خازنی: برای اشعار فروغ قاب موسیقایی ساختم/موسیقی یعنی استفاده از سازهای زنده
به بهانه انتشار آلبوم «کجاست خانه باد؟»؛/۲/
خازنی: برای اشعار فروغ قاب موسیقایی ساختم/موسیقی یعنی استفاده از سازهای زنده
آلبوم «کجاست خانه باد؟» که به تازگی رونمایی شد مجموعه شعرهای فروغ فرخزاد با صدای الهام پاوه‌نژاد است که موسیقی متن آن توسط را پیمان خازنی آهنگساز جوان ایرانی ساخته شده است.
 
تاريخ : سه شنبه ۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۵:۵۰

با این آهنگساز خوش ذوق درباره آلبوم «کجاست خانه باد؟» به گفتگو نشستیم؛ 

*آقای خازنی از ویژگی ها آهنگسازی این آلبوم و روند کار بر این پروژه بگویید.
فروغ یک شاعر متفاوت بود؛ زیرا متفاوت فکر می کرد و متفاوت می نوشت، خانم الهام پاوه‌نژاد هم شعرهای فروغ را از تمام فروغ‌خوانی هایی که تا به حال صورت گرفته است متفاوت خوانده‌اند؛ به همین جهت من هم باید آهنگسازی متفاوتی بر این کار انجام می‌دادم چراکه فضای غالب بر این اثر، فضایی نبود که با یک برداشت کلیشه‌ای جوابگوی کیفیت کار میشدم لذا من هم مجبور شدم به سمتی بروم که آهنگهای متفاوتی بسازم که با شعر و دکلمه تطبیق کامل پیدا کند که به لطف خدا در این چهار سال فرصت کافی برای دقت و تأمل بر رو یکار وجود داشت و با خانم پاوه‌نژاد تعامل کافی برای بهبود اثر داشتیم و توانستیم اتودهای متفاوتی بزنیم تا رفته رفته به محصول نهایی کار رسیدیم؛ به واقع روح ما با اثرمان یکی شد؛ یعنی از پیوند الهام پاوه نژاد، پیمان خازنی و فروغ فرخزاد سه روح را به یک روح در «کجاست خانه باد؟» تبدیل کردیم.

*با توجه به اینکه پیش از خوانش های دیگری از خسرو شکیبایی و پوران فرخزاد و نیز نیکی کریمی بر شعرهای فروغ وجود داشت آیا درباره تولید این اثر با خانواده فروغ گفتگو داشتید؟
خانم پاوه نژاد با خانواده ایشان ارتباط داشته‌اند و آثاری که تا کنون تولید شده و دکلماسیون‌هایی که بر شعر فروغ صورت گرفته تماما با انتخاب موسیقی همراه بوده است.

*با این تفاسیر شما بر چه اساسی توانستید به تولید و آهنگسازی این آلبوم بپردازید که اجتناب از انتخاب آهنگ باشد؟
من در این چهار سال بر اساسا شعر فروغ و با توجه به استنباطی که از درون این اشعار داشتم آمدم و فضاهای موسیقی مناسب را برای این اثر تعریف و تولید کردم که این فضاها در اصل برگرفته از تصاویری بود که من از شعر فروغ دریافت کردم و این آهنگ ها در واقع شاید قاب‌های موسیقایی است که از درون ذهن من برای شعر فروغ ساخته و پرداخته شده است.

*آیا در سایر آثارتان هم پیوندهای موسیقی و ادبیات به همین شدت وجود دارد؟
موسیقی و ادبیات هیچ موقع از هم جدا نبودند؛ موسیقی دائما با شعر در پیوند است و من قسمت اعظم آثارم در همین راستا است، چه اشعاری که توسط خوانندگان خوانده می شود، چه دکلماسیون است و چه موسیقی بی‌کلام که نوعی کلام در آن وجود دارد همه و همه وابسته به ادبیات و به خصوص و شعر هستند لذا ادبیات پیوسته در زندگی موسیقایی من بوده و هست و در آینده باز هم آهنگسازی آثار و آلبوم هایی شبیه به این اثر را خواهم داشت.

*حس زنانه کار را چگونه در این اثر با کیفیت آهنگ ها تلفیق کردید؟
سعی کردم از سازها یا اصواتی استفاده کنم که دارای فرکانس هایی باشد که به کیفیت زنانه نزدیک باشد، من حتی در بخش هایی از کار با تعمد برروی استفاده درست و رنگارنگ آمیزی‌هایی که به زنانگی در موسیقی مربوط است سعی کردم به فضای زنانه کار، کمک بیشتری کنم.

*چیدمان آهنگ‌ها در آلبوم «کجاست خانه باد؟» به چه صورت بوده است؟
چیدمان من متفاوت است و با توجه به حرکت و مسیر شعرها صورت گرفته است؛ در قسمت هایی از پیانو و ویولون‌سل استفاده کردم، در بخش‌هایی از چنگ اصیل ایرانی و از دسته سازهای کوبه‌ای و از افکت های دست‌ساز استفاده کردم؛ این اثر به هیچ وجه از سازهای غیر آکوستیک استفاده نشده و فقط از سازهای زنده بهره گرفتم چون بی هیچ وجه اعتقادی به استفاده از سازهای الکترونیک نداشته و ندارم و موسیقی های من همیشه استوار بر سازهای زنده است.

کد خبر: 78753
Share/Save/Bookmark