اختصاص فیلم‌های بلند و آثار ویدئویی با اولویت جهان اسلام از سال آینده / برگزاری هفته‌های فیلم رویش در استان‌های مختلف بعد از جشنواره
درجشنواره فیلم کوتاه «دینی رویش» عنوان شد؛
اختصاص فیلم‌های بلند و آثار ویدئویی با اولویت جهان اسلام از سال آینده / برگزاری هفته‌های فیلم رویش در استان‌های مختلف بعد از جشنواره
دبیر اجرایی جشنواره رویش در پاسخ به هنرنیوز گفت: تاکنون هیچ حمایت خاصی از سوی دولت نسبت به این جشنواره صورت نگرفته اما امیدواریم در سال آینده با توجه به گزارش خروجی که ازاین جشنواره به مدیران استان خراسان ارائه خواهیم داد شاهد کمک های مالی و معنوی آنان باشیم.
 
تاريخ : شنبه ۲۵ دی ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۰۳
به گزارش خبرنگار هنرنیوز ، صبح امروز ، نشست خبری دهمین جشنواره فیلم کوتاه «دینی رویش»‌ با حضور سیدجواد رفاهی دبیر اجرایی جشنواره ، هادی مقدم‌دوست دبیر هنری جشنواره، و زره‌ساز قائم‌مقام دبیر جشنواره در حوزه هنری برگزار شد.

سیدجواد رفاهی دبیر اجرایی این دوره جشنواره گفت: این جشنواره در سال 84 در شهر مشهد مقدس با همکاری حوزه هنری خراسان رضوی پایه‌گذاری شد و توانست طی چند دوره فیلمسازان خوبی را در این عرصه به جامعه هنری کشور معرفی کند که بسیاری از آنها هم اکنون در عرصه فیلمسازی حرفه ای کشور مشغول به کار هستند. از سوی دیگر ، با توجه به وجود بارگاه امام رضا (ع) در شهر مشهد تأکید ما بر برگزاری این جشنواره دینی در این شهربوده است و تاکنون فقط دوره نهم به دلیل عدم همکاری مسئولان استانی مشهد؛ در تهران برگزار شد. با این حال با توجه به اهمیت موضوع حتی دبیرخانه هم از دوره سوم به مشهد منتقل شده است.

وی با بیان اینکه رویکرد ما به این جشنواره ملی و بین‌المللی است واین جشنواره می بایست در سطحی گسترده‌تر اطلاع‌رسانی شود از ارسال بیش 1200 اثر به دبیرخانه خبر داد و یاد آور شد: ۸۶۰ اثر مربوط به بخش ملی و ۳۴۸ اثر هم مربوط به بخش جوان‌های رویش می‌شوند.

به گفته رفاهی؛ در میان آثار ارائه شده ۴۴۰ مستند، ۶۱۸ فیلم کوتاه داستانی، ۷۵۰ اثر پویانمایی شرکت کرده‌اند که ۲۸۰ فیلم هم از ۱۱ کشور به بخش جنبی و بین‌المللی رسیده است و این آثار از کشورهای آمریکا، عراق، ترکیه، فرانسه، آذربایجان، فلسطین، افغانستان ، روسیه ...می باشند.

رفاهی با بیان اینکه از دوره هفتم جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش بخش جنبی بین‌الملل هم وجود داشت خبر داد که این جشنواره از سال آینده با شرکت دادن به فیلم‌های بلند و آثار ویدئویی و با اولویت جهان اسلام به صورت «جشنواره فیلم دینی رویش» برگزار خواهد شد.

به گفته رفاهی، احمدرضا درویش، شهریار بحرانی، بهروز شعیبی، بهرام عظیمی و پریوش نظریه از جمله داوران این جشنواره هستند.

دبیر اجرایی جشنواره در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که درمورد حمایت از برندگان جشنواره پرسید خبر داد که پس از برگزاری این دوره از جشنواره ،هفته‌های فیلم رویش در استان‌های مختلف بویژه در شش ماه اول سال آینده به صورت متمرکزترو با حضور آثار برگزیده برپا خواهند شد.

رفاهی همچنین در مورد سوال بعدی خبرنگار هنرنیوز که در خصوص جوایز این جشنواره پرسید گفت: جوایز نقدی این دوره از جشنواره در مجموع بیش از یک میلیارد و ۲2۰ میلیون ریال است که بالاترین جایزه ۱۰ میلیون تومان خواهد بود و ۱۴ میلیون تومان هم جایزه ویژه این دوره از جشنواره خواهد بود.

هادی مقدم‌دوست دبیر هنری دهمین دوره «جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش» نیز با اشاره به آثار رسیده به دبیرخانه جشنواره ؛ ویژگی خیلی خوب آثار این دوره از جشنواره را کیفیت خوب و مطلوب فیلم های رسیده عنوان کرد و افزود: فیلم‌های انتخاب شده این دوره فقط فیلم‌های خوبی در میان آثار رسیده نیستند بلکه خودشان به تنهایی کیفیت بالایی دارند.ضمن اینکه بیشتر آثار رسیده به دست ما بیشتر آثار مستند هستند.

به گفته این فیلمساز، ۶۶۱ عنوان فیلم از فیلمسازان دهه ۶۰ و ۱۸۵ عنوان فیلم از دهه هفتادی‌ها به دبیرخانه رسیده است و از این میان تعداد فیلم‌های انتخاب شده ۵۲ عنوان متعلق به دهه ۶۰ و ۱۰ عنوان هم به دهه ۷۰ خواهد بود.

زره ساز قائم ‌مقام دبیر جشنواره نیز با توجه به زمان برگزاری جشنواره که 27 دی ماه در سینما هویزه خواهد بود ‌گفت: این جشنواره در سه سالن مجزا سینمای هویزه کارش را آغاز خواهد کرد که سالن شماره 3 مربوط به آثار داستانی ، سالن شماره 5 مخصوص فیلم‌های مستند و سالن شماره 4 نیز به نمایش آثار پویانمایی اختصاص خواهند داشت. ضمن اینکه برای فیلم‌های کوتاه نیز جلسه نقد و بررسی نخواهیم داشت اما امسال روزانه نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی برگزار خواهند شد و طبق فراخوانی که برای نقد و بررسی فیلم‌ها پیش از این در فضای مجازی منتشر کردیم آثار برگزیده توسط گروهی از داوران در مدت یک ماه بررسی و جوایزی به آن‌ها اهدا خواهد شد.

وی با بیان اینکه «جشنواره فیلم کوتاه رویش» از ۲۷ تا ۳۰ دی‌ماه در پردیس سینمایی هویزه برگزار خواهد شد خبر داد که اختتامیه این جشنواره عصر ۳۰ دی‌ماه در سینما «آفریقا» مشهد برگزار خواهد شد.

سیدجواد رفاهی دبیر اجرایی جشنواره در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز در مورد حمایت های دولتی از این جشنواره تصریح کرد: تاکنون هیچ حمایت خاصی از سوی دولت نسبت به این جشنواره انجام نگرفته است و این جشنواره توسط حوزه هنری برگزار می شود اما امیدواریم در سال آینده همه مدیران اجرایی استان خراسان بویژه استاندار، نماینده ولی فقیه در استان ، آستان قدس رضوی با توجه به گزارش خروجی که ازاین جشنواره به آنان ارائه خواهیم داد شاهد تعامل خوبی با این دوستان باشیم و بتوانیم در سالهای آتی از کمک های مالی و معنوی این عزیزان برخوردار شویم.
کد خبر: 93873
Share/Save/Bookmark