«ایران ساخت» الگویی برای یک اتفاق فرهنگی خوب / به کارگیری ظرفیت های ادبیات در جهت فرهنگ سازی جامعه
در نشست جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت» مطرح شد:
«ایران ساخت» الگویی برای یک اتفاق فرهنگی خوب / به کارگیری ظرفیت های ادبیات در جهت فرهنگ سازی جامعه
 
تاريخ : شنبه ۸ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۲۲
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، صبح امروز با حضور ناصر فیض دبیر تخصصی بخش ادبیات، اسماعیل امینی نماینده هیات داوران و مهدی فرج اللهی مدیر اجرایی بخش ادبیات ، نخستین نشست مطبوعاتی نقش ادبیات جشنواره فرهنگی هنری «ایران ساخت»در سالن استاد امیرخانی خانه هنرمندان ایران برگزار شد.

در این نشست ناصر فیض دبیر تخصصی بخش ادبیات گفت: خوشبختانه ظرفیت زبان فارسی برای اولین بار است که در جشنواره ای مطرح می شود که به ادبیات توجه می شود. این درحالی است که در بیشتر جشنواره ها حالت نمایشی داشته است و امیدواریم در این جشنواره اینگونه نباشد تا اثبات شود که ادبیات تا چه اندازه می تواند در این عرصه سبب از میان برداشته شدن موانع باشد ضمن اینکه این حرکت می تواند الگویی برای یک اتفاق فرهنگی خوب باشد.

وی از این جشنواره به عنوان یک حرکت میمون و مبارک یاد کرد و یادآور شد: ما در خیلی از مواقع شاهد تبلیغاتی هستیم که اگر در شکل گیری آن از حوزه ادبیات و افراد ادبیات خوانده بهره گرفته میشد تا این حد فاجعه بار نبود.

ناصرفیض با اشاره به ظرفیتهای زبان فارسی تصریح کرد: از این زبان می توان در ارائه تبلیغات، معرفی و نامگذاری موسسه و محصول به شکلی هنرمندانه استفاده است که متاسفانه این موارد کمتر مورد توجه قرار می گیرد.

اسماعیل امینی نماینده هیات داوران نیز در این نشست گفت: باید بپذیریم که از ظرفیت های ادبیات ، موسیقی و به طور کل هنر می توان در زندگی استفاده کرد و قهر میان بازار کار و جامعه علمی فقط متعلق به کشورماست.

به گفته وی ، هدف از به کارگیری بخش ادبیات در این جشنواره استفاده و به کارگیری امکانات و ظرفیت های آن در جهت فرهنگ سازی در جامعه است.

در ادامه مهدی فرج اللهی مدیر اجرایی بخش ادبیات از ارائه 102 اثر به دبیرخانه جشنواره خبر داد و گفت: تاکنون در بخش شعر 42 اثر، در بخش تک جمله 35 اثر ودر بخش تک نگاری هم 25 اثر ارسال شده است.

وی با اشاره به زمان ارائه آثار تصریح کرد: علاقه مندان تا اول آذر ماه فرصت دارند تا در این جشنواره شرکت کنند. ضمن اینکه منتخبان در نیمه دوم آذر و برگزیدگان نیز در اختتامیه جشنواره که روز 18 دی ماه برگزار می شود، معرفی خواهند شد.

به گفته دبیر اجرایی این جشواره ، جریان سازی و تولید محتوا برای فضای مجازی ، مرتبط با چرخه تجاری سازی ، کار آفرینی و اقتصاد بنیان ، حمایت از خدمات وتولیات دانش بنیان ساخت ایران ، ساماندهی وارداتبی رویه و ارج نهادن به کالاها و محصولات ایرانی با کیفیت ، کمک به برجسته سازی ( نشان تجاری) کالاهای مرغوب ایرانی از اهداف اصلی این جشنواره محسوب می شود.

وی با اشاره به جوایز جشنواره خبر داد: در بخش شعر جوایز به ترتیب از سوم به اول 20، 30 و 40 میلیون ریال خواهد بود. در بخش تک جمله و تک نگاری (مستند نگاری) هم به نفرات اول تا سوم به ترتیب 20، 15 و 10 میلیون ریال در نظر گرفته شده است. همچنین در این جشنواره بخشی هم برای افرادی که در این زمینه حرفهای نبوده اما دارای ذوق و علاقه مند به شرکت در این جشنواره هستند هم جوایزی به میزان 5 میلیون ریال برای سه نفر در نظر گرفته شده است.

اسماعیل امینی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید با توجه به اینکه این جشنواره ارتباط مستقیمی با بازار کار و حوزه های دانشگاهی که در آینده نزدیک قصد ورود به بازارهای کار را دارند، خواهد داشت آیا با این دو حوزه تعاملاتی صورت گرفته است گفت: بی شک جشنواره، فرصتی است که می تواند میان برندگان و حوزه های کار و دانشگاه ، ارتباط برقرار کند ضمن اینکه ما نیز تعاملاتی قبل از برگزاری جشنواره با این دو حوزه داشته ایم و حتی صدا و سیما نیز قول تعامل و همکاری در این زمینه داده است.


کد خبر: 93287
Share/Save/Bookmark