چگونگی بهره‌گیری از خیال و خلاقیت
در دومین روز از کلاس‌های المپیاد مطرج شد ؛
چگونگی بهره‌گیری از خیال و خلاقیت
در دومین روز از کلاس‌های المپیاد، مربیان درباره چگونگی بهره‌گیری از خیال و خلاقیت در ایده‌پردازی صحبت کردند.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۰۷
به گزارش هنرنیوز ، دومین روز از کلاس‌های پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان، در ساختمان شماره ۳ بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد و در کلاس‌های ۸‌گانه المپیاد، مربیان و منتورها به ادامه کارهای آموزشی خود با نوجوانان پرداختند.

در خلال این کلاس‌ها، «بابک نکویی» مربی گروه «کانسپت» خطاب به اعضای گروه خود گفت: شخصیت‌ها در داستان‌ها به سمت هدف حرکت می‌کنند و این هدف می‌تواند برای رسیدن به دانش، قدرت و ثروت باشد. در پی هر فیلم یا انیمیشن در دنیا، قواعد و قوانینی وجود دارد که بر اساس‌ آن شخصیت‌ها را شکل می‌دهند. در بیشتر داستان‌ها، کاراکتر‌ها باید برای رسیدن به هدف‌شان انگیزه داشته باشند. در واقع اهمیت فیلم، به تصویر کشیدن هدف برای کاراکتر است، اما اگر در مسیر، شخصیت مستقیم به هدف برسد، داستان ما هیچ جذابیتی ندارد. پس بهتر است برای شروع یک داستان هوشیار عمل کنید.

همچنین «فرهاد توحیدی» مربی گروه «برتر» با اشاره به چگونگی استفاده از ایده برای رسیدن به قصه توضیح داد: از آن‌جایی که دایره ارتباطات شما نسبت به بزرگ‌ترها محدودتر است، می‌توانید روی خانواده یا مدرسه، تمرکز کنید. باید به این موضوع دقت کنید که وقتی به شخصیت می‌رسیم بهتر است مابه‌ازاهای بیرونی برای آن پیدا کنیم. در این صورت ما راحت‌تر می‌توانیم آن را شکل بدهیم. ما باید از ایده اول و دوم عبور کنیم و به ایده پنجم یا ششم برسیم؛ چون قعطا ایده بهتری خواهند بود. به عبارتی باید ایده سخت‌تر را پیدا کنیم.

در کلاس گروه «نگاه»، حسین قناعت مربی این گروه خطاب به شاگردان نوجوانش گفت: باید در این‌کار تعارف را کنار بگذارید‌، مطالعه کنید، بنویسید و هر روز یاد بگیرید. امروز همه چیز در دسترس است و باید از آن‌ها استفاده کنید. باید تمرین کنید تا قصه را بشناسید و بتوانید شخصیت پردازی کنید.

«اشکان چاووشی» ادامه داد: در کسوت نویسنده و کارگردان باید ادبیات‌تان را قوی کنید. وقتی شما در این زمینه پر شدید، کشف کردن را شروع می‌کنید. ادبیات یک ویژگی دارد که سینما ندارد. وقتی شما یک کتاب را می‌خوانید آن شخصیت را در ذهنتان تخیل می‌کنید. ادبیات کمک می‌کند شما تخیل کنید اما در سینما شما خیال یک گروه را می‌بینید. پس شما اول باید با ادبیات ذهنتان را تقویت کنید.

در چهارمین کلاس، «لیلا میرهادی» مربی گروه «ستاره» بیان کرد: برای به‌دست آوردن هر آن ‌چیزی که در نظر دارید تلاش کنید. زمانی که برای هدفتان می‌جنگید و در تلاش هستید، باید راه‌های مختلف را در نظر بگیرید. متاسفانه مشکل بیشتر بچه‌ها این است که موشکی و مستقیم فقط به رسیدن به هدف فکر می‌کنند و اشتباهاتشان را بعد متوجه خواهند شد. از بیان ایده‌ها ترسی نداشته باشید، خودتان را متوقف نکنید و ایده‌های ناب را بیان کنید.

در کلاس پنجم، «مرجان اشرفی‌زاده» مربی گروه «ابر قهرمانان» توضیح داد: باید برای ساخت شخصیت‌ها، از تخیل استفاده کنیم تا به یک شکل نهایی برسیم و بتوانیم قصه را سامان دهیم. خیلی مهم است که بدانید چه‌طور از تخیل خود در این زمینه بهره ببریم. همچنین باید توانایی همفکری و جنگیدن روی طرح‌های هم‌دیگر را داشته باشید.

در کلاس ششم، «امیر فیضی» مربی گروه «مهروماه» درباره رسیدن به یک ایده خوب به شاگردانش گفت: ما باید بتوانیم قصه را در یک خط تعریف کنیم؛ چون این قصه قوی‌ترین طرحی می‌شود که وجود خواهد داشت. در واقع بهتر است ما کاری را ارائه دهیم که سرش به تنش بیارزد.

«نادره ترکمانی» از گروه «هیجان» نیز با تأکید بر استفاده از خلاقیت در ایده نویسی، توضیح داد: ما باید خلاقانه‌تر به موضوعات نگاه کنیم. باید دنبال یک لحظه جذاب برای داستان باشیم. در کنار خلاقیت ما باید به جزئیات توجه کنیم. کسی که می‌نویسد باید بتواند تصور کردن را در مخاطب به وجود آورد.

«وحید نامی» در ادامه خطاب به نوجوانان گفت: ما نیاز به خلاقیت شما داریم. نمی‌خواهیم موضوع دم دستی داشته باشیم. خوب است که به محیط اطراف توجه داشته باشیم اما بهتر است در حال حاضر به یک طرح شادتر بپردازیم. یعنی سینما به کمک مردم بیاید و حال آن‌ها را خوب کند.

در کلاس هشتم، «اشکان رهگذر» مربی گروه «راما» گفت: بعضی مواقع یک ایده ساده خیلی راحت می‌تواند توسعه پیدا کند. ما باید بخش‌های داستان که تاثیرگذار هستند را بشناسیم. می‌توانیم با پیچاند یکسری اِلمان‌ها چیزهایی که خیلی تاثیر گذار نیست را از داستان حذف کنیم. باید دنبال چیزی باشیم که نیاز نباشد خیلی درباره آن توضیح دهیم. در فیلم‌های کوتاه مسئله مهم این است که صحبت‌ها هر چه کوتاه‌تر باشد اولویت دارد تا اینکه بخواهیم با جمله طولانی چیزی را توضیح دهیم.

پنجمین المپیاد فیلمسازی نوجوانان ایران از ۱۷ تا ۲۱ مهر ماه ۱۴۰۰ به صورت برخط برگزار می‌شود.
کد خبر: 98805
Share/Save/Bookmark