عزم راسخی برای اجرای ابلاغیه نهاوندیان وجود ندارد/ تسهیلات برای گردشگران خارجی جهت خرید صنایع دستی با کارت ‌اعتباری
مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی:
عزم راسخی برای اجرای ابلاغیه نهاوندیان وجود ندارد/ تسهیلات برای گردشگران خارجی جهت خرید صنایع دستی با کارت ‌اعتباری
مدیرکل جدید دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی از تلاش فروشگاه‌داران برای حذف مالیات خبرداد.
 
تاريخ : سه شنبه ۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۳۰
«پویا محمودیان» در گفت و گو با خبرنگار هنرنیوز از  برگزاری نخستین جلسه میز صنایع دستی در سازمان توسعه تجارت خبرداد و هدف اصلی برگزاری این جلسه را بررسی مشکلات، مسائل و راهکارها همچنین کمک به صنایع دستی عنوان کرد. 
مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی افزود: همچنین در حال آماده کردن پیشنهاداتی برای شورای عالی صادرات کالاهای غیر نفتی هستیم که رییس سازمان میراث فرهنگی نیز عضو آن شورا هستند.

عزم راسخی وجود ندارد

وی درباره فرجام ارسال ابلاغیه محمد نهاوندیان -رییس پیشین اتاق بازرگانی ایران و رئیس دفتر رئیس جمهور و نهاد ریاست جمهوری ایران- به همه وزارتخانه ها، دستگاههای دولتی، نهادهای انقلاب اسلامی و استانداریهای سراسر کشور برای خرید هدایای غیر نقدی خود از صنایع دستی گفت: ایشان در آن ابلاغیه تاکید کرده بودند که برای تحقق شعار اقتصاد بدون نفت و ظرفیت بالقوه و شایان توجهی که صنایع دستی در عرصه‌های اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی برخوردار است و همچنین به منظور جلوگیری از تداوم آسیب‌های جدی وارده در سنوات اخیر بر هنرمندان و صنعتگران این عرصه همه دستگاههای فوق در جهت حمایت و تقویت این قشر ضمن استفاده و خرید اقلام پر شمار و متنوع صنایع دستی در مناسبت‌های مختلف و اهدای کالاهای فرهنگی دست ساخت هنرمندان ایران، با افزایش میزان تقاضا در اقتصاد این بخش، موجبات رونق و توسعه این هنر- صنعت ملی و مذهبی را فراهم سازند.

او ادامه داد: متأسفانه پیش از این نیز طرح اختصاص جوایز غیر نقدی بانک‌ها به صنایع دستی را داشتیم که مشارکت فعالی در این زمینه صورت نگرفت.همچنین با وجود ارسال ابلاغیه آقای نهاوندیان عزم راسخی مبنی بر اجرای این دستورالعمل از سوی دستگاه‌های مختلف تا کنون وجود نداشته است. پیش از این نیز در قانون بودجه سال ۱۳۹۰ وزارتخانه‌‌ها و سازمان‌‌های دولتی موظف شدند که یک ‌دهم درصد از اعتبارات عمرانی سال۹۰ خود را به خرید صنایع ‌دستی و آثار تجسمی اختصاص دهند که حتا با افزودن تبصره‌ای تا خرداد ۹۱ دستگاه‌های مختلف می‌توانستند چنین اقدامی را تحقق ببخشند که این طرح هم با استقبال در خوری روبه رو نشد.

محمدیان تأکید کرد: تحقق این ابلاغیه نیازمند رایزنی و تعامل بیشتر با دستگاه‌های مختلف است.

فرجام معافیت مالیاتی 

مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی در مورد دستآورد هم اندیشی بازرگانی داخلی صنایع دستی گفت: این نخستین نشست با فروشگاه‌داران صنایع دستی کل کشور به عنوان آخرین حلقه زنجیره فروش و با هدف بررسی مشکلات این افراد بود که جناب اقای سلطانی‌فر هم دعوت ما را پذیرفتند و حدود سه ساعت از نزدیک پای درد دل این افراد در خصوص فروش داخلی صنایع دستی نشستند و قول‌های خوبی هم در خصوص رفع مشکلات و موانع دادند.

وی درباره مشکلات فروشندگان داخلی صنایع دستی اظهار کرد: تولیدکنندگان و صادرکنندگان صنایع دستی از مالیات معاف هستند اما در این میان فروشندگان داخلی صنایع دستی که یکی از مهمترین گروه‌ها در مبحث بازرگانی داخلی هستند از مالیات معاف نیستند. که اقای سلطانی‌فر قول دادند پس از جمع‌بندی مباحث، با وزیر اقتصاد و دارایی برای رسیدن به یکسری راه‌کارهای عملی وارد گفت و گو شوند.

آیا گردشگران خارجی با کارت ‌اعتباری صنایع دستی می‌خرند؟

او همچنین به افزایش گردشگر خارجی اشاره کرد و گفت: این گروه متمایلند تا با کارت اعتباری خود از فروشگاه‌ها خرید کنند، اما به دلایل مشکلات تحریم امکان خرید با کارت اعتباری برای آنها مقدور نیست و غالباً در خرید مخصوصاً وقتی رقم‌ها افزایش می‌یابد با مشکل مواجه می‌شوند. با توجه به عدم وجود یک سیستم پرداختی درست علی رغم تمایل زیاد گردشگران خارجی به خرید صنایع دستی، رییس سازمان میراث فرهنگی مذاکراتی را با دکتر سیف- رییس بانک مرکزی- و دکتر همتی- رییس بانک ملی- انجام دادند تا سیستمی طراحی شود که هنگام ورود گردشگران به ایران در فرودگاه‌ها ارز آنها تبدیل و کارت شتابی به آنها ارائه شود تا به راحتی خرید کنند، زمانی هم که خواستند از کشور خارج شوند، کارت مربوطه باطل و باقی ارز به آنها تحویل داده شود.

تجدید نظر در قوانین فروش

محمودیان همچنین مبحث تعزیرات را یکی دیگر از مشکلات فروشگاه‌داران داخلی عنوان کرد و توضیح داد: بر اساس قوانین موجود این طیف یک مبلغ مشخصی را می‌توانند به قیمت اصلی کالا اضافه کرده و آن را بفروشند که فروشگاه‌داران خواستار تجدید نظر در این قوانین شدند چرا که این اجناس کالاهایی ساخته شده با دست هستند.

او اضافه کرد: مقررشد کمیته‌ای از نماینده اصناف صنایع دستی و گروه‌های مرتبط با معاونت برگزار شود تا به یک رقم قابل قبولی برسیم.

مدیرکل دفتر صادرات معاونت صنایع‌دستی فقدان اتحادیه صنفی مستقل صنایع دستی در سطح کشور را یکی دیگر از مشکلات مطرح شده دانست و اظهار کرد: همچنین عرضه کالاهای چینی یا غیر صنایع دستی در سطح وسیع مخصوصاً در بناهای تاریخی، ضعف در بازاریابی و نبود برند قدرتمند برای حمایت از محصولات صنایع دستی در بازار داخلی یکی دیگر از این مشکلات است.

برگزاری نمایشگاه تخصصی فروشندگان صنایع دستی 

محمودیان همچنین از پیشنهاد برگزاری نمایشگاه تخصصی فروشندگان صنایع دستی در سطح کشور برای نخستین بار خبرداد و گفت: تا پیش از پایان سال ۹۳ تلاش می‌کنیم تا تحقق این پیشنهاد را در دستور کار داشته باشیم. همچنین چگونگی بهره‌گیری از ظرفیت هتل‌ها برای چیدمان دکورها با صنایع دستی بررسی شد.

کد خبر: 76809
Share/Save/Bookmark