نگاه ما به آثار پلیسی «درمانگرا» است
معاونت اجتماعی ناجا در گفتگو با هنرنیوز:
نگاه ما به آثار پلیسی «درمانگرا» است
سردارسعید منتظرالمهدی معاونت اجتماعی ناجا گفت: نگاه ما در فیلم‌ها و سریال‌های پلیسی یک نگاه درمانگرا به معضلات اجتماعی است.
 
تاريخ : يکشنبه ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۱
سردار دکتر سعید منتظرالمهدی معاونت اجتماعی ناجا و مدیر موسسه ناجی هنر در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنرنیوز در مورد سریال‌های پلیسی که از تلویزیون پخش می‌شود افزود: برای اینکه فیلمنامه‌های پلیسی به واقعیت نزدیک‌تر باشد بهتر این است قبل از اینکه بخواهد فیلمنامه‌ای به مرحله نگارش در بیاید نظارت اصلی بر روی این فیلمنامه‌ها صورت بگیرد تا در هنگام ساخت مشکلی پیش نیاید. چرا که ما معتقدیم باید نگاه حاکم بر فیلمنامه، یک نگاه «درمان گر» دراین حوزه باشد. این درحالی است که باید بپذیریم هر اثری که پیرامون پلیس ساخته می‌شود باید دارای یک پیوست فرهنگی باشد. به عبارت دیگر، باید فضای اخلاقی و دینی بر سریال‌ها و فیلم‌هایی که به موضوع پلیس و نیروی انتظامی می‌پردازند حکمفرما باشد تا کاراکتر‌ها و شخصبت‌هایی که در این آثار وجود دارند برای مخاطب تاثیر گذار باشند.

وی ادامه داد: خوشبختانه بسیاری از فیلمسازان حرفه‌ای ما نشان دادند که به حوزه پلیس و نیروی انتظامی واقفند و به دلیل اینکه در کار خود حرفه‌ای و خبره هستند و از دانش و اندیشه کافی در این زمینه برخوردارند خودشان به درستی می‌دانند که چگونه باید فیلمنامه‌های پلیسی را به تصویر بکشند تا هم پلیس، اقتدار داشته باشد و هم اینکه پلیسی را که مخاطب در تلویزیون می‌بیند نمود عینی در جامعه داشته باشد. نباید پلیس در مجموعه‌های پلیسی به گونه‌ای تصویر شود که نمود بیرونی نداشته باشد. لذا ما هم خودمان را موظف می‌دانیم که به این فیلمسازان کمک کنیم تا این دوستان بتوانند آثار خوب ملودرام و حتی سایکو درام در این زمینه خلق کنند.

سردار سعید منتظرالمهدی معاونت اجتماعی ناجا و مدیر موسسه ناجی هنر تصریح کرد: البته ما سر هر پروژه‌ای، کار‌شناس نیروی انتظامی داریم تا حضور پلیس را در فیلم‌ها و سریال‌ها بررسی کنند تا حضور پلیس مطابق با قانون و مقررات و همچنین شانیت پلیس باشد. لذا همکاری و تعامل فیلمسازان با این مشاوران می‌تواند خطاهای فیلم را نسبت به تصویر درست از پلیس را کاهش دهد.

معاونت اجتماعی ناجا و مدیر موسسه ناجی هنر در پاسخ به این سوال که به نظر می‌رسد نگاه پلیس در فیلم‌ها و سریال‌ها به شخصیت پلیس، قدری تلطیف یافته و ما دیگر شاهد یک پلیس کاملا سفید و بی‌حاشیه‌ای در فیلم‌ها و مجموعه‌های پلیسی نیستیم اظهار داشت: سعی کردیم فضا را تلطیف کنیم. به عبارت بهتر، نیروی انتظامی همواره تلاش کرده است تا فیلم‌ها و مجموعه‌های پلیسی را به گونه‌ای ارائه دهد که واقعیت‌های درون اجتماع به خوبی دیده شود. بنابراین ارائه یک کاراکتر کاریزماتیک پلیس سبب می‌شود تا مردم پلیس را بیشتر دوست داشته باشند. البته قصدمان این نیست که اعلام کنیم پلیسی را که مردم در فیلم‌ها و مجموعه‌های تلویزیونی می‌ببینند دقیقا شبیه پلیسی است که در کوچه و خیابان می‌بینند بلکه می‌خواهیم با ساخت این نوع از آثار به مردم و به پرسنل خودمان نشان دهیم که پلیس ایده آل باید این شکلی باشد.

سردار سعید منتظرالمهدی در مورد تجهیزات پلیسی که معمولا در برخی از سریال‌ها و یا فیلم‌های پلیسی در اختیار پلیس قرار دارد گفت: آن تجهیزاتی را که تماشاگران در سریال‌ها و فیلم‌های پلیسی مشاهده می‌کنند واقعا در اختیار پلیس ایران است و به هیچ عنوان غلوی در کار نیست. ما حتی تجهیزات و ابزارهای پیشرفته دیگری در اختیار داریم که به دلیل امنیتی نمی‌توانیم آنان را نمایش دهیم و در نتیجه آنان را در آثار پلیسی استفاده نمی‌کنیم این درحالی است که واقعا پلیس ایران به لحاط توان نظامی بسیار قوی و مقتدر است.

معاونت اجتماعی ناجا و مدیر موسسه ناجی هنرافزود: معتقدم اگر پلیس اقتدار نداشته باشد نمی‌تواند کارایی مناسبی در برخورد با مجرمین و در مباحث پیشگیری از جرم داشته باشد. البته از سوی دیگر بر این باوریم که پلیس ایران باید ابزار و قدرت خودش را در اختیار فکر و اندیشه قرار دهد تا بتواند در ماموریت‌های محوله موفق عمل کند.


کد خبر: 77745
Share/Save/Bookmark