از 3 تا 6 مهر ماه
دومین جشنواره ملی موسیقی مقاومت
 
داخلی آرشيو خبر
تاريخ : دوشنبه ۲۹ شهريور ۱۳۸۹ ساعت ۱۵:۲۷
نشست خبری دومین جشنواره ملی مقاومت صبح امروز 29 شهریور با حضور سید محمد میرزمانی دبیر جشنواره، علی نعمتی معاون امور برنامه ها و کریم قربانی معاون امور ارزشیابی در محل دبيرخانه دائمی جشنواره های موسیقی برگزار شد.

به گزارش هنر نيوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی موسیقی ایران،درابتدای این نشست دبیر دومین جشنواره ملی موسیقی مقاومت با محکوم کردن هتک حرمت قرآن کریم گفت: اهانت به قرآن نه تنها اهانت به مسلمين جهان است بلكه به تمام اديان و پيامبران الهي اين توهين را تلقي و به شدت آن را محكوم مي‌كنيم.

میرزمانی بااشاره به اینکه دومین دوره جشنواره ملی موسیقی مقاومت از 3تا6 مهرماه در کرمانشاه برگزار می شود،در خصوص اهداف این جشنواره اظهار داشت: يكي از اهداف كلي اين جشنواره تجليل از هنرمندان و برگزاري آن هر سال در يكي از استان‌ها است. به نظر من جشنواره‌ها عرصه‌اي است كه سياست‌ها و ارزش‌هاي نظام ، بارور مي‌شوند و با اين عرصه رقابت بين هنرمندان ايجاد مي‌گردد. ما در هر دوره با توجه به سياست‌هاي كلان جشنواره از هنرمنداني كه فعاليت چشمگيري در حوزه موسيقي دفاع مقدس داشته‌اند، تجليل مي‌كنيم و براين اساس امسال از 10 هنرمند پيشكسوت در زمينه آهنگسازي، نوازندگي، شعر و موسيقي مقامي تجليل خواهيم كرد.

وی با اشاره به تمرکززدایی برگزاری این جشنواره در تهران بیان داشت: یکی از اهداف این جشنواره برپایی جشنواره ملی موسیقی مقاومت در سطح کشور و استان ها است. به همین دلیل سال گذشته و امسال این جشنواره را در کرمانشاه برگزار کردیم. چرا که اولاً استان کرمانشاه در جنگ تحمیلی بیشترین لطمه را متحمل شده و با وجود لطماتی که به استان وارد شده هنوز در زمینه هنری آثاری را دارد. دوم اینکه ظرفیت های استان را شناسایی و بارور نماییم.

دبیر دومین جشنواره موسیقی مقاومت با بیان اینکه از خواننده ها، آهنگسازها و نوازنده های عرصه دفاع مقدس تجلیل خواهیم کرد، در تشریح برنامه این تجلیل‌ها به خبرنگاران گفت: امسال برای اولین بار از مهندس محمد رضا جعفری بهنام (صدا بردار پیشکسوت موسیقی)، زنده یاد کیومرث میردادیان (نوازنده ترومپت)، منوچهر پناهی نژاد (نوازنده و پیشکسوت موسیقی)، مهدی شمس نیک نام (خواننده گروه کر)، حسین خزرلو زاده (سرپرست سابق دفتر موسیقی ارشاد)، غلام کویتی پور، محمد میرزا وندی (خواننده و از چهره های موسیقی ملی)، مرحوم حشمت سنجری (رهبری ارکستر سمفونیک تهران)، ابراهیم نظری (رهبر ارکستر سمفونیک) و مهیار فیروز فر (نوازنده و آهنگساز) تجلیل خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: در بخش شعر نیز از مرحوم سید حسن حسینی، قیصر امین پور و نصرالله مردانی که سه تن از شاعران حماسه سرای دفاع مقدس هستند تجلیل خواهیم کرد.

میرزمانی با بیان اینکه امسال در طراحی جشنواره بخش رقابتی وجود ندارد، عنوان کرد: سال گذشته دو مورد از اهداف جشنواره که ایجاد دبیرخانه دائم و بخش بین الملل بود محقق نشد. فعالیت اصلی ما در دبیرخانه از بعد از تعطیلات عید آغاز شد و در این مدت با شناسایی گروه ها و آثاری که در عرصه موسیقی تولید شده است، به این نتیجه رسیدیم که این آثار به حدی نیست که بخش رقابتی نیز در جشنواره داشته باشد.

وی ادامه داد: بخش رقابتی یک جشنواره بهانه ای است تا آثاری تولید شوند و ما علاقمند بودیم که آنرا برگزار کنیم اما ارگان هایی که در این خصوص فعالیت می‌کنند نیز باید ما را حمایت کنند.

میرزمانی از تولید و ساخت سه قطعه جدید موسیقی دفاع مقدسی خبر داد و افزود: سه قطعه جدید موسیقی دفاع مقدسی ساخته شده و توسط ارکستر سمفونیک صدا و سیما ششم مهر ماه در تالار انتظار استان کرمانشاه اجرا خواهد شد.

در ادامه این نشست، «نعمتی» معاون امور برنامه‌های جشنواره موسیقی مقاومت در تشریح برنامه روزهای جشنواره موسیقی مقاومت گفت: افتتاحیه جشنواره در روز سوم مهر ماه در مزار شهدای کرمانشاه برای تجلیل میثاق با شهدا برگزار خواهد شد. در همین روز، گروه موسیقی سنتی «تیام» به سرپرستی هادی منتظری و گروه «امید نو» به سرپرستی امید داور زنی برنامه خواهند داشت.

روز چهارم مهر ماه، برنامه‌ها در دو بخش از ساعت 16:30 با اجرای گروه موسیقی سنتی «آوا» به سرپرستی ابراهیم همتی و گروه «آوای بیستون» به سرپرستی علی احمدی و گروه تنبور نوازان، آغاز می‌شود.

در بخش دوم که از ساعت 19 شروع می‌شود، گروه موسیقی «مقام چيلر» از بندر تركمن به سرپرستي تاج‌وردي پيكر و گروه موسیقی مهرگان برنامه خواهند داشت.

روز پنجم مهر، محمدرضا عقیلی قطعاتی را برای سازهای بادی ارکستر بادی سمفونیک تنظیم کرده است که این قطعات به خوانندگی «مهرداد کاظمی» و «رشید وطن دوست» اجرا خواهدشد.

روز ششم مهر، نیز اختتامیه دومین جشنواره موسیقی مقاومت با حضور مسئولین جشنواره و استان با اجرای ارکستر سمفونیک که سه قطعه جدید را اجرا خواهد کرد، برگزار خواهد شد.



کد خبر: 17057
Share/Save/Bookmark