ورود دیجیتال نگاه مردم را نسبت به عکاسی افزایش داده است
مجید پهلوان در گفتگو با هنرنیوز:
ورود دیجیتال نگاه مردم را نسبت به عکاسی افزایش داده است
یک عکاس حرفه‌ای معتقد است انتقال تکنولوژی عکاسی از آنالوگ به دیجیتال، بیشتر از اینکه معایب داشته باشد دارای مزایا است چرا که نگاه مردم نسبت به عکاسی وسعت بیشتری پیدا کرده است.
 
تاريخ : شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۱۹
مجید پهلوان عکاس حرفه‌ای که بیش از دو دهه است مشغول عکاسی در همه سبک‌ها بوده است در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در پاسخ به این سوال که تغییر عکاسی از آنالوگ به دیجیتال چه دگرگونی و نوآوری داشته است گفت: خوشبختانه حُسن‌های این کار بیشتر بوده است و بهترین مزایای آن این بود که هزینه عکاسی را به لحاظ چاپ و نگاتیو و دیگر موارد به شدت کاهش تداده است. یکی دیگر از خوبی‌های دیجیتال این است که این تکنولوژی در موبایل‌های مختلف به کارگرفته شده است و الان با توجه به اینکه موبایل‌ها دارای دوربین‌های عکاسی هستند پس می‌توان گفت که هر کسی که گوشی موبایل دارد می‌تواند یک عکاس هم باشد.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه جشنواره فیلم و عکس گوشی‌های موبایل هم به راه افتاده است این دوستان می‌توانند ذوق و علاقه خودشان را نسبت به عکاسی به محک آزمایش بگذارند. من خوشحالم از اینکه هر کسی می‌تواند عکاسی کند و ذهن خودش را نسبت به عکاسی پرورش دهد. معتقدم ما هر چقدر عکاس بیشتری داشته باشیم خیلی بهتر خواهد بود چرا که عکاسی؛ دید مردم را نسبت به اجتماع گسترش می‌دهد چون عکاسی ودیدن عکس‌های مختلف، نوع نگاه مردم را تغییر می‌دهد و مردم نگاه‌شان به عکس و عکاسی از حالت عامی به حرفه‌ای تغییر کرده است.

این عکاس تصریح کرد: هم اکنون با ورود تکنولوژی دیجیتال در کشور این بستر فراهم شده تا همه مردم بتوانند عکاسی را تجربه کنند. اما معایب دیجیتال این است که به دلیل اینکه عکس گرفتن خیلی راحت‌تر از قبل شده است برخی‌ها با گرفتن عکس از حریم خصوصی شهروندان و انعکاس آن در فضاهای مجازی؛ ممکن است مشکلاتی را برای مردم فراهم سازند که این کار خوبی نیست و من به عنوان یک عکاس به همه توصیه می‌کنم که وارد حریم خصوصی مردم نشوند.

مجید پهلوان با بیان اینکه من هم اکنون آتلیه‌ای به نام ترنج در تهران دارم که بیشتر کارهای صنعتی انجام می‌دهم و برای برخی از مجله‌ها و روزنامه‌ها هم عکاسی می‌کنم در مورد یک عکس خوب یاد آور شد: باید یک عکس خوب دارای نور خوب، شارپ خوب و چاپ خوبی داشته باشد و از همه مهم‌تر باید دارای نگاه دقیق و کار‌شناسی باشد.

وی در مورد عکاسی از پشت صحنه فیلم‌ها اظهار داشت: من سالهای قبل، عکاسی برخی از فیلم‌های پشت صحنه را برعهده داشتم اما در سالهای اخیر، چنین فرصت‌هایی فراهم نشده است. اما معتقدم در عکاسی از پشت صحنه زاویه دید عکاس مهم است گاهی اوقات عکاس پشت صحنه باید از دید دوربین فیلمبرداری به بازیگران نگاه می‌کند و گاهی اوقات نگاه خودش را لحاظ می‌کند که این موارد بستگی به مشورت‌هایی است که عکاس با کارگردان یا تهیه کننده می‌کند. البته عکاسی پشت صحنه شرایط خاص خودش را دارد و به همین لحاظ، کار قدری سخت است.

این عکاس حرفه‌ای با بیان اینکه هم اکنون در حرفه عکاسی، دست زیاد شده است یاد آور شد: با وجودی که در حرفه عکاسی، دست بسیار زیاد شده است اما «سبک» خیلی زیاد نشده است و آن کسی که در عکاسی صاحب سبک است می‌تواند در این حرفه ماندگار شود و مشتریهای خاص خودش را داشته باشد. البته معتقم سبک باید همراه با تفکر و نوآوری باشد. هم اکنون سبک من سبک رئالیستی است.

مجید پهلوان با اشاره به عدم حمایت مسئولین از حرفه عکاسی افزود: متاسفانه شاهد حمایت مسئولین از حرفه عکاسی به صورت جدی نبودیم و با وجودی که من خودم سال‌ها است که در این حرفه فعال هستم اما هنوز بیمه نیستم حتی چند باری هم، برای بیمه مراجعه کردم اما پاسخ دقیقی نگرفتم. معتقدم دولت باید یک کار اساسی برای بیمه انجام دهد و انقلابی در حوزه بیمه برای همه حرفه‌ها بویژه عکاسی ایجاد نماید.

وی در خاتمه خاطر نشان کرد: امیدوارم آنقدر توان داشته باشم تا هر ساله یک نمایشگاهی از کارهای جدیدم برگزار کنم تا مردم آشنایی بیشتر با عکاسی پیدا کنند.
کد خبر: 79535
Share/Save/Bookmark