فیلم‌‌هایمان هم کودکان و نوجوانان را جدی نمی‌گیرند
غلامرضا رمضانی در گفتگو با هنرنیوز:
فیلم‌‌هایمان هم کودکان و نوجوانان را جدی نمی‌گیرند
غلامرضا رمضانی گفت: برای ساخت فیلم‌هایی درباره کودکان و نوجوانان بیش از یک فیلم معمولی باید تحقیق شود اممسفانه به دلیل اینکه آن‌ها را جدی نمی‌گیریم این اتفاق نمی‌افتد.
 
تاريخ : يکشنبه ۲۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۴۲
غلامرضا رمضانی اولین کارگردانی بود که حضورش در بخش سودای سیمرغ قطعی شد. داستان فیلم «فرار از قلعه رودخان» به کارگردانی غلامرضا رمضانی به دانش‌آموزانی از شهرستان میبد می‌پردازد که همراه معلم خود به اردوی شمال رفته‌اند و معلم که به آن‌ها قول دریا داده است به دلایلی به قول خود عمل نمی‌کند. تعدادی از دانش‌آموزان تصمیم می‌گیرند از قلعه رودخان برای رفتن به دریا فرار کنند که در میانه راه به افراد خلافکار برخورد می‌کنند و داستان ادامه پیدا می‌کند. به بهمین بهانه گفتگویی با وی داشتیم. که خلاصه آن در ذیل آمده است:

چگونه بازیگرانتان را انتخاب کردید؟

برای انتخاب بازیگر ابتدا یک فراخوان از طریق آموزش و پرورش دادیم. همانطور که می‌دانید برای ساختن یک کار کودک و همچنین استفاده از بچه‌ها باید بسیار دقت کرد تا بهترین اتخاب را داشته باشیم.

آیا برای بازی گرفتن از کودکان مسیر خاصی را در پیش می‌گیرید؟

در واقع برای استفاده از کودک در یک فیلم و بازی گرفتن از آن هر کارگردانی یک شیوه دارد و من هم به همین صورت اما تنها تلاشم این است که کاری کنم تا کودک و نوجوانی که قرار اسدر جلوی دوربین من حضور پیدا کند اصلاً بازی نکند و تنها خودش باشد اگر این اتفاق بیافتد به نظرم گام بزرگی برای آنچه که می‌خواهیم برداشته‌ایم. البته در مرحله انتخاب بازیگر هم باید بسیار دقت کرد چرا که اگر فردی که به نقش بسیار نزدیک است را بیابیم و از آن استفاده کنیم قطعاً راحت‌تر می‌توانیم به خواسته‌های من در فیلم برسیم. کودکان دنیای خودشان را دارند باید آن را شناخت و به ن جهت داد.

آیا در ارتباط با فیلم‌های دیگری که قرار است در بخش سودای سیمرغ همراه فیلمتان حضور داشته باشند اطلاعاتی دارید؟

فقط نام فیلم‌ها را می‌دانم و اطلاعات خاص دیگری ندارم و از همین طریق متوجه شده‌ام که چه کارگردان‌های دیگری در این دوره از جشنواره بین المللی فیلم فجر حضور دارند. امیدوارم با معرفی کارگردان‌های جدید روند خوبی در سینما به وجو بیاید و شرایط برای فعالیت جوان‌تر‌ها نیز فراهم شود.

با توجه به تلاش شما برای نشان دادن دغدغه کودکان در فیلم‌‌هایتان در حال حاضر یکی از مهم‌ترین دغدغه این گروه سنی چیست؟

دغدغه اصلی کودکان و نوجوانان اختلاف نسل آن‌ها است ان‌ها نگران این هستند که توسط نسل‌های قبل خیلی ددرک نمی‌شوند چرا که آن‌ها به یکباره با انبوه تکنولوژی اشنا شدند و نسل‌های قبل با آن بیگانه هستند و تلاشی نداشتند که خودشان نیز با این ابزار آلات شنا شوند سرگرمی کودکان امرز با ما بسیار متفاوت است در نتیجه خواسته‌‌هایشان تفاوت دارد باید آن‌ها را شناخت و به درستی با آن برخورد کرد. مسئله اای که در اتباط با بچه‌ها متوجه شدم و آن‌ها بسیار از آن رنج می‌برند جدی نگرفتن آن ا توسط بزرگ‌تر‌ها در جامعه و حتی خانواده است.

ایا قبل از اینکه فیلم بسازید توجه می‌کنید که در مورد آن‌ها فیلم می‌سازید یا برای آن‌ها؟

دنیای کودکان را در تمام جهات دوست دارم و هر آنچه که به آن‌ها مرتبط می‌شود برایم جذاب است خیلی فرق ندارد که در مورد کودکان فیلم بسازم یا برای آن‌ها مهم این است که از این طریق با آن‌ها در ارتباط هستم و کاری برایشان انجام می‌دهم اما علاقه دارم زمانی که فیلمی در مورد کودکان و نوجوانان ساخته می‌شود جامعه از ن استقبال کند و مسئولین و مندیران فرهنگی برای حمایت از آن تلاش کنند تا این گونه فیلم‌ها را به جامعه معرفی کنند. از این طریق می‌توانیم بزرگ‌تر‌ها را متوجه دغدغه‌های این گروه سنی کنیم.

متاسفانه خیلی کودکان و نوجوانان جدی گرفته نمی‌شوند این در آثاری که در ارتباط با آن‌ها است به خوبی دیده می‌شود ایراد کار در کجا است؟

کمبود اطلاعات در باره‌ها. این گونه فیلم‌ها باید با تحقیق و پژوهش ساخته شوند در حقیقت با این فیلم‌ها روحیات کودکان. آرزوهای آن‌ها را به تصویر می‌کشیم و همچنین خطراتی که تربیت و فرهنگ آن‌ها را به مخطره می‌اندزد با راهنمایی‌های غلط و غیر اصولی می‌توانیم در تربیت جامعه ناآگاه گام برداریم این کودکان نسل آینده را تشکیل می‌دهند و قرار است مدیریت‌های مختلف را در کشور به دست بگیرند د نتیجه نباید به سادگی از آن‌ها گذشت.

آیا جشنواره فجر توانسته در طی این سال‌ها بر روند فیلم سازی ددشور تاثیر گذار باشد؟

هنوز احساس می‌کنم در جشنواره فیلم فجر در طی این سال‌ها تغییر انچنانی رخ نداده است و در مجموع انتظار تغییر خاصی را ندارم. نمی‌توان شعار داد باید اتفاقات را به عمل ببینیم. درباره آ «چه که در حال وقوع در سینما است می‌توان صحبت کرد نه اینکه مدیری بگوید قرار است فلان کار را انجام دهیم و ما دلمان را به این حرف‌ها خوش کنیم. امیدوارم فضای خشایندی برای سینمای ما به وجود بیاید.
کد خبر: 77565
Share/Save/Bookmark