هادی حاجتمند:
برخی سیاست گذاران و شوراها مقهور اسامی سینماگران می شوند/ آفت بزرگ سینما روایت کج و ناقص از دفاع مقدس است
 
تاريخ : شنبه ۶ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۷:۰۱
هادی حاجتمند کارگردان سینما گفت: برخی سیاست گذاران و افرادی که در شوراهای تأیید فیلمنامه حضور دارند مقهور اسامی سینماگران می شوند.

کارگردان فیلم های سینمایی «اشنوگل» و «مدیترانه» در گفتگو با خبرنگار هنرنیوز افزود: مثلاً فکر می کنند وقتی فلانی اسمش به عنوان فیلمنامه نویس یا فیلمساز آمده حتماً آن فیلم استراتژیک است و پر مخاطب خواهد بود در صورتی که تجربه نشان داده چنین دیدگاهی غلط است و مدیران و سیاست گذاران نباید صرفاً از روی اسامی افراد مبادرت به گزینش و تولید آثار کنند. متأسفانه ما در سینما با مدیرانی روبرو هستیم که اگر آن ها را از روی دلسوزی هم نقد کنیم باز هم نقدمان را نمی پذیرند و بر این باورند که ما کوته فکر و کم دانش هستیم! درد بزرگ سینمای ما این است که بخش عمده ای از تصمیم گیران اصولاً سینما را نمی شناسند و فقط به اسامی برخی سینماگران خاص تکیه کرده اند.

وی سپس با انتقاد شدید نسبت به برخی فیلم های سینمایی تولید شده سال های اخیر سینمای ایران که عنوان دفاع مقدسی یا استراتژیک را با خود به یدک کشیده اما عاری از مفاهیم ارزشی بوده اند تصریح کرد: آفت بزرگ سال های اخیر سینما روایت کج و ناقص از دفاع مقدس است! ما مدت ها است شاهد تولید فیلم هایی هستیم که روایتی مجعول و ناقص از منافقین خلق، تاریخ معاصر کشور، دفاع مقدس و... ارائه کرده اند اما مدیران از تولید این فیلم ها حمایت کرده و به آن ها امکانات و بودجه داده اند.

حاجتمند در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به روز مهم آزادسازی خرمشهر متذکر شد: یکی از ماجراهایی که در تاریخ معاصر کشور ما یک فتح بزرگ محسوب می شود ماجرای آزادسازی خرمشهر است. ماجرایی که حال همه مردم را خوب کرد و هنوز هم بعد از گذشت سال ها از آن رخداد گفتن و شنیدن درباره آن حال همه را خوب می کند.

این سینماگر خاطرنشان کرد: مسأله آزادسازی خرمشهر آنقدر بزرگ است که باید همه سینمای ایران وسط بیایند و در این باره اثر تولید کنند. بنده بارها شنیدم برخی اساتید بزرگ سینما مانند آقای درویش و... می خواهند فیلمی در این باره بسازند اما این اتفاق رخ نداد که نمی دانم علت آن چیست!

وی در پایان این گفتگو تأکید کرد: مدیران فرهنگی و سینمایی باید به این فهم برسند که برخی سوژه ها سوپر سوژه است و باید بودجه و آدم های بزرگ را برای آن ها پای کار آورد؛ بی تردید مسأله آزادسازی خرمشهر یکی از این سوپر سوژه ها است که امیدوارم اهتمام جدی برای پرداختن به آن در میان مدیران سینمایی کشور وجود داشته باشد؛ تاریخ دفاع مقدس و فتح خرمشهر باید به درستی روایت شود و ما نیازمند تولید فیلم های مختلف از زوایای نگاه مختلف در این راستا هستیم.
تهیه و تنظیم : بابک الطافی
کد خبر: 99138
Share/Save/Bookmark