ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری شهرستان‌ها در ارتحال امام (ره)
ویژه برنامه‌های فرهنگی و هنری شهرستان‌ها در ارتحال امام (ره)
استان‌های مختلف ایران به مناسبت 14 و 15 خرداد برنامه های فرهنگی و هنری مختلفی برگزار می کنند.
 
تاريخ : جمعه ۱۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۳۷
افتتاح نمایشگاه نقاشی در گرگان به مناسبت ارتحال امام خمینی (ره)

نمایشگاه نقاشی آثار هنرجویان آموزشگاه آزاد نقاشی رنگین کمان که به مناسبت فرا رسیدن سالروز ارتحال ملکوتی بنیانگذار جمهوری اسلامی حضرت امام خمینی (ره) با حضور بیش از ٣٠ هنرجو و ارائه ٨٠ اثر با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گرگان در گلستان افتتاح شده، تا ١٦خرداد ماه از ساعت ١٥ الی ٢٠ آماده پذیرای هنرمندان و هنردوستان در تالارفخرالدین اسعد گرگانی است.

کنگره استانی شعرامام خمینی (ره)شهرستان بهمئی

همزمان با گرامیداشت بیست و هفتمین سالگرد ارتحال ملکوتی معمارکبیرانقلاب اسلامی، کنگره استانی شعردر سوگ آفتاب به میزبانی شهرستان بهمئی برگزارمی شود.

امین درخشان رئیس اداره فرهنگ وارشاداسلامی بهمئی گفت:دراین کنگره شاعران سراسر استان از همه شهرستانهای هشت گانه حضور و مشارکت دارند.

سوگواره‌ استانی تعزیه در ده زیار کرمان

مهدی صدفی مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان صدفی با اشاره به تشکیل ستادهای گرامیداشت سالگرد ارتحال امام (ره) در تمامی شهرستان‌ها و بخش‌های استان کرمان،گفت: به منظور گرامیداشت ۱۴ و ۱۵ خرداد، فعالیت‌های قرآنی، فرهنگی، هنری، نمایشگاهی و رسانه‌ای تعریف شده است. ‏

او اعلام کرد: برگزاری دعای ندبه در محل مهدیه مسجد صاحب‌الزمان (عج)، برگزاری آیین شب ارتحال در اداره‌کل آموزش و پرورش، برگزاری مراسم در مساجد شهر همراه با خواندن دعای کمیل، برگزاری ویژه‌برنامه‌های کودکان و نوجوانان در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، برگزاری مسابقات ورزشی در رشته‌های مختلف، برپایی نمایشگاه عکس، کتاب و محصولات فرهنگی و شب شعر، اجرای ویژه‌برنامه‌های صداوسیمای مرکز کرمان، دعوت از سخنرانان و صاحبنظران برای سخنرانی در ادارات و ارگان‌ها، غبارروبی و عطرافشانی گلزار شهدا، تشکیل دسته‌‌های عزاداری و برگزاری مسابقات فرهنگی و هنری از برنامه‌های گرامیداشت مناسبت‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد است.

او گفت: سوگواره‌ استانی تعزیه نیز با حضور ۱۳ گروه تعزیه‌خوان در ده ‌زیار برگزار می‌شود.‏ ‏ به گفته مسئول شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان کرمان برپایی ایستگاه‌های سلامت و صلواتی،برگزاری آیین ۱۵ خرداد در تکیه میدان‌قلعه و چاپ ویژه‌نامه، خبرنامه و کتابچه‌هایی حاوی زندگینامه‌ امام راحل از دیگر برنامه‌ها است.‏

ویژه برنامه زندگی به سبک امام روح‌الله همزمان با سالروز رحلت امام خمینی (ره) در تهران

معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران از برگزاری مجموعه برنامه‌های "زندگی به سبک امام روح‌الله(ره)" همزمان با بیست و هفتمین سالروز رحلت بنیان‌گذار انقلاب اسلامی در فرهنگسراهای مختلف این سازمان خبر داد.

به گفته معاونت فرهنگی سازمان فرهنگی هنری حجت الاسلام حسن ناصری پور ، این برنامه‌ها از نهم تا شانزدهم خردادماه با هدف تبیین آموزه‌ها و اندیشه‌های امام خمینی (ره) با استفاده از قالب‌های فرهنگی و هنری خلاق و مؤثر، تعمیق منویات مقام معظم رهبری در برگزاری مراسم سالگرد ارتحال، تحکیم و بیعت با رهبری و زنده نگه‌داشتن یاد و خاطره‌ی شهدای انقلاب اسلامی و بررسی و تحلیل تحریفات پیرامون شخصیت و جایگاه امام خمینی (ره) در مناطق 22 گانه شهر تهران برگزار می‌شوند.

ناصری پور با بیان اینکه بیش از 22 عنوان برنامه از طریق فرهنگسراهای تهران اجرا می‌شود، تاکید کرد: مجموعه برنامه‌های زندگی به سبک امام روح‌الله (ره) شامل نشست‌های موضوعی و محتوایی با محوریت تحریف حضرت امام (ره) با موضوعات ولایت فقیه، وحدت، استکبارستیزی، اشرافی‌گری، اسلام ناب محمدی در مقابل اسلام آمریکایی، ناگفته‌های مجلس خبرگان، بررسی سخنان رهبر انقلاب اسلامی در سه سال اخیر در روز 14 خرداد و منشور معنوی انقلاب اسلامی در فرهنگسراهای مختلف پایتخت، برپایی فرهنگسرای امام روح‌الله (ره) در فرودگاه مهرآباد و حرم مطهر، برگزاری ویژه برنامه "رهبرِ ره‌یافتگان" و برنامه‌های گرامیداشت یادواره‌ی شهدای 15 خرداد 1342 است.

به گفته معاون فرهنگی سازمان بر این اساس، مدیریت فرهنگی هنری منطقه یک برنامه‌های "جماران در سوگ" و "معنای دریا شدن"؛ مدیریت فرهنگی هنری منطقه 2 برنامه‌های "خورشید هدایت"، "حیرت آیینه" و "خورشید بی غروب"؛ مدیریت فرهنگی هنری منطقه 3 برنامه‌های "گلستان کتاب" و "پدر شهر مهربانی" و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 4 برنامه‌های "غروب خورشید"، "آن سوی آفتاب" و "نگارگذر تاریخ جاودان" را برگزار می‌کنند.

مدیریت فرهنگی هنری منطقه 5 برنامه "امام دل‌ها"، مدیریت فرهنگی هنری منطقه 9 برنامه "معمار انقلاب"، مدیریت فرهنگی هنری منطقه 15 برنامه "خرداد، ماه ماندگار"، مدیریت فرهنگی هنری منطقه 16 برنامه‌های "از فرهنگسرای بهمن تا حرم"، "امام در قلب کودک و نوجوان" و "مسابقه در فراق یار"، مدیریت فرهنگی هنری منطقه 17 برنامه "خورشید خرداد"، مدیریت فرهنگی هنری منطقه 19 برنامه "پرتوی از خورشید" و مدیریت فرهنگی هنری منطقه 20 برنامه "کلام پاک" را اجرا خواهند کرد.

به گفته معاون فرهنگی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، فرهنگسرای موقت امام روح‌لله (ره) در حرم مطهر به همت فرهنگسرای رضوان 13 و 14 خرداد و در فرودگاه مهرآباد به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 9 از سیزدهم تا شانزدهم خرداد برپامی‌شود. همچنین، برنامه "ره‌برِ ره‌یافتگان" 13 و 14 خرداد در گلزار شهدای بهشت زهرا برگزار خواهد شد. ویژه برنامه گرامیداشت شهدای 15 خرداد نیز به همت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 15، پانزدهم خرداد ساعت 16 در محل یادمان شهدای 15 خرداد، مزار شهدای 15 خرداد 1342 اجرا می‌شود.

55 ویزه برنامه ارتحال امام در ایلام برگزار می شود

حجت الاسلام علی چراغی پور، رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان ایلام بابیان اینکه فعالیت‌های ویژه‌ای برای امسال تدارک دیده‌شده است، گفت : تشکیل ستادهای شهرستانی با همکاری ائمه جمعه استان و فرمانداران در شهرستان‌های 10 گانه استان، اجرای برنامه ویژه در شهرستان‌ها، برپایی ایستگاه‌های صلواتی به همت کمیته امداد در سطح استان، فضاسازی سطح معابر با همکاری شهرداری، برگزاری همایش پیروان ولایت ویژه خواهران در مسجد ثارالله شهر ایلام در روز13 خرداد، توزیع ویژه اقلام فرهنگی ویژه بیست و هفتمین سالگرد ارتحال امام راحل به‌صورت استانی ازجمله این برنامه‌هاست.

چراغی پور عنوان کرد: در مجموع تعداد 55 ویژه برنامه ارتحال حضرت امام خمینی ره در ایلام به صورت متناوب برگزار خواهد شد. مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام (ره) در بیش از ٩٤٠ کانون مساجد هرمزگان حجت الاسلام احمد پهلوان مسئول دبیرخانه کانون های مساجد هرمزگان از برگزاری مراسم بزرگداشت سالروز ارتحال امام (ره ) به همت کانون های فرهنگی هنری در بیش از ٩٤٠ مسجد شهری و روستایی این استان خبر داد.

او ادامه داد: برگزاری نمایشگاه عکس، پوستر و کتاب از مراحل مختلف نهضت امام(ره) تا رحلت آن حضرت، توزیع بسته های فرهنگی بین عزاداران، مسابقه خاطره نویسی و دلنوشته، بخش دیگری از اقدامات کانون های فرهنگی هنری مساجد هرمزگان ویژه ١٤ خرداد است.

نمایشگاه نقاشی شاعرانه نادر باباحاجیانی در سنندج


نمایشگاه نقاشی شاعرانه احمد بابا حاجیانی در نگار خانه ارشاد اسلامی سنندج گشایش یافته و تا ۱۴ خرداد پذیرای علاقه مندان است. در این نمایشگاه٥١ تابلو نقاشی به سبک رئال و رنگ روغن در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است.

این نماشگاه از روز شنبه(٨خردادماه) لغایت ١٤ خردادماه به مدت ٧ روز برای بازدید عموم دایر است.

نمایش مستند" روح الله" در کاروان ارتحال شیراز

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: جامع ترین فیلمی که درباره حضرت امام خمینی (ره) ساخته شده با نام مستند" روح الله" در کاروان اعزامی از شیراز و فارس، نمایش داده می شود و در میان اعزام شوندگان نیز توزیع خواهد شد.

بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس با تاکید براینکه فیلم مستند" روح الله" به کارگردانی محمد دبوق برای ایام ارتحال حضرت امام خمینی (ه) ساخته شده، افزود: این مجموعه مستند، جامع ترین فیلمی هست که در این باره ساخته شده که به تاریخ حیات مبارک رهبرکبیر انقلاب اسلامی ایران از ولادت تا رحلت ایشان می پردازد.

این مقام فرهنگی استان اظهارداشت: مجموعه مستند " روح الله" شامل مصاحبه هایی با بیش از ٦٠ شخصیت بین المللی از کشورهای ایران، عراق، ترکیه، سوریه، مصر، فلستین، فرانسه و لبنان می باشد که بالغ بر ده هزار قطعه عکس و تصویر تلوزیونی که بسیاری از آنها برای اولین مرتبه نمایش داده شده اند، در تهیه و تولید این اثر مورد استفاده قرار گرفته است.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: جامع ترین فیلمی که درباره حضرت امام خمینی (ره) ساخته شده با نام مستند" روح الله" در کاروان اعزامی از شیراز و فارس، نمایش داده می شود و در میان اعزام شوندگان نیز توزیع خواهد شد.

بهزاد مریدی بیان داشت: فلش کارت سخنان و وصایای امام راحل و عکس های ندیده شده از امام (ره) و ده هزار پوستر ویژه ارتحال نیز طراحی شده که در کاروان اعزام استان فارس توزیع خواهد شد.

او همچنین از برگزاری مسابقه فرهنگی۱۵۰۰۰ نفری خبر داد که علاقه مندان می توانند جواب ها را به رییس کاروان یا ماشین اعزام شوندگان تحویل بدهند و بعد آنها نیز به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس، تحویل دهند تا از بین پاسخ های صحیح، برنده را انتخاب و اعلام گردد.

مریدی همچنین پانصد جلد کتاب و ۴۰۰ فیلم برای نمایش در ماشین های اعزامی را از جمله فعالیت های دیگر فرهنگی اعلام داشت و گفت: توزیع هزار نشریه و ویژه نامه چاپ شده و توزیع شربت در میان کاروان ها نیز در ایام ارتحال انجام می شود.

بداهه خوشنویسی "خط امام" در حرم شاهچراغ (ع)

بهزاد مریدی مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس از برگزاری دومین بداهه خوشنویسی "خط امام" خبر داد و گفت: به مناسبت بیست و هفتمین سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی، دومین بداهه خوشنویسی با عنوان "خط امام" در روز جمعه ١٤ خرداد در حرم مطهر احمدی ومحمدی (ع) برگزار می‌شود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد فارس با اشاره به هدف از برگزاری برنامه‌ی بداهه نویسی خوشنویسی " خط امام" عنوان داشت: در روز سالگرد عروج ملکوتی بنیانگذار انقلاب اسلامی، هنرمندان انقلابی و متعهد ما درشهر مقدس شیراز گردهم می‌آیند تا ازخط امام(ره) بگویند.

بهزاد مریدی افزود: خطاطی اشعار و مشق جملات پرمغز روشنگر حضرت امام(ره)، مرور راه ایشان است که همانا مبارزه‌ی با ظالم و گرفتن حق ضایع شده‌ مظلوم است.

او با اشاره به تعهد هنرمندان بسیجی به راه امام (ره) تصریح نمود: بداهه نویسی "خط امام" اوج تعهد در کنار تخصص را داراست که در جوار مرقد نورانی حضرت احمد بن موسی شاهچراغ (ع) که ایشان نیز یکی از خطاطان اهل بیت(ع) نیز می باشد، تعهد هنرمندان را به منصه‌ی ظهور می‌گذارد.

مدیر کل ارشاد استان افزود: پیش بینی می‌شود بیش از یکصد هنرمند خوشنویس در این برنامه حضور یافته و به کتابت اشعار و بیانات حضرت امام خمینی(ره) بپردازند، آثار خوشنویسی خلق شده در این برنامه به حرم مطهر حضرت احمدبن موسی(ع) اهدا می شود.

این مقام فرهنگی استان در پایان تاکید کرد: دومین بداهه خوشنویسی "خط امام" توسط سازمان بسیج هنرمندان فارس و با همکاری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، آستان مقدس احمدی و محمدی (ع)، انجمن خوشنویسان شیراز و معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری شیراز برگزار می شود.

سوگواره "بشنو از نی، یاد یار مهربان" در ملایر

غلامرضا جمالی‌زاده مدیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر از برگزاری سوگواره "بشنو از نی، یاد یار مهربان" روز پنجشنبه ١٣ خردادماه در مجتمع فرهنگی، هنری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی ملایر خبر داد و افزود: این برنامه شامل کارگاه خوشنویسی با حضور هنرمندان خوشنویس ملایر، برنامه مرثیه‌سرایی، نی‌نوازی، سخنرانی، شعرخوانی شاعران و... خواهد بود.

او به برپایی نمایشگاهی از آثار گرافیک یکی از هنرمندان ملایر در مجتمع فرهنگی هنری اداره ارشاد ملایر اشاره کرد و گفت: این نمایشگاه با ٤٠ تابلو شامل طراحی پوستر با موضوع رحلت امام خمینی(ره) و موضوع آزاد، سیاه مشق با تکنیک چاپ روی پارچه، تصویرسازی و... برپا شده است.

به گزارش هنر آنلاین ، جمالی‌زاده یادآور شد: این نمایشگاه همه روزه از ساعت ٨ صبح تا ١٤ تا تاریخ ١٦ خردادماه برای بازدید علاقه‌مندان برپا خواهد بود.
کد خبر: 91677
Share/Save/Bookmark