10 ثانیه قبل از مرگ پیمان ابدی در کنارش بودم
کیوان رضایی در گفتگو با هنرنیوز:
10 ثانیه قبل از مرگ پیمان ابدی در کنارش بودم
سرپرست گروه بدلکاری «نقابدار» به حادثه مرگ مرحوم« پیمان ابدی» اشاره کرد و گفت: آخرین کسی که با پیمان صحبت کرد من بودم و زمانی که اتوبوس پیچید و پیمان به زیر چرخ های اتوبوس گیر کرد باز من اولین کسی بودم که بالای سرش حضور یافتم.
 
تاريخ : يکشنبه ۲ آذر ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۴۷
کیوان رضایی سرپرست بدل کاران « گروه نقابدار» در گفتگو با خبرنگار سینمایی هنرنیوز به حادثه منجر به مرگ زنده یاد « پیمان ابدی» اشاره کرد و افزود: من افتخار شاگردی زنده یاد پیمان ابدی را در حوزه بدله کاری دارم و از سال ۸۵ دوره بدل کاری را نزد ایشان طی کردم و دو سال و نیم در خدمت ایشان بودم.

سرپرست گروه بدلکاری مجموعه « معراجی ها»اضافه کرد: من تنها کسی بودم که تا ثانیه های آخر در کنار پیمان بودم و با ایشان مشغول کار بودم. معتقدم مرحوم استاد پیمان ابدی جرقه بزرگی را در صحنه های اکشن سینما و تلویزیون ایران خلق کرد.یعنی ما قبل از آن؛ صحنه های تصادف در فیلم و سریال یا نداشتیم و یا به صورت خیلی ضعیف اجرا می شد. ولی در حال حاضر علاوه بر اینکه تماشاگران صحنه های اکشن را شاهد هستند. حتی فیلم های کمدی ، فیلم های کوتاه و تیزرها به سمتی رفتند که کارگردان سعی می کند صحنه هایی از اکشن را در فیلم خود بگنجاند.لذا بر این باورم که پیمان ابدی سهم بزرگی در ارتقای اکشن در سینمای ایران داشت اما به قول معروف پیمانه عمرش پر شد و از دنیا رفت. ما هم سعی کردیم راهش را ادامه بدهیم و انشاء الله بتوانیم شاگردان خوبی برای ایشان باشیم.

سرپرست گروه بدلکاری «نقابدار» سریال « آمین» یاد آور شد: تنها کسی که به صحنه نزدیک بود.من بودم. زمانی که من از پیمان ابدی جدا شدم بعد از ده ثانیه این حادثه برایش رخ داد و کشته شد. در واقع آخرین کسی که با پیمان صحبت کرد من بودم و زمانی که اتوبوس پیچید و پیمان به زیر چرخ های اتوبوس گرفتار شد و کشته شد. اولین کسی هم که بالای سرش رفت باز من بودم. اما اینکه صحنه مرگ ایشان به زعم برخی ها دچار ابهام است و حرف و حدیث هایی برای مرگ وی درست کردند این طوری نبوده است. واقعا پیمان ابدی برای این صحنه که منجر به مرگش شد طراحی درستی کرده بود تا اتوبوس را از یک مسیری هدایت کند و در نهایت به سمت کنار جاده ببرد و سپس آن را به ته دره بفرستد. حتی به یاد دارم که تهیه کننده کار به جز دوربین سر صحنه ، هشت تا دوربین دیگر را هم آورده بود تا این صحنه را به صورت کامل فیلمبرداری کند.

سرپرست گروه بدلکاری مجموعه «پازل» تصریح کرد: پیمان به عنوان راننده اتوبوس، پشت فرمان نشست و حرکت خودش را انجام داد. حتی ما درب سمت راننده را هم کَنده بودیم که پیمان راحت تر از اتوبوس بپرد. آخرین حرف پیمان به من این بود که «بیا این شیشه بنزین را روشن کن»؛ من هم این کار را کردم تا او بتواند به هنگام پریدن از اتوبوس ، شیشه را به انتهای ماشین بیندازد تا اتوبوس با انفجار به داخل دره ، اتوبوس منفجر شود. از سوی دیگر، پیمان باید هنگامی که اتوبوس به سمت خاکی جاده می رسید می بایست خودش را از اتوبوس پرتاب می کرد روی تشکی که قبلا برای او طراحی شده بود. او حتی خودش را از اتوبوس با موفقیت به بیرون پرتاب کرد اما یک لحظه یادش افتاد که شیشه بنزین را به ته اتوبوس نینداخته بنابراین دوباره برگشت تا این کار را انجام بدهد و خوشبختانه این کار را هم انجام داد اما معلوم نشد که به چه علت اتوبوس به گونه ای هدایت شد که مرحوم پیمان به زیر چرخ های اتوبوس گیر افتاد و متاسفانه کشته شد. گویا همه چیز دست به دست هم دادند تا این حادثه ناگوار رخ بدهد تا ما ایشان را از دست بدهیم.

کیوان رضایی گفت: اینکه عوامل ایمنی مثل آتش نشانی یا اورژانس سرصحنه های اکشن حضور داشته باشند کار خوبی است اما اگر آنها حضور داشتند باز هم کاری برای پیمان نمی توانستند بکنند چرا که ایشان زیر چرخ های یک ماشین ده تُنی گرفتار شده بود و بلافاصله بدنش متلاشی شد.

این بدل کار حرفه ای که عضو صنف بدل کاری خانه سینما در پاسخ به این سوال که آیا بدل کاران از سوی خانه سینما حمایت می شوند افزود: من چون عضو صنف بدلکاران خانه سینما هستم. بنابراین هم بیمه هستم و هم کد بازیگری و کد اکشن دارم لذا کسانی که عضو صنف هستند از سوی صنف بدلکاران حمایت می شوند. اما متاسفانه گروههایی هستند که چون مثلا با یک فنون ورزشی آشنا هستند با جمع کردن چند نفر گروه بدل کاری تشکیل می دهند! و توقع دارند که آنان هم بیمه شوند و هم از سوی صنف بدلکاران حمایت بشوند که به نظر می رسد این توقع ، توقع بی جایی است. این گروهها چون با علم بدل کاری آشنا نیستند هنگامی که وارد کار می شوند ارزش گروههای اصلی بدل کاری را هم به زیر سوال می برند..
سرپرست گروه بدل کاری «نقابدار» در خاتمه اشاره کرد: من بعد از فوت زنده یاد پیمان ابدی یعنی از نیمه سال ۸۸ ، یک آکادمیک بدل کاری راه اندازی کردم تا جوانان علاقه مند به این رشته را آموزش بدهم. هم اکنون هم ۱۵ نفر از جوانان با من همکاری می کنند که تعدادی از آنان دستیاران من هستند و برخی ها به عنوان هنرجو حضور دارند. درحال حاضر گروه نقابدار با سریال «آمین» به کارگردانی آقای منوچهر هادی همکاری می کند. این اثر یک سریال پلیسی پر اکشن برای شبکه سوم است که طراحی و سرپرست گروه بدل کاری این سریال برعهده من است.

گفتگو کننده : مجید معافی
کد خبر: 76674
Share/Save/Bookmark