معرفی چهره واقعی زن مسلمان به دنیا / جریان سازی فرهنگی در خصوص نیکوکاری
در نشست جایزه جهانی گوهر شاد مطرح شد:
معرفی چهره واقعی زن مسلمان به دنیا / جریان سازی فرهنگی در خصوص نیکوکاری
دبیر جایزه جهانی گوهر شاد خبر داد هدف از این جایزه ، معرفی چهره واقعی زن مسلمان به دنیا در نظر گرفته شده و مولفه هایی همچون ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، وقف، پژوهش و تحقیق فرهنگی و هنری و...مد نظر بوده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۷ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۵:۱۴
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز نشست خبری اولین جایزه جهانی گوهرشاد با حضور علی سروری مجد دبیر این جایزه جهانی و دکتر محمود واعظی ، لاله افتخاری و صدیقه حجازی از اعضای کمیته انتخاب برگزیدگان در موزه ملک برگزار گردید

در این نشست خبری علی سروری با بیان اینکه 8 نفر از بانوان فرهیخته و نیکوکار جهان اسلام در دهم شهریور در مراسمی که در کتابخانه مرکزی آستان قدس رضوی مشهد برگزار می شود تجلیل خواهد شد گفت: در نخستین دور برگزاری این همایش بین المللی از 4 بانوی نیکوکار و فرهیخته ایرانی و 4 بانوی فرهیخته و نیکوکار از کشورهای عراق، ‌بحرین ، کنیا و ترکیه می باشند تقدیر خواهد شد این درحالی است که این جایزه با هدف معرفی چهره واقعی زن مسلمان به دنیا در نظر گرفته شده است و در این راستا ابعاد مختلفی از جمله ایثار و شهادت، مقاومت و بیداری اسلامی، وقف، عمران، ‌بهداشت و درمان، پژوهش و تحقیق، فرهنگی و هنری و مدیریتی در نظر گرفته شده است.

وی با اشاره به ملاک انتخاب این بانوان فرهیخته ادامه داد: برای انتخاب این بانوان؛ رزومه بیش از 500 بانوی فرهیخته و مسلمان بررسی شده است و در انتخاب این افراد صرف کمک مالی دیده نشده بلکه به مسائل معنوی و شخصیتی افراد نیز توجه شده است.

دبیر جایزه جهانی گوهر شاد تصریح کرد: در راستای اجرای بند 4 حکم مقام معظم رهبری به تولیت آستان قدس رضوی و به منظور جریان سازی فرهنگی در خصوص نیکوکاری، طرح برگزاری جشنواره و اعطای جایزه جهانی گوهرشاد تدوین شده است.

به گفته وی، هدف از اهدای این جایزه به هشت بانوی نیکوکار در داخل و خارج از کشور تجلیل از بانوان فرهیخته و نیکوکار در سراسر جهان در ذیل نام مبارک حضرت ثامن الحجج (ع) و به یاد و نام یکی از خادمان آن حضرت(ع) یعنی گوهرشاد است.

سروری مجد افزود: به منظور ترویج فرهنگ نیکوکاری مقرر شده دبیرخانه دائمی جایزه جهانی بانو گوهرشاد تشکیل و اساسنامه ای تدوین و تصویب شود.

وی با بیان اینکه جایزه این بانوان از متبرکات آستان قدرس رضوی خواهد بود تاکید کرد: اهدای این جایزه فرصتی برای قدرشناسی از اندیشه های خیرخواهانه و حرکت های متعالی نیکوکاران است.

سروری در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید با توجه به قدمت 600 ساله بانو گوهرشاد آیا اختصاص این جایزه دیرهنگام نیست که وی با تایید این موضوع و با اراته خدمات متعددی که تاکنون در زمینه معرفی گوهر شاد شده است اصل این اتفاق را ارزشمند دانست.

وی در مورد سوال بعدی هنرنیوز که از مشارکت دیگر ارگانها در این جایزه پرسید گفت: در حال حاضر آستان قدس رضوی متولی این جایزه جهانی می باشد اما همکاری و مشارکت دیگر سازمانها بویژه شورای عالی انقلاب فرهنگی و دیگر نهادهای مختلف در حد مشاوره و همکاری فکری بوده است.

دبیر جایزه جهانی گوهر شاد در پاسخ به سوال سوم هنرنیوز در مورد اینکه آیا در میان 4 بانوی فرهیخته جهانی که انتخاب شدند آیا همه مسلمان هستند یا ازسایر ادیان هم خواهند بود که وی با بیان اینکه امسال همه انتخاب های ما بانوان مسلمان هستند اما ممکن است در سالهای آتی از دیگر ادیان هم باشند خبر داد که برخی از انتخابات امسال آنان شامل بانوان اهل سنت نیز می باشد.

دکتر محمود واعظی نیز در این نشست گفت: متاسفانه فضای موجود جهانی برای جهان اسلام بیشتر واگرایی ایجاد کرده است و کمتر زمانی بوده که تاروپود غرب و عرب تنیده شده باشند تا واگرایی در جبهه اسلام ایجاد شودو

به گفته وی ، جایزه جهانی گوهر شاد در راستای همگرایی در جهان اسلامی در نظر گرفته شده است تا بتوان از همه ظرفیت های برای وحدت گرایی در جهان اسلام استفاده کرد.

لاله افتخاری عضو کمیته انتخاب برگزیدگان ابراز امیدواری کرد تا با محوریت امام رضا (ع) بتوان کار های خیرانه بویژه در جامعه بانوان و برای شناسایی و الگو قرار دادن این فرهیخته گان انجام داد.

صدیقه حجازی نیز با بیان اینکه جایزه جهانی گوهرشاد یک رویداد ارزشمندی است که خواستگاه آن مشهد و و آستان قدس رضوی خواهد بود و گفت: جا دارد که به این موضوع بیشتر پرداخته شود ضمن اینکه ما وظیفه داریم تا چهره مسلمانان و بویژه زنان مسلمان را در جهان بیشتر ارائه دهیم.

به گفته وی ، انتخاب 8 بانوی فرهیخته و نیکوکار برگرفته از عدد هشت امام هشتم (ع) می باشد.
کد خبر: 92558
Share/Save/Bookmark