دوست دارم با کاراکتر قلقلی همچنان به کودکان خدمت کنم/ قلقلی یک کاراکتر ملی است
قلقلی در گفتگو با هنرنیوز:
دوست دارم با کاراکتر قلقلی همچنان به کودکان خدمت کنم/ قلقلی یک کاراکتر ملی است
بازیگر نقش قلقلی که چند سالی به دلیل برخوردهای شخصی برخی از مدیران تلویزیون از این رسانه به دور مانده می‌گوید: دلش برای ارتباط با بچه‌ها از قاب تلویزیون به شدت تنگ شده است.
 
تاريخ : جمعه ۲۴ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۱۳
شهرام لاسمی بازیگر نقش قلقلی در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنر نیوز که به هنگام دیدن برخی از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر در سینما افریقا با خبرنگار ما گفتگو می‌کرد در مورد فیلم‌های جشنواره فجر گفت: تا کنون چندین فیلم از فیلم‌های جشنواره را دیدم که یکی از آن فیلم‌ها «من دیه گو مارادونا هستم» اثر آقای بهرام توکلی بود که فیلم خوبی بود چرا که هم دستمایه طنز داشت و هم، پیام‌هایی در درون فیلم بود که مخاطب می‌توانست آن را درک کند. فیلم بعدی که از آن خوشم آمد فیلم «آزادی مشروط» ساخته حسین مهکام بود که فیلم خوبی بود بویژه که من بازی آقای رامبد جوان را در این فیلم خیلی دوست داشتم.

وی ادامه داد: متاسفانه اکثر فیلم‌هایی که در ایران ساخته می‌شوند به نوعی انعکاس درد جامعه هستند که لایه‌های تلخ دارد. چرا نباید فیلمسازان ما فیلم‌های شادی بخش بسازند؟ تماشاگران معمولا برای فرار از این درد‌ها به سینما پناه می‌برند و دیگر لازم نیست که در سینما هم شاهد درد دوباره خودشان باشند. تا کی ما باید فیلم‌هایی تلخ بسازیم. خانواده‌ها و بچه‌ها به فیلم‌های شاد و مفرح نیاز دارند.

بازیگر مجموعه «بازی، شادی، تماشا» با اشاره راه یابی دو فیلم از جشنواره فیلم کودک اصفهان به جشنواره فیلم فجر بدون داوری از این کار به عنوان یک اتفاق مبارک یاد کرد و یاد آور شد: من موافق این اتفاق هستم و چه اشکالی دارد که فیلم‌های کودک هم، در جشنواره فیلم فجر که جشنواره مهم و وی‌ترین سینمای ایران محسوب می‌شود نمایش داده شود. نمایش فیلم در جشنواره فیلم فجر می‌تواند تبلیغی برای فیلم به هنگام اکران عمومی باشد. پیشنهاد من به مسئولین سینمایی این است که قدری تولید فیلم برای کودکان را افزایش دهند. ما در زمینه تولید فیلم در عرصه کودک قدری فقیر هستیم.

قلقلی تصریح کرد: امیدوارم کسانی که در بخش اکران فیلم‌ها تصمیم گیری می‌کنند به گونه‌ای برنامه ریزی کنند که ما شاهد اکران سوزی فیلم‌ها بویژه فیلم‌های کودکان نباشیم. واقعا بچه‌ها گناه دارند و نیاز به فیلم‌های خوب دارند. فیلمساز که زحمت خود را کشیده و فیلم را با هزار زحمت و هزینه تولید کرده پس چرا نباید این فیلم‌ها دیده شوند؟. این درحالی است که معتقدم فیلم‌های کودک می‌بایست ماه‌ها بر روی اکران باشند. اما الان فیلم‌های کودک را خیلی زود از اکران خارج می‌کنند یا به این فیلم‌ها اکران‌های چرخشی می‌دهند! یا در سینماهایی اکران می‌کنند که این سینما‌ها به لحاظ مکانی و امکانات از درجه پایینی برخوردارند. از سوی دیگر، باید تولید فیلم‌ها به گونه‌ای باشد که مسئولین سینمایی بتوانند در مرحله اکران پاسخگوی آنان باشند. فیلم برای اکران تولید می‌شود پس چرا به هنگام اکران مورد حمایت قرار نمی‌گیرند؟

این بازیگر حوزه کودک و خرد سال با اشاره به برنامه‌های کودک در تلویزیون افزود: اگر چه من فرصت دیدن برنامه‌های کودک تلویزیون را خیلی ندارم اما متاسفانه خبر دارم که بچه‌ها به سمت ماهواره‌ها کشیده شدند. وقتی خانواده‌های ایرانی جذب ماهواره می‌شوند با این کار، بچه‌ها را هم به سمت دیدن ماهواره تشویق می‌کنند. این درحالی است که تلویزیون ایران روز به روز جذابیت خودش را از دست می‌دهد و این اتفاق خوبی نیست. تلویزیون می‌تواند مثل سابق همچنان جذاب باشد. ما سال ۶۳ زمانی که با آقای قناد کار می‌کردیم آن زمان، دو شبکه بیشتر وجود نداشت. ولی برنامه‌ها برای مردم جذابیت داشت و بچه‌ها برنامه‌های کودک را می‌دیدند. من با وجودی که چند سالی است که در تلویزیون برنامه‌ای ندارم اما هر چه می‌گذرد ارتباط مردم با من بیشتر می‌شود و دلیلش این است که بچه‌های دهه ۶۰ چون آن برنامه‌ها را می‌دیدند هنوز هم با من ارتباط دارند.

شهرام لاسمی تصریح کرد: من دلم می‌خواهد‌‌ همان طوری که برای بچه‌های دهه ۶۰ کار کردم برای بچه‌های امروزی هم مثل قدیم برنامه داشته باشم.

قلقلی در پاسخ به این سوال که مردم همیشه شما را در کسوت قلقلی دیدند که هیچگاه دیالوگی نداشتید و بازی شما به صورت پانتمیم بوده است. آیا این تاکید شما بوده که همچنان دراین تیپ پا برجا بمانید و دیالوگ نگوئید یا تاکید برخی از مدیران تلویزیون بوده است گفت: کاراکتر قلقلی در برنامه «بازی، شادی، تماشا» که کارگردانی آن را مرحومه خانم فریما فرهی برعهده داشت خلق شد. ایشان می‌خواست به نوعی بازیگری در کنار مجری وجود داشته باشد که بتواند با زبان بدن با کودکان حرف بزند و به همین جهت این کاراکتر بوجود آمد و خوشبختانه جواب هم داد. ما می‌خواستیم با خلق این کاراکتر به خانواده‌ها بفهمانیم اگر کودکان با «چشم» یک موضوع را ببینند بهتر آن را درک می‌کنند تا از طریق شنیداری.

وی در مورد راز قلقلی که چرا هیچگاه در هیچ برنامه‌ای لب به سخن نگشوده و همچنان با زبان بدن با بچه‌ها ارتباط داشته است افزود : آقای «نعیمی ذاکر» که به مدت هشت سال مدیر گروه کودک شبکه دوم بودند و خوشبختانه در زمان مدیریت ایشان هیچ کدام از دست اندرکاران کودک بیکار نبودند تاکید داشتند کاراکتر قلقلی نباید هیچ وقت حرف بزند. به یاد دارم‌‌ همان زمانی که قلقلی تازه خلق شده بود من یک پیشنهاد بازی در سینما داشتم و زمانی که نزد ایشان رفتم تا از آقای نعیمی ذاکر اجازه بگیرم ایشان به من گفت شما نباید در فیلمی غیر از کاراکتر قلقلی حاضر شوید چرا که این شخصیت یک کاراکتر ملی است و ما همچنان می‌خواهیم این کاراکتر با همین تیپ ماندگار بماند و شما نباید این فضا را بشکنید. حتی ایشان از من می‌خواستند که در جامعه هم با بچه‌ها حرف نزنم تا ذهنیت بچه‌ها نسبت به قلقلی بهم نخورد. بنابراین هم تاکید ایشان و هم تاکید خود بنده بود که همچنان این کاراکتر را حفظ کنیم. لذا همچنان دوست دارم با زبان بدن و در کاراکتر قلقلی به کودکان این مملکت خدمت کنم.
کد خبر: 79085
Share/Save/Bookmark