم حق دارند خود این سازمان را سرچشمه سردرگمی‌ها بدانند. 

به گزارش هنرنیوز،سیاوش صابری مدیرکل دفتر حفظ و احیای بنا‌ها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با تعمیم دادن این اتفاق به اقدامات دیگری که در بخش‌های تاریخی شهرستان رامسر در حال انجام است، در توضیح درخواستی که این انجمن دوستداران میراث فرهنگی داشته‌اند، می گوید:« زمانی‌که این حریم تغییر نکرده باشد و اصلاح و بازنگری نشده و مجددا به مراجع ذی‌ربط ابلاغ نشده باشد، ‌ جلوگیری از انجام هرگونه اقدامی خلاف ضوابط مصوب در رامسر الزامی است و هرگونه رعایت نکردن ضوابط آن باید توسط استان و یگان حفاظت میراث فرهنگی و حوزهٔ حقوقی پیگیری شود. »

او ادامه می دهد:« اگر کسی تخلفی انجام دهد چون جلوگیری از تخلف، آگاهی‌رسانی است، مردم باید قانون را رعایت کنند، اگر به هر دلیل کسی از قانون تخطی کرد سروکار آن به قوهٔ قضاییه می‌افتد، یعنی از آن شکایت حقوقی می‌شود. 
باید به محض این‌که تخلفی صورت می‌گیرد، مراتب اعلام شود تا در آن زمینه اقدام شود، که اگر یگان حفاظت و کار‌شناس استان از محوطه بازدید کرد و در این زمینه تخلفی وجود داشت، مراتب باید به حوزهٔ حقوقی منعکس شود.» 

وی تأکید می کند:« در نامه‌هایی که از سوی اداره کل حفظ و احیای بنا‌ها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی به واحدهای ذیربط متذکر شدم، این بحث مطرح شد، اما عملا کار شکایت قانونی و پیگیری حقوقی را استان باید انجام دهد و پس از آن در صورت نیاز در معاونت حقوقی سازمان مطرح می‌شود، در واقع این اتفاق از حوزهٔ معاونت میراث فرهنگی خارج می‌شود.»
کد خبر: 78040
Share/Save/Bookmark