دفاع مقدس کلید وحدت است / آزادسازی خرمشهر یکی از روزهای شاد مردم ایران
رئيس ستاد بزرگداشت سالروز حماسه آزادسازي خرمشهر:
دفاع مقدس کلید وحدت است / آزادسازی خرمشهر یکی از روزهای شاد مردم ایران
رئيس ستاد مركزي بزرگداشت سي ‌و‌ چهارمين سالروز حماسه آزادسازي خرمشهر از رسانه ملی به عنوان یار و یاور مناسبت های دفاع مقدس یاد کرد و از اختصاص 1390 دقيقه برنامه در سیما و تولید121 برنامه در معاونت صدا خبر داد.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۱۱
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، سردار سرتيپ بهمن كارگر رئيس ستاد مركزي بزرگداشت سي ‌و‌چهارمين سالروز حماسه آزادسازي خرمشهر و رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در نشست خبري كه در آستانه سالروز آزادسازي خرمشهر برگزار گردید گفت: آزادسازي خرمشهر، فتح الفتوح دوران دفاع مقدس است كه امام در اين خصوص فرمودند خرمشهر را خدا آزاد كرد. این درحالی است که طي عمليات بيت المقدس كه منجر به آزادسازي خرمشهر شد، بيش از پنج هزار متر مربع از خاك كشورمان نيز آزاد شد و ضربه مهلكي بر ارتش صدام وارد شد.

وی روز آزادسازي خرمشهر را يكي از روزهاي شاد مردم ايران دانست و گفت: همه اقشار جامعه از اين پيروزي شاد بودند. دفاع مقدس مي‌تواند كليد وحدت در بين مردم باشد و در دفاع مقدس مذهب، جناح سياسي و سليقه مطرح نبود.

سردار کارگر در خصوص نقش آمريكا در جنگ تحميلي عراق عليه ايران بيان داشت: در ابتداي جنگ امام فرمودند كه آمريكا مقصر اصلي است در حالي كه برخي تحليل مي‌كردند عراق در بلوك شرق قرار دارد. امروز گفته‌هاي غربي‌ها مويد اين مطلب است كه صدام توسط آمريكا مستقيم و غير مستقيم با واسطه‌هايي مانند اردن حمايت مي‌شد. اولين تسليحات شيميايي كه عراق به كار برد از انبار آمريكايي‌ها در منطقه تامين شده بود. آمريكا قابل اعتماد نيست و امروز هم نبايد به آنان اعتماد كرد.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود به شعار ويژه مناسبت‌هاي دفاع مقدسي و راهيان نور در سال اشاره كرد و گفت: شعار امسال، ما آماده‌ايم است.

رئيس ستاد مركزي بزرگداشت سي ‌و‌ چهارمين سالروز حماسه آزادسازي خرمشهر اضافه كرد: در گراميداشت سالروز فتح خرمشهر، امسال طي سه روز ويژه برنامه‌هايي برگزار مي‌شود. روز نخست يكشنبه 2 خرداد همزمان با سالروز ميلاد امام زمان(عج)، روز سربازان گمنام امام زمان(عج) و مدافعين حرم نامگذاري شده است. برپايي جشن‌هاي نيمه شعبان، برگزاري يادواره‌هاي شهداي مدافع حرم و ديدار با خانواده‌هاي شهداي مدافع حرم از برنامه‌هاي اين روز خواهد بود.

رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در خصوص روز دوم گفت: سوم خرداد روز مقاومت، ايثار و پيروزي است. برگزاري همايش، ديدار با خانواده‌هاي شهدا، تجليل از رزمندگان و به صدا در آمدن زنگ مقاومت و پيروزي در ساعت 11 همزمان با ساعت آزادي خرمشهر از برنامه‌هاي اين روز است.

وي گفت: سه‌شنبه چهارم خرداد روز دزفول، مقاومت و پيروزي نام دارد. در اين روز از مقاومت‌ها و حماسه‌هاي مردم دزفول در دوران دفاع مقدس تجليل خواهد شد. در اين راستا برنامه‌هايي در دزفول، اهواز، تهران، قم و مشهد برگزار مي‌شود. همچنين در اين روز فازهايي از مركز فرهنگي دزفول رونمايي خواهد شد. صداو سيما نيز در اين خصوص به معرفي شهر دزفول خواهد پرداخت.

كارگر بيان داشت: تبيين نقش بصيرت و وحدت در مقابل استكبار و تكفيري‌ها يكي از راهبردهاي اصلي برگزاري مراسمات گراميداشت سالروز آزادسازي خرمشهر است. همچنين مقرر است به نقش عمليات بيت المقدس در دفاع مقدس و درس‌هاي آن، نهادينه‌سازي درس ولايتمداري و نقش اقتصاد مقاومتي در دفاع مقدس پرداخته شود. امروز به بركت مجاهدت‌هاي دوران دفاع مقدس ايران اسلامي از اقتدار دفاعي و علمي برخوردار است و در زمينه‌هاي موشكي، هسته‌اي، نانو و پزشكي پيشرفت‌هاي چشمگيري داشته‌ايم.

رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس تصريح كرد: در دفاع مقدس به سبك خودمان جنگيديم كه آن سبك ايراني و اسلامي بود و توانستيم جلوي دشمن بايستيم كه مبتكر اين سبك امام خميني(ره) بود. امروز زندگي و اقتصادمان بايد بر مبناي آن سبك شكل بگيرد.

وي اضافه كرد: بزرگترين جنگ در قرن گذشته، جنگ جهاني دوم بود و طولاني‌ترين جنگ، جنگ تحميلي عراق عليه ايران بود. وجه تمايز دفاع مقدس با ساير جنگ‌ها سبك جنگيدن آن بود كه موجب پيروزي ما شد و اين سبك امروز عراق و سوريه را نجات داد. مستشاران نظامي وظيفه ارائه اين سبك را به آن كشورها دارند.

وي در رابطه با برنامه‌هايي كه قرار است در سالگرد آزادسازي خرمشهر برگزار شود، گفت: مراسم شكرگذاري از امام راحل و تجديد پيمان با رهبر كبير انقلاب اسلامي با حضور فرماندهان و مسئولين در حرم امام خميني(ره) برگزار خواهد شد. ميزباني اين مراسم با ارتش است. همچنين صبحگاه مشترك نيروهاي مسلح به ميزباني ارتش برگزار خواهد شد. لازم به ذكر است كه سال گذشته ميزبان اين برنامه‌ها سپاه بود. فرماندهان نيز در نماز جمعه در خصوص دستاوردهاي عمليات بيت المقدس و دفاع مقدس سخنراني مي‌كنند.

رئيس ستاد مركزي بزرگداشت سالروز آزادسازي خرمشهر خاطرنشان كرد: سازمان‌ها و نهادها برنامه‌هاي عمومي و ويژه‌اي در سراسر كشور اجرا خواهند كرد. همچنين در سوم خرداد پروژه‌هاي ملي و منطقه‌اي در كشور افتتاح مي‌شود. سازمان‌هاي استان خوزستان در خرمشهر و آبادان نيز برنامه‌هايي برگزار مي‌كنند.

سردار کارگر در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که از فعالیت‌های فرامرزی در خصوص دفاع مقدس پرسید گفت: مستشاران نظامی که در کشور حضور دارند برای شرکت در مراسم‌های دفاع مقدسی دعوت می‌شوند. همچنین طبق همکاری با سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی فعالیت‌هایی در خارج از کشور انجام می‌شود به طور مثال سال گذشته در 15 کشور نمایشگاه‌های بزرگی برپا شد. همچنین در حوزه راهیان نور از 36 کشور جهان بازدید کننده داشتیم که از یادمان‌های شهدا دیدن کردند.

وي با بيان اينكه تمامي دولت‌ها در اجراي مناسبت‌هاي ملي دفاع مقدس همكاري داشتند و از آنان تشكر مي‌شود، خاطرنشان كرد: دولت يازدهم به رياست جمهوري حجت الاسلام روحاني، وزرا و استانداران همت و همكاري خوبي در اين خصوص داشته‌اند و وظيفه خود مي‌دانند كه به مناسبت‌هاي ملي دفاع مقدس و راهيان نور توجه داشته باشند و از اين بابت تشكر م
ي‌كنيم.
رئيس ستاد مركزي بزرگداشت مناسبت‌هاي ملي دفاع مقدس در خصوص ديگر برنامه‌ها تصريح كرد: برگزاري كنگره ملي تجليل از ايثارگران توسط بنياد شهيد و امور ايثارگران باحضور رئيس جمهور و اجراي برنامه‌ي با نواي كاروان توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در خرمشهر از ديگر برنامه‌ها خواهد بود.

رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس با بيان اينكه بررسي نقش اقشار در دفاع مقدس در پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس انجام مي‌گيرد، عنوان داشت: دايرة المعارف دفاع مقدس در 14 جلد تا پايان برنامه ششم توسعه تدوين و تهيه تاريخ دفاع مقدس نيز طي برنامه‌هاي ششم و هفتم توسعه و تا سال 1404 انجام مي‌شود.

كارگر با بيان اينكه تاكنون به نقش بانوان در دفاع مقدس كمتر پرداخته شده است، گفت: سازمان نشر آثار و ارزش‌هاي مشاركت زنان در دفاع مقدس ويژه‌برنامه‌هايي همچون برپايي كارگاه خاطره‌نويسي، شعرخواني و تبيين نقش زنان در دفاع مقدس را خواهد داشت.

رئيس بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع مقدس در رابطه با حوزه نشر كتاب و فيلم دفاع مقدسي گفت: اين حوزه نيازمند حمايت از سوي وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامي است. اكنون پرتيراژترين كتاب‌ها و پربيننده‌ترين فيلم‌ها، كتاب‌ها و فيلم‌هاي دفاع مقدسي است.

وي در خصوص فعاليت‌هاي صدا و سيما نيز گفت: معاونت سيما 1390 دقيقه در شبكه‌هاي ملي پخش برنامه‌هايي با موضوع دفاع مقدس خواهد داشت. معاونت صدا نيز طي 37 ساعت 121 برنامه پخش مي‌كند. اين نكته را هم بايد ذكر كرد كه صدا و سيما در گراميداشت مناسبت‌هاي دفاع مقدس و راهيان نور همواره يار و همراه بوده است.

سردار كارگر با بيان اينكه در تمامي استان‌‌ها ويژه‌برنامه‌هايي برگزار مي‌شود، تصريح كرد: مهمترين برنامه برگزاري همايش ادبيات پايداري است كه در دانشگاه گيلان برگزار مي‌شود و در اين همايش از پايان‌نامه‌هاي برتر در حوزه دفاع مقدس تجليل خواهد شد.
کد خبر: 91587
Share/Save/Bookmark