تغییرات خلق الساعه به سینما آسیب می‌رساند
حجت الله سیفی در گفتگو با هنرنیوز:
تغییرات خلق الساعه به سینما آسیب می‌رساند
یک کارگردان سینمای ایران با اشاره به تغییر ماموریت بنیاد سنیمایی فارابی گفت: متاسفانه آقای ایوبی با تصمیمات خلق الساعه بنیاد سینمایی فارابی را در چرخ گوشت انداختند و آن را به صورت کامل چرخ کردند! در حالی که این چنین تصمیمات به سینمای کشور آسیب می‌رساند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۱ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۴
حجت الله سیفی کارگردان سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد وضعیت اکران آخرین فیلم سینمایی خود به نام «بچه‌های جسور» افزود: من همچنان به دنبال اکران این فیلم هستند. در زمانی که آقای جعفری جلوه مسئولیت بنیاد سینمایی فارابی را برعهده داشتند مشغول برنامه ریزی خوبی برای سینمای ایران و اکران فیلم‌های کودک داشتند. این در حالی است که ایشان از مسئولین قدیمی حوزه سینما و تلویزیون هستند و اشراف خوبی هم بر سینما و بخش کودک داشتند و درحال طراحی برنامه‌هایی بودند که دوباره «سینمای کودک» را که چند سالن سینما دراختیار داشته باشد را احیا کنند و قرار بود فیلم «بچه‌های جسور» هم در همین راستا اکران شود.

وی ادامه داد: حتی فارابی با آموزش و پرورش و شهرداری هم وارد مذاکراتی شده بودند تا این نهاد‌ها در حضور هر چه بیشتر دانش آموزان برای تماشای فیلم‌های کودک کمک کنند به گونه‌ای که سالن‌های مختلفی را در نظر بگیرند که دانش آموزان بتوانند قدری ارزان‌تر فیلم‌های کودک را تماشا کنند. این کار موجب خواهد شد تا فیلم‌های کودکی که پشت خط اکران – بی‌جهت - ماندند. لااقل هر چه زود‌تر اکران و دیده شوند. اما متاسفانه آقای ایوبی با تصمیمات خلق الساعه بنیاد سینمایی فارابی را در چرخ گوشت انداختند و فارابی را چرخ کردند! لذا فیلم سینمایی «بچه‌های جسور ۲» من هم که قرار بود بنیاد فارابی در ساخت آن مشارکت داشته باشد با رفتن آقای جفعری جلوه و تغییرات بنیاد سینمایی فارابی، بلاتکلیف ماند و مشخص نیست که وضعیت تولید آن چه خواهد شد.

حجت الله سیفی تصریح کرد: متاسفانه به جای اینکه هرساله مدیران سینمایی داناتری نسبت به سینما و مسائل سینمایی سر کار بیایند ولی مدیرانی مسئولیت سازمان‌ها و ارگانهای سینمایی را برعهده می‌گیرند که تازه می‌خواهم راه و رسم کار بر زیر مجموعه خویش را بیاموزند! و به جهت نا‌ آشنایی با کار و عدم دور اندیشی، گاهی اوقات برخی از بخش‌ها را حذف و اضافه می‌کنند یا مثلا بودجه فلان فیلمی را که در مدیریت قبلی اختصاص یافته را حذف یا مبالغ آن را کم و زیاد می‌کنند.

این کارگردان سینمای ایران اظهار داشت: متاسفانه تا این مدیران جدید و نا‌آشنا به حوزه کاری خود به تعاریف جدیدتری برای زیر مجموعه خود برسند زمان از دست می‌رود و منِ فیلمساز هم نسبت به کار بعدی‌ام نا‌امید خواهم شد.

وی با اشاره به اعتراض برخی از فیلمسازان به انتخاب نشدن فیلم‌هایشان به بخش مسابقه جشنواره فیلم فجر یاد آور شد: نباید بنا را بر این بگذاریم که یک فیلمساز اسم و رسم دار حتما باید فیلمش در همه جشنواره‌ها انتخاب شود. به عنوان مثال، دو سال قبل یک فیلمساز صاحب نامی، فیلمی در جشنواره داشت که نه تنها مورد استقبال مخاطبین جشنواره قرار نگرفت بلکه اعتراض‌هایی را هم به همراه داشت. این درحالی است که سلیقه و رویکرد هر ساله جشنواره فیلم فجر با توجه به انتخاب داوران هیات انتخاب تغییر خواهد کرد اما در ‌‌نهایت معتقدم باید هیات انتخاب به درستی فیلم‌ها را دیده باشد تا حقی از فیلمسازی ضایع نشده باشد.

وی با اشاره به تغییر جوایز جشنواره که امسال هم با تغییراتی روبرو شد گفت: بر این باورم که جشنواره‌ها بعد از تجاربی باید به تکامل برسند و دست اندرکاران آن با رصد کردن اتفاقاتی در حوزه سینما و به منظور تشویق فیلمسازان و عوامل فنی‌، جوایزی را به جشنواره اختصاص دهند. مثلا با توجه به اینکه در ایران بتدریج کارهای ویژوآل افکت در حال افزایش است جایزه‌ای برای این بخش در سالهای اخیر اختصاص یافته است. اما اینکه قرار باشد هر ساله ما شاهد کم و زیاد شدن جوایز و سیمرغ‌های جشنواره فیلم فجر باشیم. کار اشتباهی است و باید از ثبات خاصی برخوردار باشد. نباید کم و زیاد شدن جوایز جشنواره، حالت تورمی داشته باشد و ما هر روزه شاهد افزایش یا کاهش جوایز آن باشیم.

کارگردان فیلم سینمایی «کیلومتر ۵» تصریح کرد: معمولا باید هر ۵ سال یکبار با توجه به وجود آمدن یک حرکت جدید در سینمای ایران، یک رویکرد جدیدی در جایزه‌های جشنواره فیلم فجر شاهد باشیم. حذف و اضافه بی دلیل و بدون منطق جوایز جشنواره فیلم فجر سبب سردرگمی سینماگران و دبیران جشنواره فیلم فجر خواهد شد.
کد خبر: 78537
Share/Save/Bookmark