حضور بیشترین آثار خارجی در این  دروه از جشنواره / تئاتر ها در شب اجرا مورد نقد قرار می گیرند
گزارش هنرنیوز از نشست جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان؛
حضور بیشترین آثار خارجی در این دروه از جشنواره / تئاتر ها در شب اجرا مورد نقد قرار می گیرند
دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در پاسخ به هنرنیوزگفت: با وجودی که برخی گروه های خارجی را به لحاظ تامین بودجه نتوانستیم به جشنواره دعوت کنیم اما امسال بیشترین آثار خارجی در جشنواره حضور خواهند داشت.
 
تاريخ : يکشنبه ۱۲ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۸
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، ظهر امروز ؛ نشست رسانه‌ای دوازدهمین جشنواره بین المللی تئاتر خیابانی مریوان با حضور مهدی شفیعی مدیر کل هنرهای نمایشی و فاتح بادپروا، دبیر جشنواره برگزار گردید.

شفیعی که تنها برای رونمایی از پوستر این جشنواره حضور داشت اما قبل از رونمایی ، دقایقی را به معرفی جشنواره تئاتر خیابانی مریوان اختصاص داد و با بیان اینکه این جشنواره یکی از مهمترین رویدادهای تئاتری و بزرگترین اتفاق نمایش های خیابانی است ادامه داد: خوشبختانه اقشار مختلف مردم استان کردستان با علاقه به دیدن تئاتر می آیند و مدیران هم همراه جشنواره شده اند و این درحالی است که انتخاب آقای فاتح بادپروا به عنوان دبیر این جشنواره یک اتفاق خوب محسوب می شود.

در ادامه دبیر جشنواره تئاتر مریوان تصریح کرد: این جشنواره از 17 شهریور با پذیرش گروه‌ها آغاز می شود و هجدهم کارناوال باشکوهی با حضور مردم برگزار خواهد شد.

به گفته وی ، شکل گیری تئاتر خیابانی مریوان به سال 62 و به زمان جنگ برمی گردد.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان با بیان اینکه امسال طرح و ایده و بخش کودک به روند جشنواره اضافه گردیده است خبر داد 72 اثر در بخش مسابقه آزاد ، 26 اثر در بخش آیینی و 5 اثر در بخش کودک انتخاب شدند.

بادپروا در مورد بخش بین الملل این جشنواره خبر داد که با 100 کمپانی برای حضور در این جشنواره مکاتبه شده اما در نهایت تئاترهایی از کشورهایی همچون اسپانیا، فرانسه، آذربایجان، برزیل، اوکراین، اقلیم کردستان در این جشنواره حضور خواهند داشت.

دبیر دوازدهمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی مریوان در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید« چرا علی رغم مکاتبه با 100 کشور برای حضور در این جشنواره ، تنها 6 کشور برای حضور انتخاب شدند؟» گفت: با وجودی که برخی گروه های خارجی را به لحاظ بودجه نمی‌توانستیم به جشنواره دعوت کنیم اما خوشبختانه امسال بیشترین آثار خارجی در جشنواره حضور دارند هر چند که تلاش می کنیم تعداد تئاتر های خارجی را در جشنواره سال آینده به 10 کشور افزایش دهیم.

وی در مورد سوال بعدی خبرنگار هنرنیوز که از ضبط تصویری تئاترها به هنگام اجرا سوال کرد خبر داد که همه تئاترها تصویربرداری می‌شود و در اختیار علاقه مندان قرار خواهد گرفت.

دبیر جشنواره توضیح داد: در بخش تجلیل ها امسال جشنواره را با پاسداشت شهرام کرمی و تقدیر از دو هنرمند تئاتر خیابانی نامغ خدایار و فرامرز قلیچ خوانی برگزار می‌کنیم.

وی با بیان اینکه امسال تئاترها در همان شب مورد نقد و بررسی قرار خواهند گرفت ، از سه حوزه کودک، آکادمی بدن و ایده تا اجرا به عنوان مواردی یاد کرد که در این دوره ، کارگاههای آموزشی برگزار خواهد شد.

رونمایی از دو کتب در حوزه تئاتر و افتتاح پورتال تخصصی جشنواره از برنامه دیگر جشنواره بود که دبیر جشنواره به آنان اشاره کرد.

بحث بودجه از دیگر مواردی بود که وی به آن اشاره کرد و گفت: 259میلیون از خود استان کردستان برای این جشنواره بودجه اختصاص یافته ضمن اینکه مرکز هنرهای نمایشی نیز بودجه بهتری نسبت به سال قبل به این جشنواره تخصیص داده است.

بادپروا در خصوص حضور تئاترهای مریوان در جشنواره تئاتر فجر گفت تلاش می کنیم تا کارهای بیشتر و با کیفیتی امسال از مریوان به فجر راه پیدا کنند.

کد خبر: 95169
Share/Save/Bookmark