«آرگو» را باید ما می ساختیم نه هالیوود / گرفتار شدن فیلمسازان عرب در تله صهیونیزم
شفیع آقامحمدیان با اشاره به سیزده آبان:
«آرگو» را باید ما می ساختیم نه هالیوود / گرفتار شدن فیلمسازان عرب در تله صهیونیزم
یک کارگردان سینمای ایران در گفتگو با هنرنیوز گفت : ما آنقدر در زمینه استکبار ستیزی غفلت کردیم که امروزه در فضای مجازی صحبت از حذف شعار مرگ بر امریکا است این درحالی است که امریکا در راس استکبار جهانی است.
 
تاريخ : دوشنبه ۱۱ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۲۵
شفیع آقامحمدیان کارگردان سینمای ایران و مسئول سابق سینمایی در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز در مورد جایگاه استکبار ستیزی در سینمای ایران گفت: با وجودی که بحث «استکبار ستیزی» جزو سوژه های استراتژیک کشورماست اما متاسفانه سالها است که سینمای ایران از پرداختن به این نوع مضامین فاصله گرفته است و سیاست گذاریهای جدی در این زمینه دیده نمی شود.

وی افزود: پرداختن به مضامینی همچون استکبارستیزی که می تواند مصادیق زیادی هم داشته باشد نیاز به فیلمسازان و فیلمنامه نویسان مخصوص این عرصه دارد که مشرف به موضوع باشند و از پرداختن به مباحث سطحی پرهیز داشته باشند.

کارگردان فیلم سینمایی« مروارید سیاه» با بیان اینکه معتقدم در سیاست گذاریهای سینمایی ما، پرداختن به بحث استکبار ستیزی به فراموشی سپرده شده ادامه داد: اگر چه ما به بهانه تولید فیلمهای دفاع مقدس، نگاهی به مسائل استکباری مثل کمک های تسلیحاتی کشورهای غربی به عراق یا ترور فرماندهان جنگ را داشتیم اما باید بپذیریم که بحث استکبارستیزی در کشور ما فقط به این مضامین ختم نمی شود درحالیکه می دانیم یکسری توطئه های آشکار و پنهان در این زمینه همواره موجود است که برای روشنگری افکار عمومی نیازمند تحقیقات جدی است.

به گفته آقامحمدیان برای تولید فیلم هایی با مضامین استکبار ستیزی علاوه بر تامین بودجه نیاز به جسارت و جرات فیلمساز دارد که از حاشیه ها هراسی نداشته باشد که به عنوان نمونه یکی از این مضامین می تواند پرداختن به ترور دانشمندان هسته ای کشورمان باشد.

کارگردان فیلم سینمایی«چشم عقاب» تصریح کرد: معتقدم بحث استکبارستیزی در سینمای ایران فقط منحصر به مقابله استکبار با ایران نخواهد بود چرا که در کشورهای دیگر هم، این استکبارستیزی ، هویت جدی دارد بخصوص کشورهایی که علیه این قدرتها قیام کردند و خسارت های جدی پرداختند.

شفیع آقامحمدیان اظهارداشت: جالب است بدانیم کشورهای استکباری تلاش کردند فیلم هایی را در تایید عملکرد و رفتارهای خودشان تولید و به خورد مردم بدهند در حالی که ما زخم خورده استکبار هستیم نه تنها در این عرصه کاری نکردیم بلکه به راحتی از کنار این مسائل عبور کردیم.

وی با اشاره به گرفتار شدن برخی از فیلمسازان عرب در تله تهیه کنندگان صهیونیزم تاکید کرد: متاسفانه عده ای از فیلمسازان عرب در تله تهیه کنندگان صهیونیزم اروپایی افتادند و در حالی که تصور می کردند به نفع مردم فلسطین فیلم می سازند اما عملا برخلاف آرمانهای فلسطین گام برداشتند.

کارگردان فیلم سینمایی« فرار از جهنم » با اشاره به گروهک داعش گفت: در حالی که همگان می دانند گروه داعش، نمادی از عملکرد استکباری است اما ما تاکنون چند فیلم در مورد افشاگری هویت واقعی داعش ساختیم تا به دنیا ثابت کنیم که این افراد ذاتا آدم های شرور و تربیت شده برای اعمال تروریستی و آدم کشی هستند؟ حتی سینمای ما نتوانسته است به این مسائل نزدیک شود. لذا غفلت در سینمای ایران به لحاظ عدم پرداختن به سوژه های استراتژیک بسیار زیاد است اما امیدواریم سیاستگذاران سینمایی به این مسائل توجه جدی تری داشته باشند.

وی با بیان اینکه معمولا دست سینما و تلویزیون از مضامین استکبارستیزی خالی است افزود: اگر چه تاکنون چندین فیلم به صورت پراکنده با این مضمون ساخته شده است اما خیلی قوی نبودند ولی باز هم، همین فیلم ها می تواند آغازی برای شروع این گونه فیلم ها باشد. این درحالی است که باید بپذیریم ساخت این نوع فیلمها نیازمند سرمایه گذاری و حمایت جدی معنوی و مالی دولت است که متاسفانه اتفاق نمی افتد.

کارگردان فیلم سینمایی« راننده سفیر» با اشاره به 13 آبان تاکیدکرد: ما در کشور مناسبت های داریم که نمادی از صفت بارز دخالت استکباراست مثل تسخیر لانه جاسوسی و روز13 آبان و جالب است که ما در این زمینه اسناد جدی ومعتبری نیز در اختیار داریم اما با این وجود باز هم فیلمسازان تمایلی برای رفتن به سمت این موضوعات ندارند و در این مورد کوتاهی کردند ضمن اینکه این کوتاهی شامل سیاستگذاران فرهنگی هم می شود. ما آنقدر دراین زمینه غفلت کردیم که امروزه در فضای مجازی صحبت از حذف شعار مرگ بر امریکا است این درحالی است که امریکا در راس استکبار جهانی قرار دارد.

این کارگردان سینمای ایران اظهار داشت: ما نباید انتظار داشته باشیم که پرداختن به چنین موضوعات توسط بخش خصوصی صورت بگیرد چرا که بخش خصوصی بیشتربه فکر بازگشت سرمایه خود است و این سوژه ها نیازمند ورود بخش دولتی است. در سالهای گذشته موسسات سینمایی دولتی مثل بنیاد مستضعفان ، بنیاد شهید، حوزه هنری و وزارت ارشاد در عرصه تولید فیلم ها فعال تر بودند اما امروزه این سازمان ها از تولیدات فاصله گرفتند در حالی که باید این سازمانهای دولتی تجدید نظر دوباره ای در سیاست های فیلمسازی خود داشته باشند و با قوت بیشتری به چنین سوژه ها ورود کنند. البته به این شکل هم نباشد که ما هر زمانی که به 13 آبان نزدیک می شویم این مباحث را مطرح کنیم و بعد دوباره به فراموشی سپرده شود. اگر تا الان غفلت کردیم این غفلت را به کناری بگذاریم و تلاش کنیم حداقل برای سال آینده، دو فیلم با موضوع 13 آبان داشته باشیم.

شفیع آقا محمدیان با اشاره به فیلم « آرگو» توسط هالیوود تصریح کرد: امریکا برای پنهان کردن عملکرد منفی خودش در قضیه لانه جاسوسی ، نیاز به توجیهات دارد و به همین دلیل اقدام به تولید فیلم آرگو می کند و متاسفانه برخی از کشورهای منطقه نیز برای تولید اینگونه فیلمها همکاری می کنند. اما آنچیزی که برای ما بیشتر اهمیت دارد این است که ما باید از خواب غفلت بیدار شویم و از خودمان بپرسیم که آیا می خواهیم به لحاظ فرهنگی، یک جریان سازی علیه استکبار داشته باشیم یا می خواهیم همچنان شکسته و بسته حرکت کنیم؟ ما بایستی به صورت جدی در این زمینه جریان سازی فرهنگی داشته باشیم تا بتوانیم در آینده نزدیک؛ حداقل معادل فیلم «آرگو» فیلمی برای ارائه داشته باشیم در واقع ما باید «آرگو» می ساختیم نه هالیوود.

گفتگو از : مجید معافی
کد خبر: 84251
Share/Save/Bookmark