باید ساخت سریال‌های طولانی مدت در دستور کار تلویزیون قرار بگیرد
علیرضا اسحاقی در گفتگو با هنرنیوز:
باید ساخت سریال‌های طولانی مدت در دستور کار تلویزیون قرار بگیرد
یک کارگردان تلویزیون معتقد است باید ساخت سریالهای طولانی مدت در دستور کار رسانه ملی قرار بگیرد.
 
تاريخ : شنبه ۹ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۲۰
علیرضا اسحاقی کارگردان فیلم‌های تلویزیونی در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون هنر نیوز در مورد ساخت سریالهای طولانی مدت گفت: هم اکنون دنیا به سمت آثاری رفته است که قابلیت ساخت طولانی مدت را داشته باشند. این درحالی است که این نوع سریال‌ها توانستند مخاطبین زیادی را نیز به سمت خود جلب کنند.

وی با بیان اینکه رسانه ملی باید به سمت تولید آثار طولانی مدت حرکت کند افزود: دنیای غرب در این مورد تجربیات موفقی داشته است و نویسندگان غربی معمولا برای هر سریالی که می‌خواهند به صورت طولانی مدت کار کنند ابتدا یک سریال مثلا ۲۵ قسمتی آن را می‌سازند تا ارزیابی مخاطب را در وحله اول نسبت به این سریال داشته باشند و اگر بازخوردهای خوبی از مخاطب نسبت به این سریال داشته باشند آن را به صورت طولانی مدت ادامه خواهند داد.

کارگردان فیلم تلویزیون «پدر کاغذی» ادامه داد: تلویزیون ایران باید با یک برنامه ریزی منطقی، تولید سریالهای پر قسمت را به جلو ببرد و اگر در سریالی احساس شد که مخاطبِ خودش را از دست داده یا اینکه ممکن است به اصطلاح نویسنده به فیلمنامه آب ببندد باید مدیرانی که برای اینگونه سریال‌ها بودجه تعیین می‌کنند جلوی این کار را با نظارت بیشتر خود بگیرند.

علیرضا اسحاقی تصریح کرد: معتقدم بخشی از رسالت رسانه‌ای مثل تلویزیون تولید سریالهای پر قسمت است مثل سریال «ستایش» که حتی ستایش ۲ آن هم تولید شد و حتی ممکن است ستایش ۳ هم ساخته شود. در حال حاضر این سریال‌ها توانستند در مقاطعی ارتباط خوبی با مخاطب خود برقرار کنند. الان نمونه‌های کره‌ای آنکه از تلویزیون ایران پخش می‌شود نیز توانسته است برخی از خانواده‌های ایرانی را به خود جذب کنند. در حالی که چنین سریالهایی علاوه بر اینکه فیلمنامه‌ها و داستانهای مطلوبی را برای مخاطبین خود انتخاب می‌کنند در عین حال، تولید کم خرجی دارند چرا که در لوکیشن‌های محدودی ساخته می‌شوند.

این کارگردان تلویزیون اظهار داشت: اگر تلویزیون ایران هنوز این سریال‌ها را شروع نکرده است باید بزودی آن را در دستور کار خودش قرار دهد البته منوط به اینکه ساخت این نوع سریال‌ها باید به صورت اصولی و درست مدیریت شود و البته این نگرانی هم وجود دارد که دامنه سریال سازی محدود شود. لذا اگر قرار باشد سریال سازی طولانی مدت به یک گروه خاص سپرده شود این خطر نیز وجود دارد که گروههای زیادی از فیلمسازان و فیلمنامه نویسان بیکار بمانند. از سوی دیگر، اگر هر شب به عنوان مثال ما شاهد پخش دو سریال طولانی مدت از تلویزیون باشیم امکان اینکه جا برای پخش دیگر سریال‌ها محدود شود خیلی زیاد است.

کارگردان فیلم تلویزیونی «تله روباه» گفت: معتقدم با چابک سازی در رسانه ملی در آینده نزدیک، فضا برای تولید برنامه‌ها محدود می‌شود و این امکان وجود دارد که چالش‌هایی بین هنرمندان ایجاد شود لذا امیدوارم عزیزان برای این کار هم چاره اندیشی کنند. و بتوانند جریانات انسانی را به درستی مدیریت کنند تا باعث بی‌اخلاقی‌ها نشود چون هنگامی که عرصه برای برخی‌ها تنگ می‌شود شروع به نقد و اظهار نظرهای تند می‌کنند.

علیرضا اسحاقی در مورد کارگردانی آثار طولانی مدت یاد آور شد: آثار طولانی مدت می‌تواند امکان تجربیات نو را برای کارگردان فراهم سازد به گونه‌ای که یک کارگردان می‌تواند در هر ۱۰ قسمت، سبک و سیاق خودش را تغییر بدهد و همه داشته‌های فکری و هنری خود را طبع آزمایی کند و مثل یک قصیده بلند که شاعر می‌تواند انواع و اقسام افکار و اندیشه‌های خودش را با وزن‌های مختلف وارد شعر کند تا به مفاهیم ذهنی خود برسد. این امکان بی‌نظیر هم برای فیلمسازان فراهم است. البته از سوی دیگر، به هر دلیلی کارگردان و نویسنده دچار اشتباه استراتژیکی بشود و نتوانند ارتباط لازم را با مخاطب حفظ کند امکان اینکه مخاطب سریال را پس بزند و بسیاری از قابلیت‌ها و نقاط مثبت سریال در محاق قرار بگیرد و دیده نشود خیلی زیاد است.

کارگردان فیلم تلویزیونی «لبخند سبز» با بیان اینکه ساخت سریالهای طولانی مدت کار سخت و حساسی است تصریح کرد: این نوع سریال‌ها به لحاظ روحیه و جریانهای اجرایی نیز می‌تواند خسته آور باشد چرا که بسیاری از بچه‌هایی که کارهای طولانی انجام می‌دهند ممکن است دچار استرس و بیماری بشوند. نمونه آن سریال «مختار نامه» است. آقای میر باقری در طول ساخت سریال مختار چندین بار دچار بیماری شدند و حتی سکته کردند. لذا کارهای پُر قسمت؛ همه عوامل و بازیگران را در یک شرایط خاصی قرار می‌دهد و آنان ناچارند به مدت چند سال در کنار همدیگر فعالیت کنند که ممکن است این نزدیکی سبب تنش‌هایی شود که اگر به خوبی مدیریت نشود حتما آسیب‌هایی به کار وارد خواهد کرد.
کد خبر: 79536
Share/Save/Bookmark