«فیلم خوب» در همه دوره‌های جشنواره فجر نایاب است
حمید رضا مدقق در گفتگو با هنرنیوز:
«فیلم خوب» در همه دوره‌های جشنواره فجر نایاب است
یک منتقد سینمایی گفت: تجربه نشان داده است که در همه دوره‌های جشنواره فیلم فجر، تعداد کمی فیلم خوب و تعداد بیشتری فیلم‌های متوسط خوب داریم و بقیه فیلم‌ها ضعیف هستند که دوره سی و سوم نیز از این استثناء جدا نبود.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۲۲
حمید رضا مدقق منتقد سینمای ایران در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد فیلم‌های سی و سومین دوره جشنواره فیلم‌های فجر افزود: واقعیت این است که در همه دوره‌ها و در همه جشنواره‌های فیلم فجر، ما همیشه شاهد تعداد کمتری فیلم خوب بودیم که معمولا از چارچوب قوی و استخوانداری برخوردار بودند و تعداد زیادی هم، فیلم‌های متوسط خوب داریم و بقیه فیلم‌ها، ضعیف هستند که این فیلم‌های ضعیف هم، بستگی به سلیقه مخاطبین دارد. اگر چه نمی‌شود با قاطعیت گفت که چرا این گونه است؟ ولی معمولا همیشه همین حالت بوده است.

وی با اشاره به ورود فیلمسازان جوان به عرصه تولید فیلم‌های سینمایی یاد آور شد: برای اینکه فیلم‌های این فیلمسازان دچار اکران سوزی نشوند. باید تعداد سالن‌های سینما افزایش پیدا کند چرا که نمی‌شود جلوی ورود فیلمسازان جوان را گرفت به این دلیل که ممکن است فیلم‌های شما در اکران به خوبی دیده نشوند.

حمید رضا مدقق با بیان اینکه باید چرخه اکران ساماندهی شود و تعداد سالن‌های سینما افزایش پیدا کند تصریح کرد: اگر چه هم اکنون شاهد افزایش تعدادی سالن سینما در سطح کشور هستیم. اما هنوز هم این تعداد سالن سینما برای جمعیت کشور ما بسیار کم است و ما نسبت به استاندارد جهانی به لحاظ سالن‌های سینما در مضیقه هستیم.

وی اظهار داشت: خوشبختانه در حال حاضر، فن آوری فیلمسازی نسبت به قبل ارزان‌تر و راحت‌تر شده است. ضمن اینکه ذوق و شوق بین فیلمسازان نسبت به ورود به عرصه سینما نیز بیشتر شده و امکانات راحتری در اختیار آنان قرار گرفته است که همین عوامل، موجب شده حضور بیشتری از علاقه مندان را به عرصه فیلمسازی در حوزه سینما شاهد باشیم. بنابراین لازم است تا تعداد سالن‌های سینمای کشور روز به روز افزایش یابد.

این منتقد سینمایی با اشاره به رسانه‌های تصویری گفت: در حال حاضر رسانه‌ها به سمتی در حرکتند که همه آنان با همدیگر در حال هم پوشانی هستند و شما هر رسانه‌ای را که در نظر بگیرد تقریبا به مدد اینترنت، تصویری شدند. لذا مجموعه این فن آوری‌ها باعث شده که خیلی‌ها به راحتی وارد فضای فیلمسازی بشوند. ضمن اینکه کشور ما هم کشور جوانی است و معمولا فیلمسازی می‌تواند نظر بسیاری از جوانان را به خود جلب نماید.

حمید رضا مدقق در مورد سینماگرانی که سیمرغ به خانه بردند افزود: با توجه به اعضای هیات داوران که همه از صاحب نظران و بزرگان سینمای ایران بودند تقریبا می‌شود گفت که عدالت به نوعی برقرار شده است هر چند که همیشه بحث داوری یک بحث سلیقه‌ای بوده است.

به گفته وی فیلم‌های «جامعه دران»، «رخ دیوانه»، «عصر یخبندان» و «من دیه گو مارادونا هستم» را از بهترین آثار فیلمسازانشان ذکر کرد.

وی با اشاره به استقبال از فیلم‌های جشنواره فیلم فجر یاد آور شد: امسال هم مثل سالهای قبل، استقبال از فیلم‌های جشنواره فجر خوب بود لااقل در برج میلاد که من حضور داشتم استقبال سینماگران و رسانه‌ها از فیلم‌های جشنواره فجر خوب بوده است و خوشبختانه نشست‌های بعد از نمایش فیلم هم با قوت و استقبال از رسانه‌ها روبرو بود و اصحاب مطبوعات و رسانه‌ها توانستند فضای گرم و خوبی را ایجاد کنند.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 79329
Share/Save/Bookmark