میزانسن های «کرگدن» ساختار شکن است
محمد عسگری در گفتگو با هنرنیوز:
میزانسن های «کرگدن» ساختار شکن است
کارگردان نمایش کرگدن از اجرای این نمایش از چهارم لغایت سی و یکم شهریور در شهر کرج خبر داد و گفت : این نمایش یک نمایش مدرن ، اکتیو و ساختارشکن است.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ ساعت ۱۵:۲۱
محمد عسگری طراح و کارگردان نمایش « کرگدن » در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز با اشاره به این نمایش افزود: این نمایش از چهارم لغایت سی و یکم شهریور ماه، ساعت هفت و نیم شب در سالن صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز به روی صحنه خواهد رفت.

وی با بیان اینکه نمایش کرگدن با حمایت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرج اجرا خواهد شد از همکاری بیش از ۳۰ هنرمند مطرح با گرایشات مختلف تاتر در این نمایش خبر داد و یاد آور شد: نمایش «کرگدن» نمایشنامه جنجالی نویسنده معتبر ادبیات نمایشی اوژن یونسکو است که بسیاری از اساتید در دانشگاههای هنری این نمایش را برای مطالعه ، تجزیه و تحلیل و اجرا به دانشجویان خود پینشهاد می کنند.


 

کارگردان نمایشنامه « از پشت شیشه» تصریح کرد: نمایشنامه کرگدن نمایش محکمی است که قصه آدم های یک شهر را روایت می کند که به دلایل مختلف به کرگدن تبدیل می شوند! و ...

وی که در حوزه بازیگری سینما نیز فعال است و بزودی او را در نقش ابولهب در فیلم سینمایی«محمد رسول الله » ساخته مجید مجیدی خواهیم دید اظهار داشت: نمایش کرگدن ۷۵ جلسه تمرین داشته است و مدت نمایش آن ۸۵ دقیقه می باشد که از ریتم بسیار مناسبی برخوردار است.

طراح و کارگردان نمایش «کرگدن» گفت: درگیری های ذهنی من با متن این نمایش از بهمن ماه سال گذشته آغاز شد و تمرینات آن نیز از اواسط اردیبهشت به صورت جسته گریخته شروع شد.

محمد عسگری با بیان اینکه این نمایش محصول گروه فرهنگی هنری سادیاراست اضافه کرد: معتقدم انتخاب نمایش برای اجرا باید براساس نیازهای جامعه صورت بگیرد لذا از آنجایی که من از قبل، علاقه مند به اجرای نمایش های مدرن بودم بنابراین نمایش «کرگدن» را برای اجرا انتخاب کردم. این درحالی است که همیشه برای من «ایده کارگردانی» خیلی مهم است و معتقدم باید نگاهی فراتر از متن داشته باشیم.




وی با اشاره به کارگردانی این نمایش افزود: شما به عنوان یک کارگردان باید ایده ای روی اثر داشته باشید. بنابراین ما در این نمایش ، با ۱۴ صندلی مواجهه هستیم و تمام میزانسن ها و هر چیزی که در روی صحنه دیده می شود بر اساس مولفه های تاتر مدرن و تاتر بی چیز اتفاق می افتد. من سعی کردم استفاده دراماتیک از اشیاء داشته باشم ضمن اینکه ریتم این نمایش ، ریتم بسیار تندی است.

محمد عسگری با بیان اینکه من تاکنون دو اجرا از این نمایش را دیدم اظهار داشت: اما این نمایش هیچ شباهتی به آن دو اجرا ندارد. اجرای ما یک اجرای کاملا مدرن و اکتیو است و سه منشی صحنه ، میزانسن های این نمایش را یاد داشت می کردند و این نشان می دهد که این نمایش از میزانسن های پرحرکتی برخوردار است و مدام افراد صحنه در حال چرخش و حرکت هستند. این درحالی است که در این نمایش می توان انعطاف بدن بازیگر را به خوبی احساس کرد.

طراح و کارگردان نمایش «کرگدن» گفت: در میزانسن های این اثر می توان ساختار شکنی را دید و من سعی کردم نمایش را به گونه ای پیش ببرم تا برای هر موقعیتی، سوالی پیش بکشم و این ها مسائلی است که تماشاگر به هنگام اجرا مجبور است با آنان دست و پنجه نرم کند.

محمد عسگری که تا کنون در ۴۵ اثر نمایشی یا بازی کرده یا کارگردانی کرده است و یا طراح صحنه آن را برعهده داشته است ادامه داد: نمایش «کرگدن» کاملا به روز است و تمام چیزهایی که در طراحی صحنه ، متن و نوع بازی ها که می توانسته این نمایش را قدیمی جلوه دهد از اثر حذف شده و نمایش به اثر به روزی تبدیل شده که می تواند قصه اش ، قصه همین امروز جامعه باشد.

وی با اشاره به پوستر نمایش یاد آور شد: همان طوری که گفتم در این نمایش، بسیاری از مولفه های مدرن و تاتر بی چیز رعایت شده و حتی این مولفه ها در طراحی پوستر، بروشور و بنر هم دیده می شود. بنابراین پوستر این نمایش به شکل چند ضلعی و متفاوت طراحی شده است.

به گفته کارگردان نمایش «کرگدن» بازیگران و عوامل فنی این نمایش عبارتند از : رضا جهانی ، آرمان ضیایی مهر، رامین مولایی ، سید رهام عسگر پور، سمیه قهرمانی ، مریم قاسمی ، پرستو زواری ، راحله طاهری ، حنا پور داخلی ، علی احمدی شیرین ، ایمان سُلکی ، مرتضی حسنلو،

علیرضا ناصر بخت : برنامه ریز و دستیار کارگردان؛ هلن بهرامی: دستیار کارگردان، فرهاد مقرب: دستیار طراح صحنه و لباس، حامد بنی رویی : مدیرصحنه ، فرامرز نادری : مدیر گروه فنی ، عاطفه یزدان فر: دستیار لباس ، سمیه مهری و مجتبی ایمانی : عکاس، ایلیا شهبازی ، علی شریفی و میلاد ابراهیمی : دستیاران صحنه ، کارنگ طیاری: طراح پوستر، بروشور و بنر ، سمیه عظیم پور: منشی صحنه ، احمد حق شناس : مدیر اجرا ، مجید اسفندی: مسئول سالن

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 82397
Share/Save/Bookmark