با قرائت های غلط ؛ اسلام در حال  ذبح شدن است /  همه باید کمک کنند
دبیرجشنواره بین‌المللی فیلم وحدت اسلامی اعلام کرد:
با قرائت های غلط ؛ اسلام در حال ذبح شدن است / همه باید کمک کنند
هاشم میرزا خانی دبیر نخستین جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی طی گفتگوی اختصاصی با هنر نیوز از چگونگی شکل گرفتن ایده این جشنواره تا تعیین بودجه ثابت برای تولیدات این جشنواره در سالهای آتی خبر داد.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۳۴
هاشم میرزا خانی علاوه بر اینکه خودش یک سینماگر است سابقه مدیریت در انجمن سینمای جوانان ایران را هم در پرونده کاری خود دارد و اینک دبیری نخستین جشنواره بین المللی فیلم وحدت اسلامی را برعهده دارد جشنواره ای که قرار است همه کشورهای اسلامی را با نام «وحدت اسلامی» و به دور از قرائت های ناصحیحی که معمولا در جهان به نام اسلام به خورد جهانیان می دهند به دور هم جمع کنند. کاری که اگر به سرانجام برسد بی شک ، کاری بس بزرگ خواهد بود.

خبرنگار سینمایی هنرنیوز با وی در یک روز پاییزی در همین رابطه به گفتگو نشسته است که هم اینک می خوانید:

ایده جشنواره وحدت اسلامی از کجا آمد و چگونه شکل گرفت؟

حضرت آیت الله اراکی دبیر کل محترم مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی همواره برای استفاده از پتانسیل های مختلف برای تحقق اسلام ناب در سطح جهان و همچنین ترویج مبانی اسلام راسخ بودند و این درحالی بود که ما سال گذشته با گروهی از سینماگران متعهد به مجمع جهانی تقریب مذاهب دعوت شدیم و ایشان برای معرفی بهتر اسلام به جهان و وحدت بین مسلمان دنیا از هنرمندان حاضر در جلسه راهکار می خواستند لذا هنرمندانی که در جلسه حضور داشتند پیشنهادهایی ارائه دادند و در نهایت به جمع بندی رسیدیم که در گام اول، یک جشنواره بین المللی می تواند نسبت به جمع آوری آثار و برافراشتن بیرقی برای تجمیع سینماگران به منظور تحقق این اهداف می تواند کارساز باشد.از طرف سوی دیگر نیز بر این عقیده بودیم که بحث جشنواره های موضوع - محور ؛ مبحثی است که اگر راه اندازی شود حداقل می توان انتظار داشت که سالیانه حدود 10 اثر در این حوزه تولید شود. خوشبختانه در این زمان به واسطه وحدتی که حضرت آقا پیرامون مسلمانان جهان فرموده بودند این دغدغه و انگیزه شکل پررنگ تری به خودش گرفت و امیدواریم که این اتفاق میمون به کمک همه دوستان هنرمند شکل بگیرد. لذا گام اول برای برگزاری جشنواره ؛ تدوین آیین نامه بود که کار بسیار سختی هم بود چرا که آیین نامه باید به گونه ای طراحی می شد که همه آثار جذاب در آن دیده می شد. این درحالی بود که در ابتدا همه آنچه که به نام وحدت در اذهان داشتند فقط دست دادن اهل تشیع و تسنن بود! در حالی که به نظر ما این روش ،دیپلماسی وحدت نخواهد بود بلکه هر آنچه منعکس کننده از اسلام راستین است می تواند «وحدت» نام بگیرد و امیدواریم خدا کمک کند تا به کمک همه عزیزان و به یاری همه دستگاههای فرهنگی بتوانیم این بار جهانی را که یک دغدغه عمومی است به درستی برداریم.

نام جشنواره ، «جشنواره وحدت اسلامی» است و این درحالی است که هم اکنون قرائت های زیادی از اسلام در دنیا وجود دارد که در بسیاری اوقات نیز، قرائت های خشنی است که با قرائت های کشور ما سازگاری ندارند برای این همگون سازی چه تدابیری اندیشیده شده است؟

اصلا هدف برگزاری جشنواره وحدت اسلامی ، تبیین اسلام واقعی از اسلام کاریکاتوری و تحریف شده است. واقعا کجای دین اسلام، خشنونت وجود دارد؟! ما دارای دینی هستیم که پیامبرما حضرت رسول (ص) حتی نسبت به بستن شدن طناب به درخت ، ملاحضاتی دارند. ما دینی داریم که پیامبر اسلام ، راجع به استفاده از چارپایان توصیه دارند. ایشان راجع با برخورد همسایه بی دین، فرمایشاتی دارند بنابراین دین اسلام دین صلح و دوستی و مهربانی است. اگر چه ما شعار جشنواره را بعدا اعلام خواهیم کرد اما من درصددم شعار جشنواره ؛«اسلام دین رفعت» باشد چرا که دین ما واقعا دین مهربانی و دین صفا و دوستی است و همه جذابیت پیامبر به دلیل خُلق ایشان بوده است. جذابیت اولیه حضرت رسول (ص) به دلیل امانت داری ، صفا ، صمیمت، دوستی و اخلاص بوده و درنهایت یکتاپرستی بوده است. لذا جشنواره باید چهره واقعی اسلام را تبیین کند و فضای فعالیت اسلام راستین را از اسلام کاریکاتوری ، اسلام انگلیسی و اسلام وهابی تفکیک بکند.

جشنواره وحدت اسلامی در رابطه با حمایت های دولتی چه انتظاری دارد؟

من به عنوان یک خادم از همه دستگاههای فرهنگی برای یاری نمودن این جشنواره استمداد می طلبم چرا که ما فرمایشات مقام معظم رهبری را در دستور کار خود گرفتیم و می خواهیم در حوزه دیپلماسی وحدت اسلامی فعالیت کنیم حوزه ای که بارها حضرت آقا به صراحت به آن اشاره داشتند. شما به اربعین توجه کنید ببینید نام اربعین چه وحدتی بین جوانان مسلمین در عالم تشیع ایجاد کرد؟ نام اربعین چنان موج عظیمی در دنیا به راه انداخت که حدود 20 میلیون مسلمان را پای کار کشاند. حالا تصور کنید اگر همچنین وحدت، همدلی و صفا و صمیمتی در همه کشورهای اسلامی بنا شود آیا کشوری جرائت خواهد کرد به مسلمین غلبه کند؟ لذا ما آمدیم تا به لطف خداوند بتوانیم حرکت و اتحادیه ای را ایجاد کنیم به گونه ای که حداقل 100 فیلمساز مسلمان و کاربلد از همه جای دنیا گردهم بیایند و بر اساس همدلی و دغدغه های یکسان دست به فعالیت بزنند.

آیا جشنواره وحدت اسلامی ، برنامه ای برای تولید آثار برای این جشنواره دارد یا خیر؟

ما حتما برنامه ریزی برای تولید آثار در سالهای آتی برای جشنواره خواهیم داشت. ما حتی در تلاش هستیم تا کشورهای مختلف را برای تولید آثار برای این جشنواره وارد میدان کنیم اما از سوی دیگر نیز بر این عقیده هستیم که محوریت اسلام ،محمل همدلی برای همه فیلمسازان مرسوم می شود و اصلا یک بحث جناحی و سیاسی نیست. شما نگاه کنید در داخل کشور با همه اختلاف سلایق که در میان سینماگران وجود دارد هنگامی که بحث اسلام و عاشورا به میان می آید همه طیف های سیاسی و فکری کشور بدون هیچ چشم داشتی به زیر بیرق امام حسین (ع) جمع می شوند حال آنکه در جهان اسلام این بحث گسترده تر است. هم اکنون متاسفانه ، اسلام را با قرائت های غلطی که ارائه دادند ذبح کردند. الان چهره ای که از اسلام در جهان نمایان است یک دین عقب افتاده، اهل توحش ، خشن و تجاوزگر است این درحالی است که همه ما می دانیم چهره اسلام واقعی چنین نیست لذا هنرمندان ما باید تلاش کنند به واسطه موجی که غرب در مورد خشونت اسلام براه انداخته است را خنثی کند. بنابراین من از همین جا از همه فیلمسازان و از همه کسانی که دغدغه دین و کشور را دارند درخواست می کنم که به ما کمک کنند و به این حوزه که به مثابه فصل مشترکی بین همه فیلمسازان ایران است کمک کنند.
کد خبر: 85863
Share/Save/Bookmark