سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب ، برندگان خود را شناخت
سومین دوسالانه بین المللی کارتون کتاب ، برندگان خود را شناخت
دبیر سومین دوسالانه کارتون کتاب تاکید کرد: کارتون یکی از مهمترین ابزارهایی است که می تواند در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار تاثیرگذار باشد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۰۸:۳۰
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، هفدهم اسفندماه ، سالن استاد جلیل شهناز خانه هنرمندان میزبان مراسم اختتامیه سومین «دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب» هم‌زمان با سالروز تأسیس نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور بود. دراین مراسم باشکوه که با حضور علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور و معاونان و مدیران وی ، سید مسعود شجاعی دبیر سومین دوسالانه کارتون کتاب؛ مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان ، استاد اسماعیل عباسی پیشکسوت هنرهای تجسمی و جمعی از مسئولان فرهنگی، کتابداران و چهره هایی از سفارت خانه صربستان و کرواسی حضور داشتند.

در ابتدا سید مسعود شجاعی دبیر این دوسالانه در سخنانی از حضور 74 کشور با 3130 اثر از 768 هنرمند بین المللی خبر داد. وی با بیان اینکه کارتون یکی از مهمترین ابزارهایی است که می تواند در ترویج فرهنگ مطالعه بسیار تاثیرگذار باشد زیرا دارای یک زبان تصویری قابل فهم برای همه مخاطبان در سراسر دنیا محسوب می شود تصریح کرد: در این دوره تعداد شرکت کنندگان افزایش چشمگیر داشت به طوری که فقط 42 هنرمند چینی در این مسابقه شرکت کردند که نسبت به دوره قبل ، افزایش دوبرابری داشته است.

به گفته دبیر سومین دوسالانه بین المللی کارتون ، حرکت کارتون کتاب به سمت مردمی شدن موجب رفتن این آثار در میان مردم خواهد شد.

شجاعی خبر داد بیشترین تعداد آثار در این دو سالانه متعلق به هنرمندان کشورمان بوده است و کشورهایی همچون ترکیه، اندونزی و چین از زمره کشورهایی بودند که بیشترین مشارکت را در این دوسالانه داشتند.

مدیرعامل خانه هنرمندان ، سخنران بعدی این مراسم بود و با اشاره به فعالیت های حوزه کتاب در خانه هنرمندان و با بیان اینکه تاکنون 15 جلسه رونمایی کتاب در خانه هنرمندان برگزار شده که اخرین آنها کتاب طنزی نوشته لوریس چکناواریان بوده است ، خبر داد 12 نشست تخصصی هم با موضوعات نقد، بررسی و تحلیل کتاب در خانه هنرمندان برگزار شده است.

وی اظهار کرد: تاکنون 15 جلسه رونمایی کتاب در خانه هنرمندان برگزار شده که اخرین آنها کتاب طنزی نوشته لوریس چکناواریان بود. مدیرعامل خانه هنرمندان تاکید کرد: در سال جاری با همکاری نهاد کتابخانه‌های عمومی، ۷ نشست «یکشنبه‌های کتاب هنر» را در خانه هنرمندان ایران برگزار شده است.

وی از علیرضا مختارپور به عنوان مدیری یاد کرد که به شایستگی و به عدالت در جایگاه نهاد کتابخانه های عمومی کشور قرار گرفته است و توانسته است در این نهاد منشأ خدمات بسیار مفیدی باشد.

به گفته رجبی معمار؛ اگر آثار دریافتی از کارتون کتاب ها در اختیار خانه هنرمندان قرار بگیرد می توان آنان را با زبانی شیرین و شیوا به علاقه مندان ارائه کرد.



به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، آخرین سخنران این مراسم ، علیرضا مختار پور دبیر کل نهاد کتابخانه های عمومی کشور بود .                                                                                                                              
  وی با بیان اینکه کارتون و کاریکاتور می تواند بر اشیا و رنگ ها ارزش گذاری کنند از کارتون به عنوان ابزاری یاد کرد که در بیان احساس و افکار با هیچ محدودیتی روبرو نیست.                                                           

وی همچنین یادآور شد که کارتون شباهت های زیادی با شعر دارد به گونه ای که می توان حتی شعر را بن مایه اصلی کارتون خطاب کرد.

پایان بخش این مراسم ، رونمایی از کتاب سومین دوسالانه بین‌المللی کارتون کتاب و تقدیر از برندگان این دوسالانه بود به طوری که در این مراسم 8 نفر از برگزیدگان سومین دوسالانه کارتون کتاب معرفی شدند که طی آن دارکو درجویچ از مونته نگرو مقام اول، سامان ترابی و اکبر تراب پور از ایران به ترتیب مقام دوم و سوم این دوره را به خود اختصاص دادند این درحالی بود که آجیم کراسنیکی از کوزوو، مجمیر میهاتوف از کرواسی، عاطفه یاریان، احسان گنجی و جابراسدی از ایران مورد تقدیر قرار گرفتند.

گزارش از: مجید معافی
کد خبر: 94178
Share/Save/Bookmark