جشنواره فیلم شهر به جریان تولیدات سینمایی متصل شود
علیرضا رئیسیان در گفتگو با هنرنیوز:
جشنواره فیلم شهر به جریان تولیدات سینمایی متصل شود
یک کارگردان با سابقه سینمای ایران با اشاره به نزدیک‌تر شدن برگزاری جشنواره فیلم شهر گفت: معمولا جشنواره‌ها به خودی خود نمی‌توانند موثر باشد مگر اینکه به جریان تولیدات سینمایی متصل شوند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۶ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۳۱
علیرضا رئیسیان کارگردان با سابقه سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد برگزاری جشنواره فیلم شهر افزود: در حال حاضر امروزه یک فرهنگ مسلط غربی در کنار یکسری فرهنگ‌های پیرامونی وجود دارد که ما هم جزو‌‌ همان تعاریف محسوب می‌شویم. لذا عمده‌ترین نهادی که می‌تواند این فرهنگ پیرامونی یعنی خورده فرهنگ‌ها را زنده نگه دارد و حتی باعث شود که آنان تاثیری بر روی فرهنگ مسلط غربی داشته باشد همین برگزاری جشنواره‌ها و نمایش این آثار در دیگر کشور‌ها است. بنابراین شهرداری فکر نکند که فقط وظیفه‌اش برگزاری جشنواره است بلکه حمایت مداوم از فیلم‌هایی است که به تصویر زندگی، سبک زندگی همراه با هویت معنوی و آگاهی دینی می‌پردازند. حتی غیر از جشنواره هم باید، شهرداری از این مضامین حمایت کند.

کارگردان فیلم سینمایی «چهل سالگی» اضافه کرد: در جهان متکثر امروز، مهم‌ترین تفکر و اندیشه بشری؛ حول محور حقوق شهروندی گردش می‌کند و در کشورهای توسعه یافته این عُرفیات را تبدیل به قوانین می‌کنند بدون شک مهم‌ترین عنصر زندگی بشر امروز در کلان شهر‌ها و شهرهای متوسط و کوچک، حد و ثغور ارتباطات انسانی با همدیگر است لذا هنگامی که سینما از موضوعات اجتماعی صحبت می‌کنیم وارد همه عرصه‌ها خواهد شد و می‌تواند بیشترین تاثیر را بر روی مخاطب داشته باشد چون هنر فراگیرو موثری است. یعنی مثل هنر موسیقی لحظه‌ای نیست و یا مثل نقاشی و هنرهای تجسمی، کم مخاطب نیست و دارای مخاطبین زیادی است که تاثیراتش ماندگار‌تر است. بنابراین معتقدم شهرداری در این زمینه کم کاری کرده است. لذا امیدوارم از این به بعد، این جشنواره هم سالیانه باشد وهم جدی‌تر برگزار گردد.

این کارگردان سینمای ایران اظهار داشت: معتقدم باید یکی از اولویت‌های مهم جشنواره فیلم شهر، توجه ویژه به عنصر «فیلمنامه نویسی» در حوزه سینمای شهری باشد اما متاسفانه سال‌ها است که بحث توجه به فیلمنامه نویسی در این حوزه مطرح است و حتی گاهی اوقات، فیلمنامه‌هایی نیز خریداری شده است اما معمولا فیلمنامه‌های ضعیفی بودند که روی دست شهرداری مانده است! این درحالی است که من معتقدم بیشتر باید از محصولات تولید شده در این زمینه حمایت شود به جای اینکه پول بدهند و فیلمنامه‌های غیر قابل کار شدن خریداری کنند.

کارگردان فیلم سینمایی «ایستگاه متروک» تصریح کرد: شهرداری باید هزینه‌هایی هم بر روی پنل‌های آموزشی و کارگاهی جشنواره داشته باشد و این موضوع را مدیریت کند و معمولا در جهان نیز این مسائل مرسوم است و ورک شاب‌هایی برگزار می‌شود و بزرگان سینما نیز برای این ورک شاپ‌ها دعوت می‌شوند. در این اینجا هم مثلا می‌توان بهترین فیلمنامه نویسان ایران که خوش ذوق هم هستند را دعوت کرد این درحالی است که این پنل‌ها کمک بیشتری برای رشد فیلمنامه نویسی می‌کنند تا اینکه فیلمنامه‌ای خریداری و آرشیو شود.
کد خبر: 80227
Share/Save/Bookmark