«بهشت از جنوب شرقی» نگاهی به وقایع بلوچستان دارد
ابراهیم اصغری در گفتگو با هنرنیوز:
«بهشت از جنوب شرقی» نگاهی به وقایع بلوچستان دارد
تهیه کننده فیلم سینمایی « بهشت از جنوب شرقی» که قبل از این محوریت این فیلم را زندگی شهید شوشتری اعلام کرده بود خبر داد محوریت فیلمنامه جدید، وقایع سیستان و بلوچستان و حوادثی است که در سالهای اخیر مردم منطقه را تحت تاثیر قرار داده است.
 
تاريخ : يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۵۷
ابراهیم اصغری تهیه کننده فیلم سینمایی« بهشت از جنوب شرقی» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز در مورد آخرین خبر از این اثر سینمایی خود گفت: با توجه به اهمیت موضوع سیستان و بلوچستان تلاش کردیم رویکرد اصلی فیلم سینمایی «بهشت از جنوب شرقی» را به حوادثی که مربوط به این استان است اختصاص بدهیم بنابراین در حال حاضر ترجیح دادیم تا زمانی را برای اینکه فیلمنامه به شرایط خیلی خوبی برسد در نظر بگیریم.لذا در این فرصت علاوه بر تحقیقاتی که انجام دادیم ورسیون های مختلفی را نیز در حد سیناپس و فیلمنامه نوشتیم و الان هم بر روی آخرین طرحی که در چند ماه اخیر به نتیجه رسیدم کار می کنیم که امیدواریم به محض اینکه فیلمنامه به حد قابل قبولی رسید بتوانیم پیش تولید جدی این پروژه را شروع کنیم.

وی افزود: هرچند که به موازات این فیلمنامه، ما بخشی از پیش تولید را در یک ماه اخیر انجام دادیم. چون این پروژه یک کار سنگنین و سختی است و باتوجه به اینکه بنیاد سینمایی فارابی بخشی از بودجه کار را برعهده گرفته و قرار شد از این پروژه حمایت کند بنابراین به محض اینکه فیلمنامه این کار به مرحله مطلوبی برسد حتما وارد پیش تولید خواهیم شد.

این تهیه کننده سینما و تلویزیون در پاسخ به این سوال که چه بخش هایی از زندگی شوشتری در فیلم « بهشت از جنوب شرقی» دیده می شود ادامه داد: ما در طول سالهای ۹۱ و۹۲ که کار تحقیقات و نگارش این پروژه را انجام می دادیم. آن زمان کار ما با محوریت زندگی شهید شوشتری بود. با توجه به منابعی که ما جمع آوری کردیم و بویژه شرایطی که امسال در منطقه حاکم شد – مثل گروههای تکفیری و داعش - ترجیح دادیم زندگی نامه و قصه هایی که با محوریت شهید شوشتری نوشته می شود را در قالب یک یک سریال آماده شده و به محض اینکه سازمان صدا و سیما و یا سازمان بسیج که از قبل این طرح را تصویب کردند برای مشارکت در تولید در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

تهیه کننده فیلم سینمایی« به کبودی یاس» خاطرنشان کرد: معتقدم این سریال، سریال بسیار سنگینی است و می تواند به صورت یک سریال ۴۰ تا ۵۰ قسمتی تلوید شود. فیلمنامه نهایی این سریال می تواند توسط هر کدام از هنرمندان کشورمان نوشته و ساخته شود.

ابراهیم اصغری با بیان اینکه با توجه به طول زندگی پربرکت شهید شوشتری احساس کردیم حق مطلب در مورد این شهید بزرگوار در یک اثر سینمایی به خوبی ادا نخواهد شد یاد آور شد: تصمیم گرفتیم تا این پروژه را تغییر رویکرد دهیم و فیلمنامه آن را با محوریت موضوع سیستان و بلوچستان و وقایع اخیر طراحی کردیم. اما شهدای وحدت، همچنان در این فیلمنامه تاثیرگذار خواهند بود. بنابراین در فیلمنامه جدید موضوع و محور داستان دیگر بحث شهید شوشتری نیست بلکه محور وقایع استان سیستان و بلوچستان وحوادثی است که مردم منطقه را در سالهای اخیر تحت تاثیر قرار داده است - مثل گروههای تندرویی – لذا ما با این محوریت ، آخرین طرح فیلمنامه « بهشت از جنوب شرقی » را بازنویسی کردیم و امیدواریم که هر چه زودتر این فیلمنامه به نتیجه نهایی برسد و وارد مرحله تولید گردد.

به گفته وی موضوعی که در سالهای اخیر در استان سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده و تهدیدهایی که در این منطقه رخ داده مینیاتوری از اتفاقاتی است که هم اکنون جهان اسلام در پی اقدامات افراطی گروه داعش درگیر آن است.

تهیه کننده فیلم سینمایی« شور شیرین » در مورد حاشیه هایی که برای دو فیلم «قصه ها» و «عصبانی نیستم» اتفاق افتاده است تصریح کرد: باید بپذیریم در جمع هنرمندانی که در عرصه سینما فعالیت می کنند نگاه ها، سلایق و تفکرات متفاوتی وجود دارد. لذا بخشی از دوستان سینماگر علاقه مندند که با این نگاه به فرهنگ کشور خدمت کنند و با همین نیت شاید این فیلم ها ساخته شده اند. حتما این دوستان احساس می کنند به این شکل و با ساختن چنین فیلم هایی می توانند به سینما و مردم خدمت کنند و به همین دلیل ما شاهد تولید فیلم هایی مثل عصبانی نیستم و قصه ها یا فیلم های دیگر و یا فیلم هایی که ما و دوستان که در عرصه دفاع مقدس می سازیم خواهد بود. بنابراین دغدغه همه فیلمسازان، مسائل مربوط به فرهنگ جامعه است و هر کسی هم سلیقه متفاوتی دارد و در این بخش هم، ممکن است یک عده اشتباهاتی داشته باشند و به نظرم ماها به عنوان همکاران سینمایی وظیفه داریم که در این سینما فعالیت کنیم و آثاری را که احساس می کنیم درست است و می تواند به جامعه خدمت کند تولید می کنیم.

وی گفت: معتقدم باید بخش های مدیریت فرهنگی کشور استراتژی مشخصی را برای خودشان تعریف کنند مبنی بر اینکه چه موضوعاتی در اولویت است؟ چه موضوعاتی باید در مرحله بهره برداری و اکران از آن حمایت کرد؟ چه مضامین و فیلم هایی در حال حاضر نباید ساخته و اکران شوند؟ بنابراین این بخش به مدیریت فرهنگی مربوط می شود و من بر این باورم که در طول سالهای گذشته ما اگر در بخش های فرهنگی صدماتی خوردیم ناشی از همکاران ما در حوزه فرهنگ نبوده که با سلایق متفاوت فیلم ساختند - یا در هر حوزه کاری – بلکه بیشتر ناشی از مدیرانی بوده که اولویت زمان خودشان را درک نکردند و نظارت و هدایت دقیقی بر حوزه کاری خود نداشتند. شاید هم رهنمودهای مهم رهبری و فرهیخته گان کشور را نصب العین رفتار مدیریتی خود قرار ندادند و موجب شده که جامعه هنری با این چالش ها روبرو شود.

تهیه کننده فیلم سینمایی « پنج شنبه آخر ماه » افزود: بر این باورم که هنرمندان در زمینه فرهنگی به مثابه یک تیم ورزشی هستند که باید محصولات خودشان را ارائه دهند و کسانی که به عنوان مدیر در فعالیت های فرهنگی نقش داور و نظارت کننده را ایفا می کنند می بایستی خطاء ها و نقایص هنرمندان را مهار کنند ولی خود بازیکن ها ( هنرمندان) موظفند از هر فرصتی استفاده کنند تا آنچه را که تصور می کنند درست است و به نفع کشور است را انجام دهند.
کد خبر: 76656
Share/Save/Bookmark