معرفی الگوهای متناسب با استاندارد / تدوین سند راهبردی برای حذف موازی کاریهای احتمالی
در نشست چهارمین همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات فرهنگی عنوان شد:
معرفی الگوهای متناسب با استاندارد / تدوین سند راهبردی برای حذف موازی کاریهای احتمالی
دبیر چهارمین همایش ارتقاء کیفیت محصولات فرهنگی در پاسخ به هنرنیوز گفت: تلاش می کنیم در این همایش علاوه بر حوزه فکر و ایده در زمینه عمل نیز نمونه هایی را اعلام کنیم به طوری که بتوانیم در این جشنواره 10 الی 15 الگوی متناسب با استاندارهای لازم را معرفی کنیم.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۲ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۹:۳۱
به گزارش خبرنگار هنرنیوز، صبح امروز نشست خبری چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی با حضور "سید مجید کمالی" دبیر، "مهدی ناظمی اردکانی" دبیر علمی و "مجید ملکی تبار" قائم مقام معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما برگزار شد.

سید مجید کمالی دبیر چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی از برگزاری این همایش در اردیبهشت ماه سال آینده در تهران خبر داد و سابقه این طراحی و آماده شدن برای برگزاری این همایش را به بهمن ماه سال 87 عنوان کرد و گفت: ما با هدف کیفی‌سازی محصولات فرهنگی کارگروهی را تشکیل دادیم که حاصل آن برگزاری نخستین دوره همایش در مهرماه 82 بود.

وی ادامه داد: پس از برگزاری این همایش بود که شاهد تدوین سندی بودیم که بر اساس آن تمامی دستگاه‌های فرهنگی کشور می‌توانستند از یک رویه مشخص برای تولید محصولات فرهنگی پیروی کنند. این موضوع از موازی کاری های احتمالی نیز جلوگیری می کرد.

کمالی خاطرنشان کرد: نکته دیگر اینکه در همان سال شاهد تشکیل شدن دبیرخانه دائمی بودیم که برگزاری این همایش را بر عهده خود گرفت. بر این اساس بیش از 22 دستگاه با ما در برگزاری این همایش و جشنواره همکاری می کنند.

وی اضافه کرد: حجت‌الاسلام غلامی رئیس شورای سیاست گذاری این جشنواره را بر عهده دارد. بر این اساس کمیته های علمی، جشنواره، نمایشگاه، هماهنگی و اجرا، اطلاع رسانی و روابط عمومی زیر نظر ایشان فعالیت می کنند.

دبیر چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی یادآور شد: چهارمین همایش سه بخش، بعد علمی، نمایشگاه جانبی و بحث جشنواره محصولات فرهنگی را دنبال می‌کند.

کمالی تصریح کرد: امسال و در این دوره از برگزاری چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی علاوه بر مسائل نظری به مسائل کاربردی بیشتر خواهیم پرداخت. بر این اساس برای این بخش مصادیقی از قبیل فیلم، کتاب کودک و نوجوان، بازی، اساسب بازی و پوشش اسلامی مشخص درنظر گرفته و مشخص شده است.
دبیر چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی در پاسخ به سوال خبرنگار هنرنیوز که پرسید محضولات و فعالیت های فرهنگی در این جشنواره چقدر به استانداردهای جهانی نزدیک است گفت: اگر چه برای ما معیارها و استانداردهای جهانی مهم است اما ما در این جشنواره معیارها و استانداردهای جهانی نداریم ولی در مجموع می دانیم کالاها و محصولات فرهنگی باید در ابعاد و شاخص های مختلف چه امتیازاتی داشته باشند تا در حد ملی و فراملی مورد توجه قرار بگیرد و بازار کار داشته باشند.

وی ادامه داد: ما در این همایش به دنبال این است که علاوه بر حوزه نظر و ایده ، در حوزه عمل نیز نمونه ها را اعلام کنیم به طوری که بتوانیم در این جشنواره 10 الی 15 نمونه کار که معیار و استاندارهای لازم را داشته باشند معرفی کنیم.

سید مجید کمالی تصریح کرد: این همایش تلاش دارد تا به استاندارهای معین و مشخص دست پیدا کند تا سلیقه ها خیلی دخالت نداشته باشند. این درحالی است که معیارهای و استاندارد ما در این همایش از سه منظر تولید ، مصرف کننده و صاحب نظران و کارشناسان بررسی می شوند هر چند که ممکن است این سه دیدگاه منطبق بر هم نباشند اما از ترکیب این سه دیدگاه ما می توانیم به یک معیار جامعی دست پیدا کنیم.

در ادامه این نشیت نیز ، مهدی ناظمی اردکانی دبیر علمی چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی گفت: این همایش ارتقاء سطح کیفی محصولات فرهنگی در سطح کشور را دنبال می کند. همانطور که همه می دانید در تمامی دنیا معیارهایی برای ارزیابی و سنجش کیفیت محصولات فرهنگی وجود دارد.

وی افزود: همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی گام‌هایی برای تحقق این موضوع برداشته است. بر این اساس در همایش نخست ایجاد چنین گفتمانی مدنظر ما بود. در همایش دوم شاهد تخصصی تر شدن موضوعات مطرح شده بودیم. در همایش سوم تحرک و توجه دستگاه های فرهنگی را شاهد بودیم. در نهایت نیز در این دوره از همایش توجه بیشتری به این تحرک نشان خواهیم داد.

دبیر علمی چهارمین دوسالانه همایش و جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی ادامه داد: ما در کنار برگزاری این همایش جشنواره‌ای برگزار خواهیم کرد که دستگاه‌ها می توانند محصولات خود را بر اساس شاخص‌ها و معیارها عرضه کنند و پاسخی به این سوال بدهند که محصولات آنها از چه کیفیتی برخوردار است.

ناظمی اردکانی خاطرنشان کرد: محورهای این دوره با توجه به دوره‌های قبل تعیین و برنامه ریزی شده است و بر این اساس سعی می‌ کنیم گام‌های بلندتری نسبت به دوره‌های قبل برداریم. در حقیقت در محور نخست انتظار تقویت ادبیات ارتقای کیفیت را داریم، در محور دوم به دنبال کاربردی تر شدن این ادبیات هستیم، در محور سوم به دنبال نزدیک شدن به اجرای شاخص های مورد نظر هستیم و در محور چهارم به دنبال معرفی مصداقی چند کالای فرهنگی مناسب به جامعه هستیم.

وی اضافه کرد: ما در قالب برگزاری این همایش و جشنواره در 6 حوزه شامل فیلم، کتاب، بازی‌ها، پوشاک، معماری ایرانی و اسلامی این شاخص ها را قصد داریم تا اجرا کنیم. البته درنظر داریم تا شاخص و معیاری برای ارتقای کیفیت محصولات فرهنگی ایجاد شود که قابلیت اجرایی شدن را نیز داشته باشد.

مجید ملکی‌تبار قائم مقام معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما نیزیادآور شد : سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران امسال سومین جشنواره ارتقاء کیفیت محصولات و فعالیت‌های فرهنگی را در قالب چهارمین همایش این دوره برگزار می کند.

قائم مقام معاون آموزش و پژوهش دانشگاه صدا و سیما ادامه داد: شرکت کنندگان در این جشنواره و همایش می توانند در 5 بخش فیلم، کتاب، بازی، اسباب بازی و پوشش حاضر شوند.

وی افزود: شیوه نامه برگزاری این جشنواره در حال آماده سازی است. بر این اساس نیز فراخوان نیز تا اواخر مهرماه اعلام می شود.
کد خبر: 93053
Share/Save/Bookmark