۵ میلیارد تومان هزینه کامل مرمت موزه هنرهای معاصر تهران /  ۳۲۵۹ اثر گنجینه موزه ثبت شده و ۵۱۲ اثر دیگر در شرایط نامعلوم!
مدیرکل هنرهای تجسمی در نشست خبری اعلام کرد؛
۵ میلیارد تومان هزینه کامل مرمت موزه هنرهای معاصر تهران / ۳۲۵۹ اثر گنجینه موزه ثبت شده و ۵۱۲ اثر دیگر در شرایط نامعلوم!
مدیرکل جدیدهنرهای تجسمی ‌معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ خبر داد هزینه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تا امروز، یک و نیم میلیارد تومان برآورد و ۵ میلیارد تومان تا پایان کار تخمین زده شده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۴۳
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ،‌ صبح امروز نشست خبری هادی مظفری مدیرکل جدیدهنرهای تجسمی ‌معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

وی در این نشست خبری گفت: از روزی که وارد حوزه تجسمی ‌شدم، قبل از هر پیش داوری تصمیم گرفتم به سراغ انجمن‌های هنری بروم تا درباره مسایل حال و آینده‌شان صحبت کنیم و امروز می‌توانم ادعا کنم با مسایل انجمن‌ها آشنا هستم و از مسایل اصلی آنها اطلاع دارم.

مظفری با اشاره به سامانه «جام» برای ثبت آثار هنری گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران بیان کرد: تلاش‌های مدیران قبلی مرکز هنرهای تجسمی ‌برای ثبت آثار هنری به نتیجه رسید و قرار شد که اطلاعات هر اثر گنجینه در سامانه «جام» ثبت شود، اما چون این سامانه برای آثار میراث فرهنگی طراحی شده است مسایل پیش‌بینی نشده‌ای دارد که در آینده‌ای نزدیک به نتیجه می‌رسد.

وی درباره گنجینه موزه هنرهای معاصر و معضلات و حاشیه‌های آن نیز توضیح داد: اتفاقاً یکی از موضوعات جدی حوزه تجسمی، موزه هنرهای معاصر تهران و گنجینه این موزه است. در حال حاضر، ۳۲۵۹ اثر گنجینه موزه ثبت شده و ۵۱۲ اثر دیگر نیز در شرایط نامعلومی در اختیار موزه است که ثبت آنها در حال بررسی است.

مدیرکل جدیدهنرهای تجسمی ‌معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی‌ درباره نظارت بر گالری‌ها و نمایشگاه‌های هنری که در گالری‌ها برگزار می‌شود، گفت: ما دو نوع نظارت در وزارت ارشاد داریم؛ اولین نوع نظارت، نظارت بر نشر، تئاتر، موسیقی و سینما است که یک اثر قبل از تولید مورد نظارت و ممیزی قرار می‌گیرد. نوع دوم نظارت، نظارت بر مطبوعات است که مدیرمسئول یا مدیر رسانه‌ای مسئولیت نظارت را عهده دار است و پس از انتشار یک مطلب اگر مشکلی وجود داشت، نظارت صورت می‌گیرد. ما در نظارت بر گالری‌ها از نوع دوم استفاده می‌کنیم و مسئولیت نظارت را بر عهده گالری‌داران گذاشتیم که طبیعتاً خیلی هوشمندانه‌تر است.

مظفری در ادامه آماری از گالری‌های فعال کشور ارایه کرد و افزود: ۲۶۱ گالری مجوزدار در تهران و ۲۷۳ گالری مجوزدار در شهرستان‌ها داریم و در مجموع ۵۳۰ گالری در کشور مجوز فعالیت دارند که در این میان تنها ۱۰ درصد آنها یعنی ۷۰ گالری فعالیت اقتصادی و شناسایی هنرمندان را انجام می‌دهند که این میزان باید افزایش یابد و باید کاری کنیم که گالری‌ها در معرفی هنرمندان و اقتصاد هنر اثرگذار باشند. بر همین اساس در هفته دوم مسئولیتم با جمعی از گالری داران جلسه ای گذاشتم و خواهان همبستگی آنها با هم شدم تا شاهد اتفاقات و آرت فرهای موفقی از آنها باشم.

به گفته وی، هزینه مرمت موزه هنرهای معاصر تهران تا امروز، یک و نیم میلیارد تومان برآورد و ۵ میلیارد تومان تا پایان کار تخمین زده شده است.

مظفری در بخش دیگری از این نشست درباره مرمت موزه هنرهای معاصر تهران و مراحل آن گفت: ۹۸ روز از مرمت موزه گذشته است و طبق جدول زمان بندی ۱۱۶ روز دیگر باقی مانده است و امیدوارم طبق برنامه کار مرمت را به پایان ببریم. نزدیک به ۱۶۰ جبهه کاری در بازسازی موزه داریم؛ ۳۴ درصد پیشرفت در بام، ۲۶ درصد پیشرفت در نما، ۱۶ درصد پیشرفت در محوطه، ۱۸ درصد پیشرفت در گالری‌ها، ۱ درصد پیشرفت در گنجینه، ۳ درصد پیشرفت در سرویس‌های بهداشتی و در مجموع ۲۱ درصد پیشرفت کار داشته‌ایم که طبق برنامه باید ۳۳ درصد باشد. راندمان حال حاضر ۶۵ درصد است که طی ماهای گذشته کمتر بوده است.

وی تاکید کرد: موزه ای که سال ۵۶ افتتاح شده و کاری جدی در مرمت آن صورت نگرفته است، ما را با اتفاقات پیش بینی نشده ای مواجه کرده است تا مشکلات رفع شود و این موارد در زمان بندی پروژه تاثیر دارد. همچنین نوسانات نرخ ارز و تاثیرات اقتصادی و اجتماعی سبب تغییر در پروژه و زمان بندی شده است.

مظفری مشکل جدی موزه هنرهای معاصر تهران را در بحث اطفای حریق و آتشنشانی دانست و در مورد بیمه آثار موزه افزود: تا زمانی که ارزش آثار مشخص نشود، بیمه آنها نیز مشخص نخواهد شد و امکان بیمه واقعی را نخواهیم داشت.

مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی ‌وزارت ارشاد در مورد واگذاری موزه هنرهای معاصر تهران توضیح داد: زمانی که موضوع واگذاری موزه مطرح شد، هنرمندان، واکنش و حساسیت مناسبی از خود بروز دادند و امیدواریم پرونده واگذاری موزه بسته شده باشد.

وی در ادامه نشست درباره واگذاری دوسالانه‌ها به انجمن‌های تجسمی ‌سخن گفت و تاکید کرد: وظیفه دولت برگزاری دوسالانه نیست اما ما می‌توانیم این مسئولیت را به انجمن‌های هنری واگذار کنیم تا خودشان برگزاری این دوسالانه‌ها را برعهده گیرند. از طرف دیگر برنامه‌ها و رویدادهایی که انجمن‌ها هر سال برگزار می‌کنند، به نظر من جذاب تر از برگزاری بینال‌ها است. انجمن‌ها باید با تمام قابلیت‌هایشان به میدان بیایند تا هر ۴۵ روز یک بینال برگزار شود. در این میان ارتباط بین مرکز هنرهای تجسمی ، موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه توسعه هنرهای تجسمی ‌ایران باید اصلاح شود.





کد خبر: 96979
Share/Save/Bookmark