شعر بخشی از هویت فرهنگی ما است / جامعه ای که با کتاب ارتباط ندارد دچار چالش های مختلفی خواهد شد
وزیر ارشاد دراختتامیه نخستین کنگره شعر کتاب :
شعر بخشی از هویت فرهنگی ما است / جامعه ای که با کتاب ارتباط ندارد دچار چالش های مختلفی خواهد شد
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: شعر در گستره این سرزمین فاقد مرزبندیهای سنی، جنسی و جغرافیایی است و همه انسانها با نحله های فکری می توانند از چشمه شعر سیراب شوند.
 
تاريخ : جمعه ۱۳ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۱۱
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، مراسم اختتامیه نخستین کنگره شعر کتاب با معرفی و شعرخوانی شاعران برگزیده با حضور سیدرضا صالحی امیری، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، محمدعلی مجاهدی، محمدعلی بهمنی و اسماعیل آذر از شاعران پیشکسوت کشورو جمعی از کتابداران با معرفی و قدردانی از برگزیدگان در سالن اجتماعات کتابخانه عمومی محقق حلی تهران برگزار گردید.

در ابتدا «حمیدرضا برقعی » دبیر نخستین کنگره شعر کتاب با اشاره به روند برگزاری این کنگره گفت: با توجه به اهمیت کتاب و کتابخوانی در سعادت و تعالی جامعه، کنگره ملی شعر کتاب با هدف ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور آغاز به کار کرد.

دریافت بیش از 1700 اثر در 5 بخش


دبیر کنگره ملی شعر انقلاب ادامه داد: شورای برنامه‌ریزی این کنگره پس از برپایی جلسات متعدد، فراخوان نخستین کنگره ملی شعر را در بازه زمانی دو ماهه از اول آذرماه تا پایان دی ماه 95 منتشر کرد و در این راستا نقطه نظرات برخی از بزرگان و صاحب‌نظران عرصه ادبیات همچون دکتر محمدعلی مجاهدی، دکتر علیرضا قزوه، استاد مرتضی امیری اسفندقه را دریافت نمود و پس از به پایان رسیدن مهلت دو ماهه ارسال آثار، کار جمع‌آوری و کدگذاری اشعار آغاز شد که در مجموع بیش از 1700 اثر در 5 بخش شعر کلاسیک، سپید و نیمایی، ترانه، طنز و بخش کودک و نوجوان به دبیرخانه ارسال شد.

داوری در سه مرحله مقدماتی ، نیمه نهایی و نهایی

به گفته وی ، داوری این آثار در سه مرحله مقدماتی، نیمه نهایی و نهایی صورت گرفته است که در مرحله داوری نیمه نهایی در بخش کلاسیک 38 اثر، در بخش سپید و نیمایی 23 اثر، در بخش ترانه 6 اثر، در بخش طنز 30 اثر و در بخش کودک و نوجوان 34 اثر برای داوری در مرحله نهایی انتخاب شدند که در نهایت افراد برگزیده در این مراسم معرفی و قدردانی خواهند شد.

افتتاح دبیرخانه دائمی

حمیدرضا برقعی در خاتمه با بیان اینکه تأثیرگذاری و جریان‌سازی در هر کار فرهنگی مستلزم استمرار آن است ابراز امیدواری کرد پس از اختتامیه نخستین کنگره شعر کتاب، بزودی شاهد افتتاحیه دبیرخانه دائمی این کنگره باشیم.

در ادامه ، محمد جواد الهی پورو محمد زارعی ، نفرات برگزیده بخش کلاسیک برای حاضرین شعر خوانی کردند.

مختارپور مدیر موفقی است

پس از آن ؛ دکتر محمد علی مجاهدی عضو هیات داوران در این مراسم گفت: هنر یک مدیرموفق فرهنگی در زمانه تاریخی و حماسی مثل امروزه ، رصد کردن سوژه هایی است که بن مایه های اجتماعی و فرهنگی داشته باشند تا هنرمندان بتوانند دراین عرصه با هنرجادویی خود آن عظمت را به تصویر بکشند و انصافا آقای مختارپور از آن مدیران موفقی هستند که همیشه درصدد اتفاقاتی از همین دست در جامعه فرهنگی بودند که باید این اتفاقات را به فال نیک گرفت.

سکانداری وزارت ارشاد در دست کسانی است که امتحان خودشان را پس داده اند

وی ادامه داد: انقلاب ما یک انقلاب فرهنگی است و جامعه امروز ما بیش از هر چیزی نیازبه بازسازی مبادی فرهنگی خودش را دارد و امروز ما خوشحالیم که سکانداری وزارت ارشاد در دست کسانی است که سالهاست امتحان خودشان را در میدان های فرهنگی پس دادند و انشاء الله در این عرصه نیز بدخشند و جوانان ما که امروز سرمایه های اصلی نظام محسوب می شوند از جهش فرهنگی که اتفاق افتاده است کمال استفاده را ببرند.

« دکتراسماعیل آذر» عضوهیات داوران ؛ دیگرسخنران این مراسم بود که گفت: شعر یکی از بهترین ابزاراست و فلسفه هم در زیرمجموعه شعر خواهد بود. غزالی درخاطراتش نوشته است : ای مردم من یک عمر شما را نصیحت کردم و از دین و فقه برای شما گفتم اما همه آن چیزی را که من در تمام عمرم به شما گفتم ، حکیم فردوسی در دو بیت بیان کرده است :
ز روز گذر کردن اندیشه کن
پرستیدن دادگر پیشه کن
بترس از خدا و میازار کس
ره رستگاری همین است و بس

«سعدی کارنو» لقب پنجمین رئیس جمهور فرانسه

وی با اشاره به پنجمین رئیس جمهور فرانسه تصریح کرد: شخصیتی به نام کارنو پنجمین رئیس جمهور فرانسه هنگامی که در سال 1643 آلن دوویه گلستان سعدی را ترجمه کرد و این ترجمه تمام اروپا را درنوردید ، رئیس جمهور فرانسه تصمیم گرفت لقب «سعدی» را بر خود بگذارد بنابراین نام خود را «سعدی کارنو» گذاشت و این دست اتفاق ها از ثمرات کتاب است.

اسماعیل آذر ادامه داد: ما بیش ازهر چیز در جهان کنونی برای زندگی بهتر به دانایی نیاز داریم و ابزار دانایی کتاب است.

شعر رستاخیز کلمات است

«سعید بیابانکی» نیز با اشاره به بیانیه هیات داوران در این مراسم گفت: شعر این رستاخیز کلمات همواره در زبان فارسی با معارف اخلاقی و ارزش های والای الهی و انسانی پیوندی ناگسستنی داشته و دارد از این رو، توجه شاعرانه و نگاه هنرمندانه به موضوع کتاب و دانایی می تواند سبب خلق آثار تاثیرگذار در این عرصه باشد و به وسعت بهترو بیشتر فرهنگ کتابخوانی در سطوح مختلف جامعه گردد.

وی خاطرنشان کرد: کنگره ملی شعر کتاب افتخار دارد در نخستین سال فعالیت خود نگاه هنرمندانه شاعران فارسی زبان را به این موضوع مهم معطوف کرده و حاصل آن استقبال چشمگیرو دریافت آثارخواندنی فراوانی شده است.

به گفته بیابانکی ، این کنگره پس از فراخوان پذیرای بیش از 1700 اثر در قالب های گوناگون از استانهای مختلف کشور بوده است و آثار پس از تفکیک در بخش های کودک و نوجوان ، کلاسیک ، نو ، طنز و ترانه در سه مرحله توسط کارشناسان وداوران هر بخش مورد ارزیابی قرار گرفته است.

در ادامه مراسم نیز « دکتر صالحی امیری» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این برنامه طی سخنانی با بیان اینکه آقای مختارپور منشاء خدمات خوبی در نهاد کتابخانه های عمومی بوده که قابل تقدیر است و همانطور که پیش تر هم گفته ام برترین دوره نهاد کتابخانه ها، این دوره بوده است ، قول داد تلاش خواهد کرد تا کنگره ملی شعر کتاب در سال آینده نیز باشکوه تر و گسترده تر برگزار شود.

شعر بخشی از هویت فرهنگی ما است

وی تصریح کرد: معتقدم شعر بخشی از هویت فرهنگی ما است و قطعا یکی از عناصر فرهنگی هویت ایران، شعر است که شاعر هویت بخش آن است. ضمن اینکه شعر و شاعر یکی از عناصر اصلی هویت این سرزمین هستند و به همین دلیل باید تکریم و تجلیل شوند.

شعر فاقد عنصر میرایی است

صالحی امیری اظهار داشت: شعر هیچ وقت در فرهنگ ایرانی کهنه نمی شود و علاوه بر اینکه شعر حیات بخش است و فاقد عنصر میرایی است ، همواره در حال نو شدن است.

به گفته وزیرفرهنگ و ارشاد اسلامی ، شعر باعث غرور ملی و وحدت ایرانیان و مسلمانان جهان در ادوار تاریخی شده است.

بخشی از هویت دینی ما مدیون شاعران است

وی با بیان اینکه بخشی ازهویت دینی این سرزمین مدیون شاعران است تصریح کرد: شعر با هویت دینی پیوند ناگسستنی دارد. وقتی از عاشورا سخن می گوییم شعر محتشم به یادمان می آید. امتزاج عاشورا و شعر در جامعه ایرانی سابقه طولانی داشته و این مسئله تداوم دارد.

این مسئول ارشد وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: شعر، تولید کانون معرفت و معنویت در جامعه ایران است. شعر همچنین یک رسانه است و هر کسی برای بیان حال خود به شعر متوسل می‌شود. به اعتقاد من موسیقی در ایران مولود شعر است. شعر است که به آن هویت داده است. موسیقی های محلی، نواحی، سنتی و غیره از شعر، هویت گرفته اند و آن بخش از موسیقی که از مضامین شعر بی بهره است، حتما بی هویت خواهد بود.

شعر فاقد مرزبندیهای جنسی و جغرافیایی است

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اضافه کرد: شعر در گستره این سرزمین فاقد مرزبندیهای سنی، جنسی و جغرافیایی است و همه انسانها با نحله های فکری می توانند از چشمه شعر سیراب شوند.

صالحی امیری با بیان اینکه جامعه ایران بیش از هر زمان دیگری به کتاب و کتابخوانی نیاز دارد که نقطه مقابل جهل است ؛ رابطه شعر با کتاب را همچون چراغ راه بشر امروزی عنوان کرد و یادآور شد: جامعه ای که با کتاب ارتباط ندارد دچار چالش های مختلفی خواهد شد.

برنامه پایانی کنگره شعرکتاب نیز به تقدیر از برگزیدگان نخستین کنگره ملی شعر کتاب به شرح زیر اختصاص یافت: در بخش کلاسیک: محمد زارعی از دلیجان، پیمان طالبی از تهران، سید حمیدرضا شریعتمداری از بروجرد، محمد‌مهدی خان‌محمدی از تهران، مهرداد محرابی از تهران، نازنین‌مریم عمارلو از نیشابور

در بخش سپید و نیمایی ، صدیقه زیارتی

در بخش کودک و نوجوان ، حسین عبدی از گرگان، اسماعیل الهد‌دادی از بروجرد، جواد پیش‌نماز از رشت

در بخش طنز، آرمان معراجی از متل قو، سید محمد‌جواد میر‌صفی از قم

در بخش ترانه ، محمد(صدرا) کاوه از قم

همچنین بخش دیگری از این مراسم به قدردانی از کتابداران برگزیده شرکت‌کننده در این کنگره اختصاص داشت که سید رسول پیره از تهران، آرزو ولی‌پور از مازندران ، صدیقه صداقت از مازندران، میثم مهرنیا از خراسان شمالی و عباس رضایی از خوزستان در این بخش مورد تقدیر قرار گرفتند.

در این مراسم همچنان از محمدجواد الهی‌پور، سید محمد‌جواد میر‌صفی، میثم داودی و رضا یزدانی در بخش «سرایش مجموعه رباعی‌های کنگره شعر کتاب» در قالب کتاب «فروغ صبح دانایی» نیز قدردانی به عمل آمد.

پایان بخش این کنگره نیز به رونمایی از سه کتاب «انیس کنج تنهایی»، «فروغ صبح دانایی» و «بال‌های کاغذی» اختصاص یافت.



گزارش از : مجید معافی
کد خبر: 94150
Share/Save/Bookmark