مافیای سینما و تلویزیون اجازه نمی‌دهند متخصصین وارد شوند
احمد خدایی پارسا در گفتگو با هنرنیوز؛
مافیای سینما و تلویزیون اجازه نمی‌دهند متخصصین وارد شوند
احمد خدایی پارسا گفت: در سنما و تلویزیون مافیایی وجود دارد که اجازه ورود به غریبه‌ها و یا غیر خودی‌ها را نمی‌دهند حتی اگر نسبت به کارشان تخصص داشته باشند.
 
تاريخ : دوشنبه ۲۴ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۲
احمد خدایی پارسا در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز درباره فعالیت‌های اخیرش گفت: آخرین مستندی که انجام دادم در ارتباط با کنوانسیون رامسر بوده است که بخش عمده‌ای از آن همچنان باقی مانده است. در این مستند چگونگی شکل گیری کنوانسیون رامسر را بررسی می‌کنیم. متاسفانه کسی نمی‌داند که تنها کنوانسیونی که به نام ایران به ثبت رسیده است کنوانسیون رامسر است که وظیفه آن حفظ تالاب‌های کره زمین خواهد بود. در بهمن سال هزار و سیصد و چهل و دو به همت اسکندر فیروز رییس سازمان شکار بانی وقت آن دوره این اتفاق افتاده است. در حال حاضر نزدیک به صدو شصت کشور در این کنوانسیون عضو هستند. و متاسفانه همچنان کسی نمی‌داند که اسکندر فیروز زنده است. به نوعی می‌توان گفت که وی پدر محیط زیست ایران است.

وی در ادامه افزود: مستند دیگری که مجوز آن را از وزارت ارشاد گرفته‌ایم و در مرحله تحقیقات به سر می‌بریم باعنوان «فردا صبح غزه» است. که بررسی چگونگی اتفاقات جنگ پنجاه و یک روزه می‌پردازد. این مستند قرار است در کشور‌های همچون سوریه و لبنان نیز فیلمبرداری شود. در مرحله اول برنامه ریزیمان نمایش این مستند در جشنواره‌های بین المللی خواهد بود. نقطه هدف ما نمایش این فیلم از طریق رسانه‌های داخلی و خارجی است البته با این شرط که مجاز به همکای با آن‌ها باشیم. مهم دیده شدن فیلم است.

پارسا این چنین ادامه داد: به نظرم ساخت این مستند اتفاق بسیار خوبی است و قطعاً شاهد برخی از مسائل خواهیم بود که تا به امروز از چشم خیلی‌ها پنهان مانده است. بیشتر فعالیت‌هایم به صورت خصوصی بوده است. کارکردن در بخش خصوصی مذایا و معیاب خودش را دارد اما توقع دایم که همکاری بیشتری با ما شود تا بتوانیم در این حوزه به فعالیتمان ادامه دهیم.

وی درباره دلایل ساخت این مستند گفت: دغدغه شخصی من باعث شد که به سمتی بروم تا چنین مستندی بسازم. اتفاقی که در جنگ پنجاه و یک روزه در فلسطین رخ داد بسیار ناراحت کننده بود مخصوصاً اتفاق‌هایی را که برای کودکان غزه افتاد نمی‌توان فراموش کرد. شاید بتوان گفت که این مستند سیاسی است اما شخصاً اصلاً جزو افرادی نیستم که خودم را درگیر بازی‌های سیاسی کنم صرفاً موضوع و شرایط این اتفاق من را بر آن داشت تا برای ساخت و پرداخت چنین مستندی اقدام کنم.

او درباره مستندهایی که دیده و مورد علاقه‌اش بود گفت: زیبا‌ترین مستندی را که در طی این سال‌ها دیده‌ام فیلم مستند «ملف گند» به کارگردانی محمود رحمانی بود. در بین فیلم‌های مستندی که توسط کارگردانان ایرانی ساخته می‌شود این مستند یکی از بهترین آثاری بود که دیده بودم.

پارسا با انتقاد بر این موضوع که در برخی از بخش‌های سینا و تلویزیون مافیایی وجود دارد که در روند کار بساری از افراد متخصص خلل وارد می‌کند گفت: متاسفانه در برخی از قسمت‌ها خیلی مافیایی عمل می‌شود. یکی از ایراد‌هایی که می‌توان گرفت به سازمان صدا و سیما در طی این سال‌ها است که در بخش مستند با وجود فیلم‌های خوبی که در این زمینه‌ها در داخل کشور توسط کارگردان‌های خودمان ساخته می‌شود باز هم به سراغ خرید آثار مستند خارجی می‌رود در صورتی که با خرید مستند‌های داخلی می‌تواند به فیلم ساز داخل کشور کمک کرد. نباید فراموش کرد که ما مستند ساز‌های خوبی داریم که بیکار هستند و یا با سختی‌های بسیار زیادی فیلم می‌سازند با خرید آثار آن‌ها می‌توان از آن‌ها حمایت کرد.

این مستند ساز در پایان با اشاره اینکه بسیاری از مستند سازان به دلیل نبود درآمد کافی در این زمینه به شغل‌های دیگری روی آورده‌اند گفت: شبکه‌های تلویزیونی نیاز به خوراک دارند. مستند سازهای خوبی را می‌شناسم که برای کسب درآمد راننده تاکسی شده‌اند و یا در بنگاه املاک فعالیت دارند این یک درد بزرگ برای جامعه هنری ما است. باید برای افرادی که فارغ التحصیل می‌شوند دولت و مسئولین بازار کاری را تعریف نماید. شخصاً با گذشت بیست سال از فعالیتم در این عرصه همچنان بیمه نیستم و در واقع بازنشستگی برای من وجود ندارد. من نمونه کوچکی از این دست افراد هستم.
 
کد خبر: 77411
Share/Save/Bookmark