«سینما اکران» بدون جناح بندی، جایی برای آرامش سینماگر/ سازمان صدا و سیما مجری متخصص تربیت نکرده است
فرشید نوابی در گفتگو با هنرنیوز؛
«سینما اکران» بدون جناح بندی، جایی برای آرامش سینماگر/ سازمان صدا و سیما مجری متخصص تربیت نکرده است
فرشید نوابی گفت: ایجاد رضایت بین رسانه ملی و سینماگران از مجری یک برنامه سینمایی کار آسانی نیست از طرفی شرایطی را فراهم کردیم تا هنرمندان از حضور در این برنامه احساس آرامش کنند.
 
تاريخ : چهارشنبه ۲۶ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰
فرشید نوابی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در ارتباط با روند برنامه «سینما اکران» در طول مدت کوتاهی که به روی آنتن رفته است گفت: همچنان قانع نشده‌ام و آن چیزی که در حال حاضر در «سینما اکران» اتفاق می‌افتد با آن نگاهی که در ذهن دارم و برایش برنامه ریزی شده است فاصله دارد. متاسفانه بخشی از این فاصله‌ای که بین آنچه مه سینما اکران اسن و آنچه که قرار است باشد رخ داده است به من مرتبط نمی‌شود. از طرفی کمبود زمان این برنامه به ما اجازه نمی‌دهد که جزیی‌تر وارد مسائل و اتفاق‌هایی که در سینما افتاده است بشویم.

پرداختن به تمام مسائل سینمایی در یک برنامه پنجاه دقیقه‌ای امکان پذیر نیست

وی در ادامه افزود: ‌‌‌ همان طور که بر هیچ کس پوشیده نیست می‌دانیم که عرصه سینما بسیار جذاب و دیدنی است و اتفاق‌هایی در آن به وجود می‌آید که می‌تواند هر کدامشان بعد خبری داشته باشد اما زمان پنجاه دقیقه‌ای نمی‌تواند پاسخ گوی این حجم از اتفاقات باشد. برای نقد و انتقاد یک برنامه باید با توجه به امکانات و ویژگی‌هایی که در نظر دارد و موردهدف برنامه سازان می‌باشد وارد آن حیطه شد. از همین جهت تلاش شده تا به فیلم‌هایی که منتخب برنامه «سینما اکران» می‌شوند بیشتر بپردازیم.

به دلیل اهمیت برنامه «سینما اکران» خودم اولین منتقد آن هستم

او این چنین ادامه داد: با توجه به سخت گیری‌ها و حساسیت‌هایی که از جانب خودم وجود دارد و شخصاً اولین منتقد برنامه هستم نباید زا آنچه که امروز شکل گرفته به سادگی گذشت. «سینما اکران» با توجه به داشته‌هایش توانسته با تلاش همکاران جایگاه خودش را در بین سینماگران بیابد. این میزان مخاطب برای یک برنامه نوپا در حوزه سینما به نظرم رضایت بخش است. تعداد پیامک‌های زیادی که از شهرهای اطراف برای ما فرستاده می‌شود و پی گیری مخاطبان نشان دهنده این است که «سینما اکران» بیش از پیش در میان مردم جایگاه خودرا پیدا کرده است. اتفاق‌های امیدوار کننده در برنامه‌مان بسیار زیاد رخ می‌دهد.

مهمان برنامه سینما اکران باید احساس آرامش کند/ به بهانه جذب مخاطب چهره هنرمندمان را مخدوش نکنیم

نوابی در ارتباط با استقبال خود هنرمندان در برنامه «سینما اکران» گفت: می‌توان نشان دهنده میزان استقبال آن‌ها از این برنامه را نشان دهد. بسیاری از دوستان و هنرمندانی که در برنامه ما حاضر شدند جزو آن افرادی هستند که بسیار سخت در برنامه‌های تلویزیونی حضور پیدا می‌کنند مگر اینکه شأنیت برنامه بر آن‌ها و تخصصی بودنش در ارتباط با موضوع کارشان برای آن‌ها اثبات شده باشد. حضور مرضیه برومند و هنگامه قاضیانی و اکبر عبدی نیز می‌تواند گواه گفته من باشد. در حقیقت «سینما اکران» هویت خودش را به سینماگران و اصحاب رسانه نشان داده است. هدف این برنامه تخریب و به حاشیه کشاندن هنرمندان به قیمت جذب مخاطب نیست. احترام به دو دسته در این برنامه جزو اهداف ما است ابتندا احترام به شعور مخاطب و دیگری احترام به سینما گران است. آن‌ها باید با حضور در این برنامه احساس امنیت کنند و اتفاقاً با حضور دراین برنامه آن‌ها آرامش خود را بیابند چرا که این برنامه به عنوان یک برنامه سینمایی حکم خانه آن‌ها را دارد.

«سینما اکران» برنامه سینمایی بدون جناح بندی است

تهیه کننده برنامه «سینما اکران» با تاکید بر اینکه در این برنامه از هیچ جناح و گروهی حمایت نمی‌شود گفت: این برنامه بنا ندارد نگاه خاصی را ترویج دهد در حالی که تلاش دارد تریبونی را به صورت عادلانه در اختیار فیلمساز و عوامل آن قرار دهد تا دغدغه‌ها و نگاه‌های خود را با مردم در میان بگذارند در این برنامه علاقه مندیم هنرمند و فیلم ساز این سرزمین با مردم بدون واسطه ارتباط برقرار کند و خودش را نه در برابر مردم بلکه در کنار آن‌ها ببیند.

وی با اشاره به اینکه در یک برنامه تلویزیونی برای جذب مخاطب نباید از هنرمند سواستفاده شود گفت: هنرمندان ما اگر مکانی را دارای آرامش ببیند قطعاً حضور پیدا خواهند کرد اگر در برخی از برنامه‌ها هنرمندان علاقه‌ای به حضوردر آن‌ها ندارند به این علت است که متاسفانه از آن‌ها استفاده ابزاری می‌شود و او احساس آرامش خود را از دست می‌دهد. صرفاً نباید این گونه برداشت کرد که آن‌ها علاقه‌ای به مردم ندارند و یا از نقطه نظر بالاتری به مردم و رسانه نگاه می‌کنند در صورتی که بار‌ها شاهد بودیم برنامه‌ها به سمتی رفته‌اند که باعث مخدوش شدن تصویر هنرمند شده اند. این اتفاق هم به لحاظ انسانی و هم برای فرهنگ و اخلاق در جامعه ما مناسب نیست.

تهیه کننده نمی‌تواند مجری برنامه خودش باشد


نوابی در ارتباط با این پرسش که با توجه به تسلط و آشنایی خود به سینما و اجرای برنامه تلویزیونی چرا خودش اجرای این برنامه را بر عهده نمی‌گیرد گفت: فردی که تهیه کننده برنامه است نمی‌تواند اجرای برنامه را بر عهده بگیرد و این یک قانونی است که در سازمان صدا و سیما وجود دارد که باید از آن پی روی کرد البته موارد استثناء هم وجود دارد که تعدادش به اندازه انگشتان یک دست هم نمی‌رسد. برنامه «نود» و یا «ماه عسل» جزو استثناعات در تلویزیون هستند. جدا از اینکه مدیرت یک برنامه سینمایی بسیار حساس است و بهتر است که شخصاً تمام تمرکزم را برای آن بخش صرف کنم.

ایجاد رضایت بین رسانه ملی و سینماگران از مجری یک برنامه سینمایی کار آسانی نیست


وی در ادامه با اشاره به اینکه بین منتقد و مجری یک برنامه سینمایی باید تفاوت وجود داشته باشدگفت: به عنوان یک تهیه کننده و فردی که در بدنه سینما و تلویزیون در طی این سال‌ها کار کرده‌ام تشخیص می‌دهم که چه مجری و با چه ویژگی‌هایی باید برای یک برنامه سینمایی انتخاب شود اما به عنوان یک تهیه کننده در رسانه ملی باید شرایط آن را نیز در نظر بگیرم. علاوه بر اینکه یک مجری در حوزه سینما باید تجربه و شناخت و تخصص را توامان با هم داشته باشد باید ارتباط خوبی نیز با اهالی سینما داشته باشند که آن‌ها وی را به عنوان نه فقط یک فرد مطلع بلکه به عنوان کسی که دارای شناخت کافی و لازم از سینما است قبول داشته باشند. این امری طبیعی است که سنماگران نسبت به مجری یک برنامه سینمایی حساسیت داشته باشند و بخواهند بدانند که چه کسی قرار است با آن‌ها وارد گفتگو شود به‌‌‌ همان اندازه رسانه ملی هم خواسته هایخود را از مجری یک برنامه دارد و من به عنوان تهیه کننده وظیفه سنگینی دارم که بین این دو تعادل و رضایت را به وجود بیاورم.

سازمان صدا و سیما مجری متخصص تربیت نکرده است/ منتقد سینمایی با مجری سینمایی تفاوت دارد


فرشید نوابی در پایان به ضعف رسانه ملی در تربیت مجریان متخصص در عرصه‌های مختلف اشاره کرد و گفت: البته متاسفانه ضعفی که در سازمان وجود دارد عدم تربیت مجریانی متخصص در طول این سال‌ها بوده است. بیشتر مجرهایی که در حوزه سینما به اجرای برنامه می‌پردازند در حقیقت منتقد هستند نه مجری بین این دو تفاوت بسیاری وجود دارد. چرا که در این صورت هر فرد مطلع از سینما می‌تواند مجری بشود در صورتی که مجری ویژگی‌های دیگری نیز دارد که باید برای بدست آوردن هر کدام از آن‌ها مرارت کشید. روان‌شناسی مخاطب، حفظ ریتم و نحوه بیان و خیلی از موارد دیگر تنها بخشی از مواردی است که یک مجری باید بر آن‌ها تسلط داشته باشد.
کد خبر: 77538
Share/Save/Bookmark