نمایش‌های ملی در حال فراموشی هستند
حسن باستانی در گفتگو با هنرنیوز؛
نمایش‌های ملی در حال فراموشی هستند
حسن باستانی نویسنده و کارگردان تئا‌تر در گفتگو با هنرنیوز گفت: متاسفانه نمایش‌های ملی در حال فراموشی است و مرکز هنرهای نمایشی که باید حامی و متولی این گونه نمایش‌ها باشد آن‌ها را فرامکوش کرده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۳ ارديبهشت ۱۳۹۲ ساعت ۱۲:۱۹


حسن باستانی نویسنده و کارگردان تئا‌تر در گفتگو با هنرنیوز از اجرای نمایش «بی‌سرزمین‌تر از باد» در آذر ماه خبر داد و افزود: پیش از این در نشستی که مدیر مرکز هنرهای نمایشی برای برگزاری جشنواره تئا‌تر فجر داشتتند، اعلام شد اولویت اجراهای عموم در سال ۹۲ با تئاترهایی است که در جشنواره تئا‌تر فجر حضور دارند، اما بعد از پایان جشنواره و با پیگیری‌هایی که ما برای اجرای عموم نمایش «بی‌سرزمین‌تر از باد» داشتیم به ما علام شد که باید منتظر نظر سالن‌ها باشیم تا سالن‌ها به ما اعلام کنند که با اجرای چه کارهایی موافق هستند.
وی ادامه داد: پس از نامه نگاری‌های پیاپی برای اجرای عموم به ما اعلام شد که برای نمایش «بی‌سرزمین‌تر از باد» سالنی در نظر نگرفته شده است و شما می‌توانید با مدیران سالن‌ها صحبت کرده و سالنی را برای اجرای خود پیدا کنید و مرکز از نمایش شما حمایت می‌کنیم.
این کارگردان افزود: پس از بررسی سالن‌ها برای اجرا، به تماشاخانه ایرانشهر مراجعه کردم تا نمایش را در این تماشاخانه اجرا ببرم و بعد از صحبت‌هایی که با حریری معاونت اجرایی این تماشاخانه انجام شد وهمچنین بیان شیوه و سبک اجرا و دادن DVD نمایش برای بررسی، قرار شد تا نظر نهایی این تماشاخانه به ما گفته شود.
حسن باستانی خاطرنشان کرد: بعد از بررسی و تائید این نمایش توسط مدیریت تماشاخانه ایرانشهر تصمیم بر این شد تا این نمایش در آبان و آذر ماه سال ۹۲ در این تماشاخانه به روی صحنه رود.
کارگردان نمایش‌های «آنتوان و مسافر کوچولو» و «روز سرباز» ایرانی بودن این نمایش را از نقاط مثبت آن دانست و افزود: نمایش «بی‌سرزمین‌تر از باد» نمایشی است با سبک و سیاق ایرانی که خوشبختانه با توجه مجید سرسنگی به این شیوه اجرا و همچنین پیشبرد فضای تئا‌تر ایرانی در تماشاخانه ایرانشهر، اجرای نمایش ما در این تماشاخانه محیا شد، چرا که سرسنگی به عنوان مدیر یک تماشاخانه حرفه‌ای دغدغه تئا‌تر ایرانی را دارد و تمایل دارد تا نمایش‌هایی از این دست در این تماشاخانه اجرا رود.
وی از وضعیت نامطلوب اجراهای عموم اظهار نگرانی کرد و تاکید داشت: بسیار نگران گروه‌هایی هستم که هنوز نتوانسته‌اند اجرای عموم بگیرند و بعد از صرف وقت و هزینه بسیار هنوز زمان اجراهای عموم برای آن‌ها مشخص نیست، البته این نگرانی را بیشتر برای گروه‌هایی دارم که نمایش ملی تولید می‌کنند چرا که معمولا آثار ملی این روز‌ها چندان مورد حمایت قرار نمی‌گیرد و به زودی فراموش می‌شوند، در حالی که مرکز هنرهای نمایشی باید حامی اصلی این آثار باشد اما متاسفانه همواره این آثار با مشکل مواجه هستند و برخی نگاه‌ها نمایش‌های ایرانی را به حاشیه کشانده است.
باستانی افزود: همانگونه که در اجراهای سال گذشته شاهد بودیم نمایش‌های ایرانی بسیارکم کار شده بود و این نمایش‌ها معمولا در تماشاخانه سنگلج اجرا می‌روند که این تماشاخانه نیز ظرفیتش محدود است و نمی‌تواند از تمام آثار حمایت کند.
این نویسنده و کارگردان ادامه داد: وضعیت اجرا‌ها به لحاظ امکانات و تعداد محدود سالن‌ها شرایط نامناسبی برای اجراهای عموم به وجود آورده و گروه‌ها در شرایط بدی به سر می‌برند و همین اتفاق سبب می‌شود تا گروه‌ها دلسرد می‌شوند.
وی برای رسیدن به اجرای عموم این نمایش و زمان اجرای آن اظهار داشت: برای رسیدن به این اجرا خیلی موارد را تحمل کردیم و اگر تا دو سال دیگر به مرحله اجرا نمی‌رسیدیم مجبور به انصراف اجرای عموم این نمایش می‌شدم چرا که شرایط اجرا در دو سال دیگر مشخص نیست.
نویسنده نمایشنامه «من و تو و رستم و شاهنامه» و «پسر انسان» در مورد سالن مورد نظر برای اجرای عموم گفت: ما برای اجرای عموم به سالنی Black box احتیاج داریم و قطعا برای اجرای عموم، سالن استاد سمندریان را مد نظر داریم که امیدواریم تماشاخانه ایرانشهر با ما این همکاری را داشته باشد چرا که شیوه اجرایی ما نیازمند چنین فضایی است.
حسن باستانی در مورد تغییرات ایجاد شده در این نمایش را این گونه عنوان کرد: به علت اینکه سالن سمندریان، سالنی با استانداردهای لازم است طراحی‌های ما تغییری نخواهد داشت اما شاید تغییرات جزیی نسبت به اجرای شتاب زده جشنواره تئا‌تر فجر داشته باشیم.
وی ادامه داد: در گروه بازیگران نیز تمام تلاش خود را دارم تا تغییری به وجود نیاید و ما بتوانیم با گروهی که برای جشنواره با ما همراه بودند کار را به اجرا ببریم.
این کارگردان در پایان اظهار داشت: امیدوارم تا در آینده شاهد فضاهایی حرفه‌ای بیشتری چون تماشاخانه ایرانشهر باشیم چرا که ما به فضاهایی این گونه بسیار احتیاج داریم.

کد خبر: 56891
Share/Save/Bookmark